Attitudeswe
  • Gilla
Per Ingvar
  • Laddar…
Går säkert på vissa ställen, men börjar man ”strössla ” landet med 10 MW(eller större) tillkommande anslutningar så förmodar jag det kan tänkas komma ”surt” efteråt för kundkollektivet.

Mvh
 
L Liljeros skrev:
Är sällan jag kan köra mer än 5-6 timmar utan antingen lunch eller middagspaus. Med barn så hamnar man i många fall i att den maten blir snabbmat alternativt att man käkar i bilen. Det faktum att jag nu behöver ladda bilen har inte ändrat detta faktum och innebär i 9 fall av 10 att man laddar bilen i samband med detta.

Jag har kört en hel del tidigare i jobbet mellan Stockholm och Göteborg/Malmö. Vart oftast något på macken, vad är det för fantastiska gourmetställen som alla fossilbilsförare besöker som jag missat under mina 50.000 mil bakom ratten?
Ska jag resa så långt att jag behöver äta innan jag kommer fram så tar jag med några mackor. Antingen stannar man på någon rastplats ifall man vill sträcka på benen lite eller så käkar man dem bakom ratten. Man vill ju komma fram så snabbt som möjligt så att stanna för att gå på något sunkigt snabbmatsställe där maten tydligen kan ha mellanlandat i en skitig skurhink innan den når mig känns inte särskilt lockande.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Tror ni man får ladda hemma hos sin vän om man åker dit på middag?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Fråga kompisen?!

Mvh
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Tror ni man får ladda hemma hos sin vän om man åker dit på middag?
Haha låter ju som Ove 2.0

Både snyltäta och snyltladda
 
  • Gilla
  • Haha
camaro z28 och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
200A 40kV verkar inte vara några konstigheter. Kostar såklart 1MSEK+/år (+8-10 öre för överföring)

[länk]
Du kommer dock aldrig att få det, finns ingen ledig effekt.
 
raveper raveper skrev:
Tror ni man får ladda hemma hos sin vän om man åker dit på middag?
Kommer du inte dit och hem på en laddning?
 
Jag har vänner som inte kommer hit och hem på en laddning.
Vi har iofs inte heller några problem med att bjuda på de kronorna som det brukar bli om de behöver ladda.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har vänner som inte kommer hit och hem på en laddning.
Vi har iofs inte heller några problem med att bjuda på de kronorna som det brukar bli om de behöver ladda.
Hur gör du om du har effektavgift på 130kr och själv hittat en modell som gör att du tex nattladdar på låg effekt? Bjuder du dina vänner på 11kW och tar kostnaden 300-350kr utöver de få kronorna för själv laddningen eller hur gör du i det läget?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
K
F fsn skrev:
Hur gör du om du har effektavgift på 130kr och själv hittat en modell som gör att du tex nattladdar på låg effekt? Bjuder du dina vänner på 11kW och tar kostnaden 300-350kr utöver de få kronorna för själv laddningen eller hur gör du i det läget?
Han pratar med vännerna. Vännerna inser att det blir orimligt dyrt. Vännerna laddar på annan plats. 🙂

/Krille
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur gör du om du har effektavgift på 130kr och själv hittat en modell som gör att du tex nattladdar på låg effekt? Bjuder du dina vänner på 11kW och tar kostnaden 300-350kr utöver de få kronorna för själv laddningen eller hur gör du i det läget?
Det funderar jag på när jag har effektavgift.

Men man måste inte ladda med 11kW, aktuell bil är en Leaf som därmed bara behöver knuffas upp ca 10 kWh med en enfasladdare.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Det funderar jag på när jag har effektavgift.

Men man måste inte ladda med 11kW, aktuell bil är en Leaf som därmed bara behöver knuffas upp ca 10 kWh med en enfasladdare.
Men gör ett antagande då, för diskussionens skull…..
 
S Stefan.o skrev:
10 MW är inte bara lite effekt att lägga ovanpå befintlig belastning av nätet….

Mvh
Poängen var ju att det blir mindre belastning iaf. Man kan ju även köra priser i relation till effekten så kan de som hinna med något samtidigt spara några kronor.
 
F fsn skrev:
Men gör ett antagande då, för diskussionens skull…..
Man får ta och räkna lite på vad som kan vara aktuellt.
Hur många tömmer ett modernt elbilsbatteri för en middag?

Jag kommer ca 2.5-3h bort med ID4ans 77kWh, det är nog inte många som gör det för en middag, utan då vill jag påstå att man stannar längre och därmed kan ladda långsammare om det skulle behövas.

Nej, spontant så är det för att fylla på bilar med ett mindre batteri, och därmed är det inte samma behov av effekt.

Sen om man nu sitter på en laddare på 11kW så brukar man ha egen elbil och lär ju då hittat lösningar på effektavgiften.
Jag skulle enkelt kunna begränsa via lastbalanseringen på och ställa ner vad den tror vår huvudsäkring är, förhoppningsvis har dessutom laddboxtillverkaren lyckats lägga till maxeffekt att begränsa mot när det är dags för vår del.

Igår körde vi för övrigt 1:15 enkel väg för lunch och fika igår. Det tuggade i sig 51% totalt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.