S sonabr4000 skrev:
Kan det vara så att det du kallar "fokuset på just elbilsladdning" mycket beror på att vissa som gör inlägg i tråden kräver att få ladda vid besök? Tänk efter litet nu, om antalet elbilar ökar och att någon får besök av 3-4-5 (kanske fler) elbilar som kräver att få ladda.. Hur självklart kommer det då att vara?? Med vanlig bil ser man till att ha planerat och tankat samt kräver inte att som gäst att bli uppassad med reservdunk för återresan. Elbilister måste också lära sig planera enligt sitt eget bilval.
Obs i nödfall gäller naturligtvis att man hjälper varann oavsett drivmedel.
Var har du sett det?
Jag har inte sett många som kräver att få ladda!!!
Däremot flera som erbjuder sig att få betala om dom får.
Väldigt stor skillnad!!!
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S sonabr4000 skrev:
Hur vet "man" det?
Det man kan göra själv är ju att byta kontakter etc som ser gamla ut, speciellt utomhus slits de av väder och vind med åren. Lyfter man på ”huven” i elcentralen så brukar man kunna se om någon hempulare varit i farten, kanske i övriga dragningar också.
Men att be en erfaren elektriker se över anläggningen kan vara en bra investering. Hen kan kolla att allt verkar rätt dimensionerat, avsäkrat o att allt är rätt kopplat och åtdraget.
 
F
R RoAd skrev:
Jag tycker inte att du behöver blanda in elbilsladdning i frågan. Du som är innehavare av en elanläggning har också ansvar för att den är säker. I det ingår att det inte ska kunna uppstå en brand för att en förbrukare kopplas in i ett uttag. Om vi byter ut elbil mot värmefläkt, tycker du fortfarande det är rimligt att det ska kunna ta eld i väggarna för att man anslutit den?

[länk]
Det är ju just elbilskramarna som "blandar in frågan om laddning".. De anser ju att andra ska sköta sina elanläggningar så att elbilsladdning kan ske utan risk. Riskfritt är iofs omöjligt eftersom brand också kan uppstå i elbilsbatteriet.
 
  • Gilla
Rolle314 och 2 till
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Elbilister måste också lära sig planera enligt sitt eget bilval.
Det gör vi. Det kräver rent av mer planering än med en avgasbil.

Men det ändrar inte faktumet att det är effektivt att ladda bilen när den ändå står still, som när man är på besök hos någon. Det behövs som sagt inte särskilt ofta (laddhybrider är det ett större behov med om man vill minimera nyttjandet av avgasmotorn), men när man har nytta av det kan det normalt göras med måttlig eller ingen ansträngning för den man besöker – till skillnad från om man skulle förvänta sig att denne försåg en med bensin eller diesel.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gör vi. Det kräver rent av mer planering än med en avgasbil.

Men det ändrar inte faktumet att det är effektivt att ladda bilen när den ändå står still, som när man är på besök hos någon. Det behövs som sagt inte särskilt ofta (laddhybrider är det ett större behov med om man vill minimera nyttjandet av avgasmotorn), men när man har nytta av det kan det normalt göras med måttlig eller ingen ansträngning för den man besöker – till skillnad från om man skulle förvänta sig att denne försåg en med bensin eller diesel.
Men nu brukar det väl inte vara så vanligt att man som gäst med riktig bil begär att få fylla på bränsle ??
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Jag har läst ganska många tramsa med den jämförelsen iaf. Min poäng är att planerande med elbil skiljer sig från planerande med avgasbil. De som inte förstår det gör sig dummare än de är.
 
  • Gilla
  • Älska
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
En svärfar som vill träffa barn och barnbarn och har valmöjligheten att låta svärsonen ladda elbilen medans julfirandet pågår ELLER låta barnet och barnbarnet sitta i en elbil under ca en timme på en laddstation medans bilen laddas på väg hem efteråt. När svärfar i detta läget väljer att INTE tillåta laddning av elbilen trots ersättning för kostnadsökningen ger jag inte mycket för. Speciellt inte när det inte verkar vara ekonomiska orsaker till beslutet utan ovilja för en tillfällig peek i elförbrukningsstatistiken som han inte vill ha.

Man kan bara alvarligt fundera på hur vissa är funtade i huvudet.

Skulle vänner och bekanta vilja ladda sina elbilar när de besöker, välkomna. Det finns ännu inga elbilar som kan ladda för lika mycket som en fika med bröd kostar för besökande... Ännu mindre ett julbord.
Men att inte tillåta laddning för att man inte vill störa sina förbrukningssiffror i statistiken är bortanför allt sunt förnuft.
Det sjukaste av allt e att flera här håller på att har man el-bil så får man sköta sig själv typ, inte typ kunna tro att de e självklart kunna ladda hos bekanta och så.

Helt enkelt hel-sjukt. De e va jag tycker.

I morrn börjar jobbet igen. Hoppas det här blir en litet bättre värld om nån ändrar sej hur man ser till andra.
Få se i morrn.
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Det man kan göra själv är ju att byta kontakter etc som ser gamla ut, speciellt utomhus slits de av väder och vind med åren. Lyfter man på ”huven” i elcentralen så brukar man kunna se om någon hempulare varit i farten, kanske i övriga dragningar också.
Men att be en erfaren elektriker se över anläggningen kan vara en bra investering. Hen kan kolla att allt verkar rätt dimensionerat, avsäkrat o att allt är rätt kopplat och åtdraget.
Som ej behörig elektriker får du väl inte som du skriver "lyfta på huven" i elcentralen- då gör väl du fel?
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
S
A Argastesnickaren skrev:
Var har du sett det?
Jag har inte sett många som kräver att få ladda!!!
Däremot flera som erbjuder sig att få betala om dom får.
Väldigt stor skillnad!!!
Flera inlägg från elbilsanhängarnas klubb här genomsyras av att de kräver att ägarna ska "ta sitt ansvar" och se till deras anläggningar är så säkra att laddning av elbilar kan ske utan risk. Även om ägaren själv inte belastar sin anläggning lika mycket. Betalning eller ej är en helt annan fråga.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
R
F frasen_36 skrev:
Det är ju just elbilskramarna som "blandar in frågan om laddning".. De anser ju att andra ska sköta sina elanläggningar så att elbilsladdning kan ske utan risk. Riskfritt är iofs omöjligt eftersom brand också kan uppstå i elbilsbatteriet.
Elbilsladdning med "låg" ström (<10A) är inte annorlunda än någon annan långvarig belastning med samma strömstyrka. Om du inte kan använda en värmefläkt på 2kw i ett uttag utan att riskera brand så har du en anläggning som måste åtgärdas eller tas ur bruk.
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 2 till
  • Laddar…
R
S sonabr4000 skrev:
Flera inlägg från elbilsanhängarnas klubb här genomsyras av att de kräver att ägarna ska "ta sitt ansvar" och se till deras anläggningar är så säkra att laddning av elbilar kan ske utan risk. Även om ägaren själv inte belastar sin anläggning lika mycket. Betalning eller ej är en helt annan fråga.
Jag tycker att det är rimligt att man inte har elanläggningar som kan ta eld lite hur som helst. Oavsett om det är en elbilsladdning eller annat som orsakat överbelastningen.

Och då löser sig möjligheten att ladda en elbil automatiskt.
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
K
B Boggi skrev:
Du har rätt - det ställningstagandet bör förklaras.
Som gammal elkraftingenjör och efter att i hela livet jobbat i den branschen - står naturligtvis en eldriven bil högst upp på önskelistan. Eltekniken är överlägsen alla andra former av energi ur effektivitetssynpunkt - anser jag.
Men elbilen hänger sedan på batteriet - och där tror jag det tar 10 år att bli av med alla "barnsjukdomar" i den här helt nya tekniken - och att få upp kapaciteten till rimliga 100 mil på en laddning sommartid. Då finns det tillräcklig kapacitet även att hålla värmen i bilen vintertid.
Därav mitt ställningstagande. Jag tillhör heller inte dom som behöver ha en Tessla stående på garageuppfarten för att bräcka grannarna.
Om man behöver kunna köra 100 mil utan stopp så har jag full förståelse för att du avvaktar. För mig personligen känns det helt ok att t ex behöva göra två stopp på 13 min (efter 3 tim) resp 14 minuter (efter ytterligare 2 tim) när jag kör från Umeå till Stockholm - en resa på 640 km. Tror faktiskt aldrig jag gjort så få och korta stopp någonsin på den resan - speciellt inte sedan vi fick barn. Har inte elbil idag men är på väg att köpa.

Största fördelen är ändå att alla avundsjuka grannar blir bräcka ;)

/Krille
 
  • Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Om man behöver kunna köra 100 mil utan stopp så har jag full förståelse för att du avvaktar. För mig personligen känns det helt ok att t ex behöva göra två stopp på 13 min (efter 3 tim) resp 14 minuter (efter ytterligare 2 tim) när jag kör från Umeå till Stockholm - en resa på 640 km. Tror faktiskt aldrig jag gjort så få och korta stopp någonsin på den resan - speciellt inte sedan vi fick barn. Har inte elbil idag men är på väg att köpa.

Största fördelen är ändå att alla avundsjuka grannar blir bräcka ;)

/Krille
Lycka till, hoppas att du blir nöjd.
 
Nissens
S sonabr4000 skrev:
Som ej behörig elektriker får du väl inte som du skriver "lyfta på huven" i elcentralen- då gör väl du fel?
Nejdå, det går utmärkt, men du får inte koppla om något där.
 
Nissens
F Fredrik-1980 skrev:
Det sjukaste av allt e att flera här håller på att har man el-bil så får man sköta sig själv typ, inte typ kunna tro att de e självklart kunna ladda hos bekanta och så.

Helt enkelt hel-sjukt. De e va jag tycker.

I morrn börjar jobbet igen. Hoppas det här blir en litet bättre värld om nån ändrar sej hur man ser till andra.
Få se i morrn.
Får du hjälp av vänner att tanka fossilbilen också?
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.