Nissens
S sonabr4000 skrev:
Flera inlägg från elbilsanhängarnas klubb här genomsyras av att de kräver att ägarna ska "ta sitt ansvar" och se till deras anläggningar är så säkra att laddning av elbilar kan ske utan risk. Även om ägaren själv inte belastar sin anläggning lika mycket. Betalning eller ej är en helt annan fråga.
Att ha en anläggning som inte klarar en last på 10A utan att bli överhettad är helt galet. Livsfarligt att bo i ett sånt hus…
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
V
F Fredrik-1980 skrev:
Det sjukaste av allt e att flera här håller på att har man el-bil så får man sköta sig själv typ, inte typ kunna tro att de e självklart kunna ladda hos bekanta och så.

Helt enkelt hel-sjukt. De e va jag tycker.

I morrn börjar jobbet igen. Hoppas det här blir en litet bättre värld om nån ändrar sej hur man ser till andra.
Få se i morrn.
God morgon

Kan inte hålla med :crysmile: De "sjuka" som du uttrycker de är att du la upp en tråd bara för att du fått ett nej och inte kunde ta konsekvensen utav de dåliga valet av att köra elbil, bara för att möjlighet finns att ladda hemma hos någon behöver inte de planeras in och förutsättas ;)

Vi ska iväg idag hela familjen, tänkte pallra mig över till grannen och kolla om han kan slå i lite diesel I bilen, har han inge hemma får han väl åka iväg o fylla en dunk eller så, vi är ju ändå vänner och umgås, han fick ju några droppar 2 takts olja till röjsågen i somras ;)
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
K
V Villaägarenr1 skrev:
God morgon

Kan inte hålla med :crysmile: De "sjuka" som du uttrycker de är att du la upp en tråd bara för att du fått ett nej och inte kunde ta konsekvensen utav de dåliga valet av att köra elbil, bara för att möjlighet finns att ladda hemma hos någon behöver inte de planeras in och förutsättas ;)

Vi ska iväg idag hela familjen, tänkte pallra mig över till grannen och kolla om han kan slå i lite diesel I bilen, har han inge hemma får han väl åka iväg o fylla en dunk eller så, vi är ju ändå vänner och umgås, han fick ju några droppar 2 takts olja till röjsågen i somras ;)
Nä - det sjuka är att en pappa nekar sin dotter att ladda elbilen vid besök på julafton eftersom "det förstör statistiken". :crysmile:

/Krille
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Krille4 skrev:
Nä - det sjuka är att en pappa nekar sin dotter att ladda elbilen vid besök på julafton eftersom "det förstör statistiken". :crysmile:

/Krille
Det är svärsonens version. Det kan ligga något annat bakom, eller inte. Spelar ingen större roll.
Kan ju vara så att deras relation är lite ansträngd sedan tidigare eller något annat.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har du en så skruttig elinstallation så skall du nog be någon se över den så snart som möjligt…
Men nu är ju min elinstallation utförd enligt elnormen som gällde vid den tidpunkten. Så fullt godkänd enligt dig? Att den sedan kanske är från 1964 då förrförra ägaren tog över huset verkar vara ointressant? Den fungerar ju på så sätt att köket (och pannrummet, garaget och snickeriet) är det enda som är jordat. Men visst. Erbjuder du dig att komma hit och dra nya ledare (som finns tillgängliga) och installera nytt säkringsskåp och balansera upp anläggningen med din elbehörighet pro bono för att jag ska kunna låta dig och andra ladda hos mig så låter det som en bra deal för mig. Annars, sluta gnäll på att folk har en fullt godkänd men äldre standard och inte vill belasta den i onödan. Om jag eller någon annan säger nej så känns det lite olustigt att det inte lyssnas på.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Det är svärsonens version. Det kan ligga något annat bakom, eller inte. Spelar ingen större roll.
Kan ju vara så att deras relation är lite ansträngd sedan tidigare eller något annat.
Så länge ingen kan bevisa att svärsonen ljuger bör nog diskussionen utgå från hans version. Varför hitta på egna versioner bara för att få skriva något negativt om elbilar?

Elbilar passar inte för alla - jag förstår bara inte det nästan fanatiska behovet från vissa att (ofta felaktigt) påpeka hur dåliga elbilar är.

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
Sven-Erik Hällgren och 3 till
  • Laddar…
Nissens
K Krille4 skrev:
Så länge ingen kan bevisa att svärsonen ljuger bör nog diskussionen utgå från hans version. Varför hitta på egna versioner bara för att få skriva något negativt om elbilar?

Elbilar passar inte för alla - jag förstår bara inte det nästan fanatiska behovet från vissa att (ofta felaktigt) påpeka hur dåliga elbilar är.

/Krille
Jag har inte sagt att ts ljuger, säger bara att vi bara hört ena sidan…

Jag har inte sett att någon skrivit att elbil är dåligt. Det handlar väl mer om elbilägarnas märkliga förväntningar att de har rätt att tanka hos vänner o släktingar.

Däremot har flera här idiotförklarat värden som säger nej till laddningen. DET tycker jag är väldigt märkligt. TS kan ju möjligen hoppas på att kunna ladda, men kan förstås inte förvänta sig det… han får förstås tanka innan eller efter, precis som de flesta gör..
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Debatten här påminner lite om när jag för många år sedan hälsade på min kompis däckhandlaren. In på gummiverkstaden kom också en taxichaufför som min kompis presenterade mig för som "elkraftingenjör". Även om det var korrekt var det väl lite onödigt uppskruvat - men taxichauffören såg till att det landade ner en bit. "Så du är elkraftingenjör du", sade han - "fan, då kan du byta tändstift".
 
F frasen_36 skrev:
Att t.ex. byta fungerande uttag vart tionde år låter ju förträffligt
Tycker du? Jag tycker det låter som ett fullständigt meningslöst arbete och onödigt resursslöseri. Visst, om det är ett speciellt utsatt uttag som slits mycket som exempelvis ett motorvärmaruttag så kanske man i alla fall ska kritiskt ska granska dess skick och överväga ett byte men att rutinmässigt byta en massa vägguttag vart tionde år undrar jag om någon mer än @Nissens gör.
 
  • Gilla
fiskarn87 och 3 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du? Jag tycker det låter som ett fullständigt meningslöst arbete och onödigt resursslöseri. Visst, om det är ett speciellt utsatt uttag som slits mycket som exempelvis ett motorvärmaruttag så kanske man i alla fall ska kritiskt ska granska dess skick och överväga ett byte men att rutinmässigt byta en massa vägguttag vart tionde år undrar jag om någon mer än @Nissens gör.
Obs. Mitt "förträffligt" var ironiskt menat.
Tror inte många gör som honom. Frågan är om inte detta "bytande" i sig i längden riskerar skada kablar mm?
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
F
K Krille4 skrev:
Så länge ingen kan bevisa att svärsonen ljuger bör nog diskussionen utgå från hans version. Varför hitta på egna versioner bara för att få skriva något negativt om elbilar?

Elbilar passar inte för alla - jag förstår bara inte det nästan fanatiska behovet från vissa att (ofta felaktigt) påpeka hur dåliga elbilar är.

/Krille
Kanske beror det till stor del det "fanatiska behovet" från vissa elbilskramare att hävda sin rätt att få ladda vart de än kommer, och kräva att andras elanläggningar ska servas så de klarar detta.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Obs. Mitt "förträffligt" var ironiskt menat.
Sorry, det fattade jag faktiskt inte.

F frasen_36 skrev:
Tror inte många gör som honom.
Det tror inte jag heller om han nu verkligen gör det och verkligen fortsätter med det i typ 50 år till...

F frasen_36 skrev:
Frågan är om inte detta "bytande" i sig i längden riskerar skada kablar mm?
Det tror jag med. Ett tveksamt underhåll på många sätt tycker jag.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du? Jag tycker det låter som ett fullständigt meningslöst arbete och onödigt resursslöseri. Visst, om det är ett speciellt utsatt uttag som slits mycket som exempelvis ett motorvärmaruttag så kanske man i alla fall ska kritiskt ska granska dess skick och överväga ett byte men att rutinmässigt byta en massa vägguttag vart tionde år undrar jag om någon mer än @Nissens gör.
Det beror väl på om man vill att anläggningen skall vara i skick så att det inte blir någon överhettning. Just utomhuskontakter (shuko) är en svag punkt.

Jag har bara tre utomhusuttag, så det är väldigt lätt att byta. Det känns dessutom bra att om det skulle bli aktuellt att ansluta något som drar mycket ström så är det inget problem.

Se det som en försäkring som kostar kanske 300kr för 10-15 år typ. Det är betydligt större resursslöseri om huset brinner upp kan jag tycka…
 
Nissens
F frasen_36 skrev:
Obs. Mitt "förträffligt" var ironiskt menat.
Tror inte många gör som honom. Frågan är om inte detta "bytande" i sig i längden riskerar skada kablar mm?
Det är absolut inget problem.

Skulle någon kabel se dålig utså kapar man den någon cm så har man en fräsch tråd igen.
Som sagt, elfel är en vanlig källa till brand. Kan tänka mig att en del av dem beror på bristande underhåll.

Eftersom jag använder uttagen hyfsat flitigt och tidvis med stora laster så känns det bra att veta att det inte är risk för överhettning pga dålig kontakt i kontaktdonen.
 
Nissens Nissens skrev:
Det beror väl på om man vill att anläggningen skall vara i skick så att det inte blir någon överhettning. Just utomhuskontakter (shuko) är en svag punkt.
Visst men ett rutinbyte av ett normalanvänt kvalitetsuttag efter tio år ser jag inte som något som egentligen tillför något säkerhetsmässigt. Shuko kan fortfarande vara en svag punkt vid hög last vare sig det är nytt eller bara nästan nytt.

Jag skulle då hellre lägga tiden på att efterdra/kontrollera alla skruvförbindelser i anläggningen. Det tror jag ger betydligt mer nytta än att byta ett uttag mot ett i princip likvärdigt uttag, vilket jag hävdar att du gör om du använder dig av normala kvalitetsprodukter.

Nissens Nissens skrev:
Det är betydligt större resursslöseri om huset brinner upp kan jag tycka…
:D
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.