S sonabr4000 skrev:
Kan det vara så att det du kallar "fokuset på just elbilsladdning" mycket beror på att vissa som gör inlägg i tråden kräver att få ladda vid besök? Tänk efter litet nu, om antalet elbilar ökar och att någon får besök av 3-4-5 (kanske fler) elbilar som kräver att få ladda.. Hur självklart kommer det då att vara?? Med vanlig bil ser man till att ha planerat och tankat samt kräver inte att som gäst att bli uppassad med reservdunk för återresan. Elbilister måste också lära sig planera enligt sitt eget bilval.
Obs i nödfall gäller naturligtvis att man hjälper varann oavsett drivmedel.
Tycker det blir lite väl överdrivet nu, det är väl ingen som direkt kräver att få ladda.
Som jag ser på det handlar det om välvilja och god relation, tycker man så illa om någon att man inte vill hjälpa till med laddning mot betalning förutsatt att det inte finns tekniska hinder kan man fråga sig om man verkligen vill ha vänner och besök.
Tråden handlade från början inte om ytterligheter, det var en bil som ägs av dottern/svärsonen som låg på fel sida om marginalen och behöver tankas upp lite, att neka det är i min värld helt galet.
Om man får besök av 5st eller fler med elbil faller det ändå på teknisk begränsning troligtvis, det finns helt enkelt inte ström till alla.
Har man 5st kompisar som kräver att få ladda får man helt enkelt leta efter 5st nya kompisar som faktisk beter sig som normala människor.
Att planera sitt bilval bättre tycker jag är en tråkig kommentar, elbilar har en del nackdelar fortfarande och tyvärr måste volymerna och "tekniken" komma ikapp vilket kräver en hel hög med människor som är villiga att betala mer för att få mindre under en övergångsperiod, att då ha den attityden mot dom som med sina medel försöker göra något för kommande generationers miljö tycker jag är tråkigt.
Många med elbilar har också fått erfara skillnaden mellan teoretisk och verklig förbrukning vilket gör att en del kalkyler inte längre går ihop sig på samma sätt och det kan ibland behövas lite mellanladdning, som jag som medmänniska tycker att man ska kunna ställa upp på.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Kanske beror det till stor del det "fanatiska behovet" från vissa elbilskramare att hävda sin rätt att få ladda vart de än kommer
Vari ser du ett fanatiskt behov i att man tycker att en nära släkting som nekar en möjlighet att ladda pga. sin statistikvurm är ogin?

• Gilla
Sven-Erik Hällgren och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
man tycker att en nära släkting som nekar en möjlighet att ladda pga. sin statistikvurm är ogin?
Kan man inte lika gärna själv anses ogin om man inte respekterar sin släktings "statistikhobby" och dennes ovilja att "förstöra" sina siffror?

• Gilla
Andreas777777 och 4 till
  • Laddar…
Kan man väl göra. Det var dock inte det jag frågade om, utan epitetet fanatism.

K
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte sagt att ts ljuger, säger bara att vi bara hört ena sidan…

Jag har inte sett att någon skrivit att elbil är dåligt. Det handlar väl mer om elbilägarnas märkliga förväntningar att de har rätt att tanka hos vänner o släktingar.

Däremot har flera här idiotförklarat värden som säger nej till laddningen. DET tycker jag är väldigt märkligt. TS kan ju möjligen hoppas på att kunna ladda, men kan förstås inte förvänta sig det… han får förstås tanka innan eller efter, precis som de flesta gör..
Fast nu slirar du väl på sanningen lite? Pappan som vägrar låta sin egen dotter ladda på julafton eftersom det "förstör statistiken" har blivit idiotförklarad.

De flesta kan nog köpa andra argument att neka men att neka just sin egen dotter att ladda på julafton just med argumentet att det förstör statistiken kan väl ändå inte försvaras av någon?

Däremot håller jag med om att man aldrig kan kräva eller ens förvänta sig att få ladda hos någon man besöker - det känns som rätt grundläggande "vett och etikett".

/Krille

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
att neka just sin egen dotter att ladda på julafton just med argumentet att det förstör statistiken kan väl ändå inte försvaras av någon?
Jag försvarar människors rätt att exempelvis ha en udda hobby som exempelvis "statistiknördande" utan att omgivningen ska lägga sig i.

• Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
K
F frasen_36 skrev:
Kanske beror det till stor del det "fanatiska behovet" från vissa elbilskramare att hävda sin rätt att få ladda vart de än kommer, och kräva att andras elanläggningar ska servas så de klarar detta.
Jag tror faktiskt inte det. Snarare känns det som att vissa som skriver greppar varje halmstrå för att kunna kritisera det de benämner "skruvdragare med fyra hjul" ;)

Jag har som sagt förståelse för att det finns många skäl till att inte elbilar passar alla. Räckvidd, dragvikt och pris är t ex bra skäl. Förstår bara inte hur de som inte "gillar" elbilar kan lägga så mycket energi på att kritisera elbilar.

/Krille

• Gilla
Sven-Erik Hällgren och 3 till
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Jag försvarar människors rätt att exempelvis ha en udda hobby som exempelvis "statistiknördande" utan att omgivningen ska lägga sig i.
Vi pratar om hans egna dotter på julafton. Men visst, alla prioriterar vi olika i livet.

/Krille

• Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Vi pratar om hans egna dotter på julafton. Men visst, alla prioriterar vi olika i livet.

/Krille
Ja, vad ska man säga. Farbrorn har nog gått lite väl långt med sin "hobby" eller om han har andra små egenheter man kan få diagnos för...

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fast tio minuter på en laddsituation innan och efter "svärfar" kommer nog att lösa räckvidden bra nog som att segladda i typ 6 timmar.?. Det finns flera appar som planerar in laddstopp längs vägen och beräknar hur länge man måste stanna och ladda så man kan planera sin körning. A Better Routeplanner och chargemap är väl enklast att använda? (jag tittar ibland på beg elbil och funderar över hur jag ska köra hem den och ibland finns det sträckor som är omöjliga)

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag kan också tycka att det verkar rätt udda. Dock tycker jag inte att jag vet nog "om allt" för att egentligen ha "rätt" till någon stark åsikt.

• Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan man väl göra. Det var dock inte det jag frågade om, utan epitetet fanatism.
Det kom ursprungligen från en elbilsladdnings-anhängare. Läs bakåt.

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
Det kom ursprungligen från en elbilsladdnings-anhängare. Läs bakåt.
Se #651 från Krille4

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, vad ska man säga. Farbrorn har nog gått lite väl långt med sin "hobby" eller om han har andra små egenheter man kan få diagnos för...
Att börja prata om "egenheter och diagnoser" om någon okänd är väl att gå över gränsen?

• Gilla
  • Älska
Sven-Erik Hällgren och 6 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Att börja prata om "egenheter och diagnoser" om någon okänd är väl att gå över gränsen?
Ha, jag som hade tänkt skriva något elakt. Tur jag inte gjorde det för då hade du kanske blivit andrahandskränkt?;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.