337 598 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Medlem
· Sörmalds lä
· 394 inlägg
Självklart både hos mig och hos mina kompisar när jag åker det. Jag har hitintills haft 5 kompisar som har laddat hos mig under deras resor/besök/middagar och jag har laddat hos 7 kompisar+familjemedlemmar i samband med resor eller middagsbesök/övernattningar. Men ALDRIG för att "spara pengar" utan enbart för att slippa ladda publikt.raveper skrev:
Vad är man annars för vän? Hade sagt upp bekantskapen ifall någon var så j-a snål att de inte kunde bjuda på några kWh.L Limpan4all skrev:Självklart både hos mig och hos mina kompisar när jag åker det. Jag har hitintills haft 5 kompisar som har laddat hos mig under deras resor/besök/middagar och jag har laddat hos 7 kompisar+familjemedlemmar i samband med resor eller middagsbesök/övernattningar. Men ALDRIG för att "spara pengar" utan enbart för att slippa ladda publikt.
Jag hade också ställt upp med några kWh om det behövdes, dessutom några liter bensin om det behövs. Men jag hade tyckt att det var konstigt att bensinbilsägaren inte hade bättre framförhållning.K karlmb skrev:
Jag tror ingen har problem att betala någon effektavgift om det skulle förekomma. I TS fall var det ju nån halvstarrig gubbe bara som inte ville pga han höll på en med en "mätning".S sjoelund skrev:
Sen påverkar ju inte en "mormorsladdare" så mycket till effektavgiften och dem som har ordentliga laddboxar där gästen frågar om laddning lär nog båda parterna förstå effektavgifter.S sjoelund skrev:
Jag har tom med mormorsladdare respekterat hos vänner o bekanta som har timpris/billigare på natten att jag enbart laddar då. Oftast så övernattar man ju och tom är flera dagar på besök och då har man ju tid att ladda.
Aldrig varit nåt problem hos dem som bor i egna hus. Däremot har det ju varit sura miner hos dem som bor i BRF eller Hyres. Det är väl den gruppen där även dieselbil fortfarande lönar sig. Visst jag skall inte dra alla BRF över en kam nu kanske....
Precis, ifall det ska lagas mat eller badas bastu kan man ju undvika att ladda just då om man är på besök.kisumisu skrev:
Sen påverkar ju inte en "mormorsladdare" så mycket till effektavgiften och dem som har ordentliga laddboxar där gästen frågar om laddning lär nog båda parterna förstå effektavgifter.
Jag har tom med mormorsladdare respekterat hos vänner o bekanta som har timpris/billigare på natten att jag enbart laddar då. Oftast så övernattar man ju och tom är flera dagar på besök och då har man ju tid att ladda.
Aldrig varit nåt problem hos dem som bor i egna hus. Däremot har det ju varit sura miner hos dem som bor i BRF eller Hyres. Det är väl den gruppen där även dieselbil fortfarande lönar sig. Visst jag skall inte dra alla BRF över en kam nu kanske....
Det borde ju tom en surgubbe med effektavgift fatta och tycka vara lite roligt rent av.
Ja och sen är det ju inte så att man nödvändigtvis behöver gratisladda.K karlmb skrev:
Som redan tagits upp i tråden.
Vissa tycker man är oförskämd egoist bara för att man vill slippa stanna i onödan och ladda nånstans för 10kr kWh.
Men det förstår ju givetvis inte avundsjuka bensinbilsägare som tycker att elbilister skall minsann betala mer!
Jag TROR inte det gynnar elbilismen så jättemycket att låta påskina att de utan elbil är avundsjuka, snåla, har det dåligt ställt osv. I vissa fall kanske det stämmer men förmodligen långt ifrån alltid.
Bara mina egna tankar i ärendet, har inget mot elbilar men de passar inte mig så bra i dagsläget.
Själv har jag både fordon med diesel och bensinmotor, såväl 2 som 4-hjuliga samt de som flyter - både 2-takt och 4-takt men ännu ingen elektrisk variant. Har helt enkelt inte hittat någon elektrisk jag vill ha och som uppfyller mina önskemål.
Mvh
Bara mina egna tankar i ärendet, har inget mot elbilar men de passar inte mig så bra i dagsläget.
Själv har jag både fordon med diesel och bensinmotor, såväl 2 som 4-hjuliga samt de som flyter - både 2-takt och 4-takt men ännu ingen elektrisk variant. Har helt enkelt inte hittat någon elektrisk jag vill ha och som uppfyller mina önskemål.
Mvh
Nej, de är kanske bara obildade då och tror på allvar att säkringar kommer att skjuta mer eller mindre ifall man kopplar in en granny-charger några timmar?S Stefan.o skrev:Jag TROR inte det gynnar elbilismen så jättemycket att låta påskina att de utan elbil är avundsjuka, snåla, har det dåligt ställt osv. I vissa fall kanske det stämmer men förmodligen långt ifrån alltid.
Bara mina egna tankar i ärendet, har inget mot elbilar men de passar inte mig så bra i dagsläget.
Själv har jag både fordon med diesel och bensinmotor, såväl 2 som 4-hjuliga samt de som flyter - både 2-takt och 4-takt men ännu ingen elektrisk variant. Har helt enkelt inte hittat någon elektrisk jag vill ha och som uppfyller mina önskemål.
Mvh
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Nej kanske inte men irriterande när man jämför en bensindunk med ett eluttag!S Stefan.o skrev:Jag TROR inte det gynnar elbilismen så jättemycket att låta påskina att de utan elbil är avundsjuka, snåla, har det dåligt ställt osv. I vissa fall kanske det stämmer men förmodligen långt ifrån alltid.
Bara mina egna tankar i ärendet, har inget mot elbilar men de passar inte mig så bra i dagsläget.
Själv har jag både fordon med diesel och bensinmotor, såväl 2 som 4-hjuliga samt de som flyter - både 2-takt och 4-takt men ännu ingen elektrisk variant. Har helt enkelt inte hittat någon elektrisk jag vill ha och som uppfyller mina önskemål.
Mvh
Javisst väljer vi alla våra drivmedel och det är faktist bra också att det finns olika drivmedel.
Man kan inte pressa länder eller människor i överlag "nu skall vi höja oljepriset" "nu skall elpriset höjas" etc etc....
Även om de såklart påverkar indirekt varann.
T ex de höga elpriset gjorde att även ved kostar och försäljarna kunde ta överpriser på ved!
Lite så är det ju idag med allmänn elbilsladdning. När bensin kostar så kan man krydda på även priset på stolpen för elbilen.
Sedan är det ju inte bara att det kostar en elbil ska ju helst laddas när den står parkerad.
Sedan alla överdrifter med bränder osv gör inte saken bättre. En motorvärmare som har en kupevärmare på 2000w belastar uttag lika illa som en "mormorsladdare".
Dessutom går mormorsladdaren sänka i effekt till helt obefintlig belastning och de flesta mormorsladdare har även diverse skydd som t ex Defa och Calix sladden saknar helt! Men det är konstigt att dessa sladdar är godkända av Elsäkerhetsverket.
Äger själv också 100% elbil och en Pluginhybrid som då drivs med både el och bensin!
Hybriden blir billigare åka i Sverige (de sträckor där man är beroende av enbart "elbilsmackar") medans elbilen blir billigare i Finland (bensinen är dyrare och elbilsmacken tar ca 50% av vad de kostar i Sverige). Men såklart är hemmaladdning alltid billigaste alternativet!
Redigerat:
Och ännu billigare är 'ladda hos en kompis'.kisumisu skrev:
Det är väl det som är pudelns kärna. Man vill komma undan så billigt som möjligt.
Problemet som vissa inte tänker på är att många kompisar i det tysta kommer att anse att den som ber om laddning är en snål typ. Den som laddar fattar inte det utan tror att kompisen gärna gör det eftersom kompisen är hyfsat artig och givetvis säger att det är inget problem att ladda och betalning behövs givetvis inte, medan han knyter näven i fickan.
Effekten blir snarare att kompisen drar sig för att bjuda in 'snyltaren' i framtiden, vem vill vara kompis med en snålis.