F frasen_36 skrev:
Se #651 [länk tillagd] från Krille4
Ok, så du har alltså inget exempel på där någon elbilsförare fanatiskt kräver att få ladda hos alla och envar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kempa_swe
Tänk om man fått en full tank på bilen var gång man besöker någon, de hade inte varit fel.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fattar inte varför han behöver ladda, bor dom så långt bort att en laddning inte räcker hela vägen fram och tillbaks? Eller är det så att TS är så snål och inte vill ladda på betalstationer på vägen dit eller hem?

Farsan bor 20mil bort och jag skulle aldrig ens be om all snål-ladda hos han, jag laddar och fikar på vägen hem om det skulle behövas.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Är övertygad om att den där gamla farbrorn hade sagt nej även om du hade betalt hela elräkning för den månaden. För han handlar det säkerligen bara om statistik och mål att nå upp till, precis som att du skulle låta han gå in och göra en skitdålig match i tex fotboll manager som du spelat o kämpat med i många år för att sedan sabba allt. Låt och respektera hans hobby och kanske enda intresse vara ifred, sluta snåla och ladda bilen innan du åker dit och på vägen om det behövs.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Kunde man inte koppla in en sån där läcker Plejd-wallplug och ladda bilen genom den, så kan man kolla vad den rapporterat för förbrukning och dra bort det från statistiken?
 
Om någon av mina gäster som kom på besök frågade om de kunde få köpa 20 liter 95 oktanig för en femhundring, varför skulle jag säga nej, speciellt inte med motivet att det skulle förstöra min bränsleförbrukningsstatestik. Detta för att slippa köra en omväg på en timme för att ta sig till närmaste mack som fortfarande säljer sånt.

För det är vad TS har beskrivit på ett sätt som även fosilbilskramare borde fatta...
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Kunde man inte koppla in en sån där läcker Plejd-wallplug och ladda bilen genom den, så kan man kolla vad den rapporterat för förbrukning och dra bort det från statistiken?
Tror du har förstått den gamla manen fel, han bryr sig inte om vad det kostar eller hur mycket el den tar.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Om någon av mina gäster som kom på besök frågade om de kunde få köpa 20 liter 95 oktanig för en femhundring, varför skulle jag säga nej, speciellt inte med motivet att det skulle förstöra min bränsleförbrukningsstatestik. Detta för att slippa köra en omväg på en timme för att ta sig till närmaste mack som fortfarande säljer sånt.

För det är vad TS har beskrivit på ett sätt som även fosilbilskramare borde fatta...
förmodligen är det så att han inte vill sabba sin statistik som jag sagt innan, lika störande som när någon gräver i smörpaketet och det har inte med pengar att göra. För han har ju redan tackat nej till ersättning så varför gnäller alla att han är snål?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ha, jag som hade tänkt skriva något elakt. Tur jag inte gjorde det för då hade du kanske blivit andrahandskränkt?;)
Ja, prata (skriva) skit om andra utan fog för det anser jag är intelligensbefriat.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
F
J Jonte Karlsson skrev:
Kunde man inte koppla in en sån där läcker Plejd-wallplug och ladda bilen genom den, så kan man kolla vad den rapporterat för förbrukning och dra bort det från statistiken?
Mannen ville inte det - hur svårt kan det vara att fatta? Hans anledningar har vi inte med att göra.
 
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok, så du har alltså inget exempel på där någon elbilsförare fanatiskt kräver att få ladda hos alla och envar.
Det gör väl för f...n alla ni som ondgör er över den som inte vill upplåta sin anläggning för laddning och ifrågasätter varför inte den besökte säkerställer sin anläggning så den klarar er elbilsladdning.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Nej, nästan alla ”vi” fokuserar på den nära familjerelationen och att det är konstigt att man i ett sådant läge prioriterar vad TS beskriver som statistik över sina gäster.

Resten av halmdockan hittar du på oklara grunder på själv.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ha, jag som hade tänkt skriva något elakt. Tur jag inte gjorde det för då hade du kanske blivit andrahandskränkt?;)
Nej jag är inte lättkränkt, men jag reagerar när folk rapar ur sig åsikter om sånt de inte känner till bakgrund till.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Det är absolut inget problem.

Skulle någon kabel se dålig utså kapar man den någon cm så har man en fräsch tråd igen.
Som sagt, elfel är en vanlig källa till brand. Kan tänka mig att en del av dem beror på bristande underhåll.

Eftersom jag använder uttagen hyfsat flitigt och tidvis med stora laster så känns det bra att veta att det inte är risk för överhettning pga dålig kontakt i kontaktdonen.
Anser fortfarande att du:
1. Inte är representativ.
2. Riskerar med ditt överdrivna bytande skapa andra skador /risker.

Frågan kvarstår från mig ang hur du (som du skrev) regelbundet kollar "skicket" på din anläggning.
Hur mäter du konduktiviteten?
Hur mäter du isolationen?
Vilka instrument använder du till detta?
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Det beror väl på om man vill att anläggningen skall vara i skick så att det inte blir någon överhettning. Just utomhuskontakter (shuko) är en svag punkt.

Jag har bara tre utomhusuttag, så det är väldigt lätt att byta. Det känns dessutom bra att om det skulle bli aktuellt att ansluta något som drar mycket ström så är det inget problem.

Se det som en försäkring som kostar kanske 300kr för 10-15 år typ. Det är betydligt större resursslöseri om huset brinner upp kan jag tycka…
"Kör" du utan försäkring.. eftersom du jämför
:crysmile:
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.