337 591 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Att ha en anläggning som inte klarar en last på 10A utan att bli överhettad är helt galet. Livsfarligt att bo i ett sånt hus…S sonabr4000 skrev:
God morgonF Fredrik-1980 skrev:Det sjukaste av allt e att flera här håller på att har man el-bil så får man sköta sig själv typ, inte typ kunna tro att de e självklart kunna ladda hos bekanta och så.
Helt enkelt hel-sjukt. De e va jag tycker.
I morrn börjar jobbet igen. Hoppas det här blir en litet bättre värld om nån ändrar sej hur man ser till andra.
Få se i morrn.
Kan inte hålla med
Vi ska iväg idag hela familjen, tänkte pallra mig över till grannen och kolla om han kan slå i lite diesel I bilen, har han inge hemma får han väl åka iväg o fylla en dunk eller så, vi är ju ändå vänner och umgås, han fick ju några droppar 2 takts olja till röjsågen i somras
Nä - det sjuka är att en pappa nekar sin dotter att ladda elbilen vid besök på julafton eftersom "det förstör statistiken".V Villaägarenr1 skrev:God morgon
Kan inte hålla medDe "sjuka" som du uttrycker de är att du la upp en tråd bara för att du fått ett nej och inte kunde ta konsekvensen utav de dåliga valet av att köra elbil, bara för att möjlighet finns att ladda hemma hos någon behöver inte de planeras in och förutsättas
Vi ska iväg idag hela familjen, tänkte pallra mig över till grannen och kolla om han kan slå i lite diesel I bilen, har han inge hemma får han väl åka iväg o fylla en dunk eller så, vi är ju ändå vänner och umgås, han fick ju några droppar 2 takts olja till röjsågen i somras![]()
/Krille
Det är svärsonens version. Det kan ligga något annat bakom, eller inte. Spelar ingen större roll.K Krille4 skrev:
Kan ju vara så att deras relation är lite ansträngd sedan tidigare eller något annat.
Men nu är ju min elinstallation utförd enligt elnormen som gällde vid den tidpunkten. Så fullt godkänd enligt dig? Att den sedan kanske är från 1964 då förrförra ägaren tog över huset verkar vara ointressant? Den fungerar ju på så sätt att köket (och pannrummet, garaget och snickeriet) är det enda som är jordat. Men visst. Erbjuder du dig att komma hit och dra nya ledare (som finns tillgängliga) och installera nytt säkringsskåp och balansera upp anläggningen med din elbehörighet pro bono för att jag ska kunna låta dig och andra ladda hos mig så låter det som en bra deal för mig. Annars, sluta gnäll på att folk har en fullt godkänd men äldre standard och inte vill belasta den i onödan. Om jag eller någon annan säger nej så känns det lite olustigt att det inte lyssnas på.Nissens skrev:
Så länge ingen kan bevisa att svärsonen ljuger bör nog diskussionen utgå från hans version. Varför hitta på egna versioner bara för att få skriva något negativt om elbilar?Nissens skrev:
Elbilar passar inte för alla - jag förstår bara inte det nästan fanatiska behovet från vissa att (ofta felaktigt) påpeka hur dåliga elbilar är.
/Krille
Jag har inte sagt att ts ljuger, säger bara att vi bara hört ena sidan…K Krille4 skrev:Så länge ingen kan bevisa att svärsonen ljuger bör nog diskussionen utgå från hans version. Varför hitta på egna versioner bara för att få skriva något negativt om elbilar?
Elbilar passar inte för alla - jag förstår bara inte det nästan fanatiska behovet från vissa att (ofta felaktigt) påpeka hur dåliga elbilar är.
/Krille
Jag har inte sett att någon skrivit att elbil är dåligt. Det handlar väl mer om elbilägarnas märkliga förväntningar att de har rätt att tanka hos vänner o släktingar.
Däremot har flera här idiotförklarat värden som säger nej till laddningen. DET tycker jag är väldigt märkligt. TS kan ju möjligen hoppas på att kunna ladda, men kan förstås inte förvänta sig det… han får förstås tanka innan eller efter, precis som de flesta gör..
Debatten här påminner lite om när jag för många år sedan hälsade på min kompis däckhandlaren. In på gummiverkstaden kom också en taxichaufför som min kompis presenterade mig för som "elkraftingenjör". Även om det var korrekt var det väl lite onödigt uppskruvat - men taxichauffören såg till att det landade ner en bit. "Så du är elkraftingenjör du", sade han - "fan, då kan du byta tändstift".
Tycker du? Jag tycker det låter som ett fullständigt meningslöst arbete och onödigt resursslöseri. Visst, om det är ett speciellt utsatt uttag som slits mycket som exempelvis ett motorvärmaruttag så kanske man i alla fall ska kritiskt ska granska dess skick och överväga ett byte men att rutinmässigt byta en massa vägguttag vart tionde år undrar jag om någon mer än @Nissens gör.F frasen_36 skrev:
Obs. Mitt "förträffligt" var ironiskt menat.Alfredo skrev:
Tycker du? Jag tycker det låter som ett fullständigt meningslöst arbete och onödigt resursslöseri. Visst, om det är ett speciellt utsatt uttag som slits mycket som exempelvis ett motorvärmaruttag så kanske man i alla fall ska kritiskt ska granska dess skick och överväga ett byte men att rutinmässigt byta en massa vägguttag vart tionde år undrar jag om någon mer än @Nissens gör.
Tror inte många gör som honom. Frågan är om inte detta "bytande" i sig i längden riskerar skada kablar mm?
Kanske beror det till stor del det "fanatiska behovet" från vissa elbilskramare att hävda sin rätt att få ladda vart de än kommer, och kräva att andras elanläggningar ska servas så de klarar detta.K Krille4 skrev:Så länge ingen kan bevisa att svärsonen ljuger bör nog diskussionen utgå från hans version. Varför hitta på egna versioner bara för att få skriva något negativt om elbilar?
/Krille
Sorry, det fattade jag faktiskt inte.F frasen_36 skrev:
Det tror inte jag heller om han nu verkligen gör det och verkligen fortsätter med det i typ 50 år till...F frasen_36 skrev:
Det tror jag med. Ett tveksamt underhåll på många sätt tycker jag.F frasen_36 skrev:
Det beror väl på om man vill att anläggningen skall vara i skick så att det inte blir någon överhettning. Just utomhuskontakter (shuko) är en svag punkt.Alfredo skrev:
Tycker du? Jag tycker det låter som ett fullständigt meningslöst arbete och onödigt resursslöseri. Visst, om det är ett speciellt utsatt uttag som slits mycket som exempelvis ett motorvärmaruttag så kanske man i alla fall ska kritiskt ska granska dess skick och överväga ett byte men att rutinmässigt byta en massa vägguttag vart tionde år undrar jag om någon mer än @Nissens gör.
Jag har bara tre utomhusuttag, så det är väldigt lätt att byta. Det känns dessutom bra att om det skulle bli aktuellt att ansluta något som drar mycket ström så är det inget problem.
Se det som en försäkring som kostar kanske 300kr för 10-15 år typ. Det är betydligt större resursslöseri om huset brinner upp kan jag tycka…
Det är absolut inget problem.F frasen_36 skrev:
Skulle någon kabel se dålig utså kapar man den någon cm så har man en fräsch tråd igen.
Som sagt, elfel är en vanlig källa till brand. Kan tänka mig att en del av dem beror på bristande underhåll.
Eftersom jag använder uttagen hyfsat flitigt och tidvis med stora laster så känns det bra att veta att det inte är risk för överhettning pga dålig kontakt i kontaktdonen.
Visst men ett rutinbyte av ett normalanvänt kvalitetsuttag efter tio år ser jag inte som något som egentligen tillför något säkerhetsmässigt. Shuko kan fortfarande vara en svag punkt vid hög last vare sig det är nytt eller bara nästan nytt.Nissens skrev:
Jag skulle då hellre lägga tiden på att efterdra/kontrollera alla skruvförbindelser i anläggningen. Det tror jag ger betydligt mer nytta än att byta ett uttag mot ett i princip likvärdigt uttag, vilket jag hävdar att du gör om du använder dig av normala kvalitetsprodukter.
Nissens skrev: