V Villaägarenr1 skrev:
Rullar på (y);) själv på andra halvan ?
Hjälpsamt värre här, de flesta
 
R RoAd skrev:
Jag tycker inte att du behöver blanda in elbilsladdning i frågan. Du som är innehavare av en elanläggning har också ansvar för att den är säker. I det ingår att det inte ska kunna uppstå en brand för att en förbrukare kopplas in i ett uttag. Om vi byter ut elbil mot värmefläkt, tycker du fortfarande det är rimligt att det ska kunna ta eld i väggarna för att man anslutit den?

[länk]
Det är ju lika där... jag kanske aldrig använder mer än vanlig hushållsström.
Kyl,spis osv...min anläggning är dimensionerad lågt för jag har inte mer behov själv.
Lika korkat som att sätta upp 380v om jag aldrig använder det själv.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, det är o
Lite roligt när folk i tråden säger att de låter alla sina vänner ladda sina bilar hos dem. Det är ju helt uppenbart inte sant. De flesta hushåll har inte större huvudsäkring än 20A. Det räcker inte ens åt två gäster samtidigt om hushållet skall ha ström också..
Om man räknar min bror som vän som jag gladeligen låter ladda sin bil för att ens ha möjligheten att besöka mig och sina barns kusin kan jag meddela att det inte är något problem fast jag bara har 16A huvudsäkring.
16A = 11,5kW konternueligt, hans laddare drar 2,4kW, så även om poolpumpen går på fullt och kyla i huset och lite matlagning drar en del är det normalt inget problem.
Tycker du att det är rimligt att jag ska begära att han ska köpa en bil som är 200k dyrare eller åka och hyra en annan bil några gånger om året istället för att han ska få lite ström för 5-20:- varje gång dom är här? Det är ju ingen random vän, det är min bror, ännu värre om det vore mitt eget barn som jag beter mig så mot.
Återigen, om det finns tekniska begränsningar självklart, men är det av principskäl är det något som inte står rätt till anser jag.
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 3 till
  • Laddar…
R
skoge skoge skrev:
Det är ju lika där... jag kanske aldrig använder mer än vanlig hushållsström.
Kyl,spis osv...min anläggning är dimensionerad lågt för jag har inte mer behov själv.
Lika korkat som att sätta upp 380v om jag aldrig använder det själv.
Fast om dina ledningar inte klarar den ström de är avsäkrade för så har du inte en godkänd elanläggning och måste åtgärda det. Det är inte en lösning att bara använda "lite el" i uttagen (vad händer om det blir fel på din kyl och den börjar dra 10A konstant?).

Ingen här har så vitt jag sett sagt att någon ska uppgradera sin anläggning för någon annans behov. Det är rimligheten att ha en farlig anläggning som kan ta eld om man ansluter en hög förbrukning som ifrågasätts. Det är (om jag tolkar reglerna rätt) inte tillåtet och måste åtgärdas (annars måste anläggningen tas ur drift).

Så antingen säkrar du ner till en nivå dina ledningar klarar eller så byter du ut dem.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
@
Gimp Gimp skrev:
Men kom igen, det känns som en ganska löjlig nivå på många argument i hela tråden.
Vi pratar ändå om familj, att bjuda in familjemedlemmar kostar pengar och drar med sig en del ändringar mot snittdagen, punkt.
Ingen skulle drömma om (annat än rena psykfall) att kräva att gästerna tar med sig elverk för att värma sin egen mat eller husvagnstoalett för att kunna gå på muggen.
Om det finns tekniska hinder är en sak, men kom igen.
Kostnaden är ju inte ens en diskussion, han har erbjudit sig att betala och är det så att det drar upp dom fasta kostnaderna är det just bara det, en kostnad som TS har erbjudit sig att betala.
Har ett exempel med min bror, bor på Blidö och jag ute i skogen, ska han behöva lägga 200k mer på en elbil som klarar längre sträcka bara för att kunna hälsa på oss, alla andra resor funkar. Sist dom var här laddade han bilen för 5-10:- och barnen åt kakor och drack dricka för 100:-, varför är det sånt fokus på just elbilen? Om jag inte tycker att han är berättigad att ladda bilen är det inte bilen som är problemet, det är något annat.
Samma efter Alfrida när dom hade strömavbrott i typ 7 dagar men inte vi, självklart lånade jag ut elverket, eller är dom inte värda det eftersom dom har bosatt sig på ett ställe där det kan bli strömavbrott.
Så du fakturerade 10 kr för laddningen å 100 kr för fikat? :crysmile: känns som om vissa (inte du) gärna hade löst det på det sättet....
 
R RoAd skrev:
Ingen här har så vitt jag sett sagt att någon ska uppgradera sin anläggning för någon annans behov.
Nej, men det var ju det jag undrade över i inlägg 499?
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
R
skoge skoge skrev:
Nej, men det var ju det jag undrade över i inlägg 499?
499 har ju inte ens du skrivit.

Menar du 599? Isåfall skriver du "renoverar" och det är precis vad jag pratar om. Om du har en gammal anläggning som är farlig (kan ta eld) så är du skyldig att åtgärda det. Elbilsladdning behöver inte blandas in.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Han vill ju tydligen inte att ni kommer.
Stanna hemma.
Ligger mycket i det, kan du inte ha en enkel strömmätare som du sätter i eluttaget innan din kabel det gäller ju endast enfas 10 A
 
V Villaägarenr1 skrev:
Det är ju inte praxis att man frågar efter lite oktan 98 när man står hos någon annan, då ska man inte ladda sin elbil heller.
Var inte så fast i din historiska parentes nu. Det är inte konstigare än att man låter någon som är på besök vattna och fodra sin häst före hemfärd.

Bara för att du nyttjar ett fordon som har så kass framdrivning att man måste köpa bränsle till det på en specialaffär betyder ju inte det att vi andra ska hålla på och tramsa och inte hjälpa varandra.
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 4 till
  • Laddar…
Blir lite fundersam hur vissa tänker, kan ta ett exempel till på min idiot till bror.
Vi har en stuga på en ö och när han skulle hälsa på en dag hade dåren mage att komma ner till bryggan utan vare sig båt eller amfibiebil, han förväntade sig helt enkelt att eftersom jag hade bjudit dit honom och barnen att jag skulle åka hela 2 minuter med min båt och min bensin för att han inte kan anpassa sitt transportmedel efter förutsättningarna.
Vilken dåre, han borde spärras in, kanske ska ringa snyltarpolisen.
 
  • Haha
  • Gilla
Repeter och 4 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Så du fakturerade 10 kr för laddningen å 100 kr för fikat? :crysmile: känns som om vissa (inte du) gärna hade löst det på det sättet....
Nä, inte fakturera, pengar i handen såklart;)
 
S
Nissens Nissens skrev:
Nej, man behöver inte vara försiktig om anläggningen är byggd enligt de regler som finns och att den är i skick.
Hur vet "man" det?
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
S
L Limpan4all skrev:
Sedan så skall man ta med hela brandförloppet i åtanke.
Om man antar att en liten elbil samt en maximal elbil skulle börja brinna i batteripaketet så kan följande mängd energi utvecklas. Liten 40kWh och Stor 100kWh lagrad energi. Övriga material i batteriet tillför inte särskilt mycket energi till en brand.
Om man jämför det med en liten bensinbil 40 liters tank eller en med stor tank på 80 liter så kommer den lilla att utveckla 364kWh och den stora 910kWh energi.

Så om man ser till riskerna så "tror" jag att det blir mera problem med 364kWh jämfört med 40kWh respektive 910kWh jämfört med 100kWh energiutveckling.

Att du inte (ännu) sett lika många som du skriver "vrak" kan kanske bero på att det jämförelsevis är få elbilar ute. En brand i en bränslebil uppstår nog inte speciellt ofta pga internt fel i startbatteriet utan snarare pga bränslet eller överhettning av motor/drivlina. Så jämför inte elbilens stora batteri med det lilla startbatteriet.
Men samtidigt så har elbilarna en nackdel, toppeffekten blir troligen högre vid ett elbilsbatteribrand än vad en normal bränslebilsbrand blir.

Däremot är risken för en elbilsbatteribrand betydligt lägre än för brand i en bränslebaserad bil.
Jag ser bränslebilsbränder eller vraken av sådana bränder någon gång i kvartalet på E4 man jag har aldrig någonsin sett en elbilsbatteribrand ännu.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
S
Gimp Gimp skrev:
Men kom igen, det känns som en ganska löjlig nivå på många argument i hela tråden.
Vi pratar ändå om familj, att bjuda in familjemedlemmar kostar pengar och drar med sig en del ändringar mot snittdagen, punkt.
Ingen skulle drömma om (annat än rena psykfall) att kräva att gästerna tar med sig elverk för att värma sin egen mat eller husvagnstoalett för att kunna gå på muggen.
Om det finns tekniska hinder är en sak, men kom igen.
Kostnaden är ju inte ens en diskussion, han har erbjudit sig att betala och är det så att det drar upp dom fasta kostnaderna är det just bara det, en kostnad som TS har erbjudit sig att betala.
Har ett exempel med min bror, bor på Blidö och jag ute i skogen, ska han behöva lägga 200k mer på en elbil som klarar längre sträcka bara för att kunna hälsa på oss, alla andra resor funkar. Sist dom var här laddade han bilen för 5-10:- och barnen åt kakor och drack dricka för 100:-, varför är det sånt fokus på just elbilen? Om jag inte tycker att han är berättigad att ladda bilen är det inte bilen som är problemet, det är något annat.
Samma efter Alfrida när dom hade strömavbrott i typ 7 dagar men inte vi, självklart lånade jag ut elverket, eller är dom inte värda det eftersom dom har bosatt sig på ett ställe där det kan bli strömavbrott.
Kan det vara så att det du kallar "fokuset på just elbilsladdning" mycket beror på att vissa som gör inlägg i tråden kräver att få ladda vid besök? Tänk efter litet nu, om antalet elbilar ökar och att någon får besök av 3-4-5 (kanske fler) elbilar som kräver att få ladda.. Hur självklart kommer det då att vara?? Med vanlig bil ser man till att ha planerat och tankat samt kräver inte att som gäst att bli uppassad med reservdunk för återresan. Elbilister måste också lära sig planera enligt sitt eget bilval.
Obs i nödfall gäller naturligtvis att man hjälper varann oavsett drivmedel.
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Det har jag ingen aning om, och har inte heller nämnt något om det. Jag bara konstaterar om en elanläggning är rätt konstruerad och i skick så är det ingen risk för brand.

När någon säger att en brand uppstod på grund av laddning av elbil så är det med oerhört stor sannolikhet så att det var fel på elanläggningen på ett eller annat sätt.

Eftersom jag är tekniskt intresserad så har jag koll på min egen anläggning och underhåller den, byter tex utvändiga shuko uttag typ vart tionde år. Det är en billig investering för att undvika problem.
Jag är också tekniskt intresserad (och jobbat med det) men anser att du nog inte är speciellt representativ för den genomsnittlige ägaren av elanläggning. Att du som du skriver "har koll" måste innebära att du bl.a. gör regelbundna konduktivitets- och isolationsmätningar: Vilka metoder/instrument använder du för detta?
Gör du detta extra efter varje åskväder?
Att t.ex. byta fungerande uttag vart tionde år låter ju förträffligt, men jag tror inte på att så många andra gör det. Därför finns risker med helt godkända men åldrade anläggningar.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.