337 598 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Jag tror du har en föråldrad syn på var snabbladdarna finns efter vägarna - numera ligger de flesta laddarna nära "normala vägrestauranger" istället för mackar. Du kanske inte kan äta på en Michelin-restaurang när du laddar men du behöver definitivt inte leva på en korv med bröd på macken när du laddar.Nissens skrev:
OKQ8 och Crickle K bygger normalt sett laddarna vid sina mackar av praktiska skäl men övriga snabbladdningsalternativ har ingen som helst anledning att bygga sina snabbladdare vid en bensinmack.
/Krille
Nja, prislistan avser om du har ett abonnemang.Attitudeswe skrev:
Ska du ha ett nytt med dessa effekter gör nätägaren en näturedning, tittar på kapacitet, möjligheter att ansluta mm.
Om kapaciteten finns får du som kund betala de investeringar i nätet som bara är till för dig, dvs extra fack i närmaste ställverk eller nytt ställverk för att bryta upp en slinga och kabel.
Räkna med kanske 10 mnkr för kostnader i ställverk samt 2000 kr/m-5000 kr/m eller mer för kabel inklusive förläggning (gånger 2, på dessa effekter är redundanta matnigar i princip ett krav), så säg typ 20 mnkr till nätägaren i anslutningsavgift givet att effekten finns tillgänglig i nätet.
Sedan ska du bygga mottagande ställverk, nedtransformering mm, typ 20-40 mnkr till beroende på om du fick just 40 kV eller om det blev 70 kV (mycket dyrare) eller 20 kV (billigare)
Men om stationen där man ansluter sig har en trafo 130/70 eller 70/40 eller nåt sånt är det tämligen sannolikt att den inte klarar 10 MVA till, då får man byta den mot en större, räkna med minst 10 mnkr till.
Så i summa minst kanske 50 mnkr i investeringar för att få fram nåt så att du har ett 400 V ställverk där sedan alla laddarna kan anslutas.
Och sen kan du investera i laddare och ansluta dem och betala årliga avgiften du länkade till.
Är du ute med 8-10 års framförhållning och flexibel inom nån mils radie var du vill ha effekten brukar det gå rätt bra. Är framförhållningen kortare eller platsen mer specifik är det mer "utmanande".
Å yrkets vägnar hanterar jag ett stort antal abonnemang av denna sort och utreder nyteckande och avveckling.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Både och. Massa laddare som finns i och börjat byggas mitt i obygden också. Min förebild är alltid Telsa SC i Markaryd...K Krille4 skrev:Jag tror du har en föråldrad syn på var snabbladdarna finns efter vägarna - numera ligger de flesta laddarna nära "normala vägrestauranger" istället för mackar. Du kanske inte kan äta på en Michelin-restaurang när du laddar men du behöver definitivt inte leva på en korv med bröd på macken när du laddar.
OKQ8 och Crickle K bygger normalt sett laddarna vid sina mackar av praktiska skäl men övriga snabbladdningsalternativ har ingen som helst anledning att bygga sina snabbladdare vid en bensinmack.
/Krille
Det är ju elbilsägarna som säger att de äter på mackarna. Har de fel? 🙄K Krille4 skrev:Jag tror du har en föråldrad syn på var snabbladdarna finns efter vägarna - numera ligger de flesta laddarna nära "normala vägrestauranger" istället för mackar. Du kanske inte kan äta på en Michelin-restaurang när du laddar men du behöver definitivt inte leva på en korv med bröd på macken när du laddar.
OKQ8 och Crickle K bygger normalt sett laddarna vid sina mackar av praktiska skäl men övriga snabbladdningsalternativ har ingen som helst anledning att bygga sina snabbladdare vid en bensinmack.
/Krille
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Att äta när man laddar betyder inte att man äter på macken.
Nä det har jag inte sett - verkar mest vara elbilsmotståndarna som drar den slutsatsen 😉Nissens skrev:
Har personligen bara laddat på "en mack" ett par gånger och båda fanns en normal restaurang inom 100 meter. Jag förstår inte behovet av att hitta på problem som de som kör elbil inte tycker är problem.
Längre körningar med elbil kräver lite mer planering - tycker man det är ett stort problem så behöver man inte hitta på problem utan man kan helt enkelt låta bli att köpa elbil. Finns ju t ex de som snittar över 6 inlägg/dag på forumet de senaste sex åren. Så ett laddstopp på 15-20 minuter under en långresa skulle ju t ex kunna passa perfekt för att skriva de inläggen 😀
/Krille
Du får väl läsa tråden då…K Krille4 skrev:Nä det har jag inte sett - verkar mest vara elbilsmotståndarna som drar den slutsatsen 😉
Har personligen bara laddat på "en mack" ett par gånger och båda fanns en normal restaurang inom 100 meter. Jag förstår inte behovet av att hitta på problem som de som kör elbil inte tycker är problem.
Längre körningar med elbil kräver lite mer planering - tycker man det är ett stort problem så behöver man inte hitta på problem utan man kan helt enkelt låta bli att köpa elbil. Finns ju t ex de som snittar över 6 inlägg/dag på forumet de senaste sex åren. Så ett laddstopp på 15-20 minuter under en långresa skulle ju t ex kunna passa perfekt för att skriva de inläggen 😀
/Krille
Förstår du att äta när man laddar och äta på macken när man laddar inte är samma sak?Nissens skrev:
Elbilar behöver inte laddas på en bensinmack.
Vi äter ofta när vi laddar och har aldrig ätit på en bensinmack.
/Krille
Diu vill önte förstå tydligen.K Krille4 skrev:
Nä, men på en laddstation, vilka är på liknande ställen.K Krille4 skrev:
Det finns som alltid undantag.K Krille4 skrev:
Begriper du detta då?K Krille4 skrev:
Här är citat från mess 1 779:
”Jag har kört en hel del tidigare i jobbet mellan Stockholm och Göteborg/Malmö. Vart oftast något på macken, vad är det för fantastiska gourmetställen som alla fossilbilsförare besöker som jag missat under mina 50.000 mil bakom ratten?”
Det var ju en fossilbilsförare som skrev att den brukade äta på macken?Nissens skrev:
Diu vill önte förstå tydligen.
Nä, men på en laddstation, vilka är på liknande ställen.
Det finns som alltid undantag.
Begriper du detta då?
Här är citat från mess 1 779:
”Jag har kört en hel del tidigare i jobbet mellan Stockholm och Göteborg/Malmö. Vart oftast något på macken, vad är det för fantastiska gourmetställen som alla fossilbilsförare besöker som jag missat under mina 50.000 mil bakom ratten?”
Elbilsladdare brukar ju finnas vid stora köpcenter osv, inte gourmetmat, men inte heller korv med bröd
