337 598 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
200A 40kV verkar inte vara några konstigheter. Kostar såklart 1MSEK+/år (+8-10 öre för överföring)S Stefan.o skrev:
https://www.eon.se/foeretag/elnaet/elnaetsavgiften/prislista
Ska jag resa så långt att jag behöver äta innan jag kommer fram så tar jag med några mackor. Antingen stannar man på någon rastplats ifall man vill sträcka på benen lite eller så käkar man dem bakom ratten. Man vill ju komma fram så snabbt som möjligt så att stanna för att gå på något sunkigt snabbmatsställe där maten tydligen kan ha mellanlandat i en skitig skurhink innan den når mig känns inte särskilt lockande.L Liljeros skrev:Är sällan jag kan köra mer än 5-6 timmar utan antingen lunch eller middagspaus. Med barn så hamnar man i många fall i att den maten blir snabbmat alternativt att man käkar i bilen. Det faktum att jag nu behöver ladda bilen har inte ändrat detta faktum och innebär i 9 fall av 10 att man laddar bilen i samband med detta.
Jag har kört en hel del tidigare i jobbet mellan Stockholm och Göteborg/Malmö. Vart oftast något på macken, vad är det för fantastiska gourmetställen som alla fossilbilsförare besöker som jag missat under mina 50.000 mil bakom ratten?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 697 inlägg
Jag har vänner som inte kommer hit och hem på en laddning.
Vi har iofs inte heller några problem med att bjuda på de kronorna som det brukar bli om de behöver ladda.
Vi har iofs inte heller några problem med att bjuda på de kronorna som det brukar bli om de behöver ladda.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 706 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 706 inlägg
Hur gör du om du har effektavgift på 130kr och själv hittat en modell som gör att du tex nattladdar på låg effekt? Bjuder du dina vänner på 11kW och tar kostnaden 300-350kr utöver de få kronorna för själv laddningen eller hur gör du i det läget?13th Marine skrev:
Han pratar med vännerna. Vännerna inser att det blir orimligt dyrt. Vännerna laddar på annan plats. 🙂F fsn skrev:
/Krille
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 697 inlägg
Det funderar jag på när jag har effektavgift.F fsn skrev:
Men man måste inte ladda med 11kW, aktuell bil är en Leaf som därmed bara behöver knuffas upp ca 10 kWh med en enfasladdare.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 706 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 706 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 697 inlägg
Man får ta och räkna lite på vad som kan vara aktuellt.F fsn skrev:
Hur många tömmer ett modernt elbilsbatteri för en middag?
Jag kommer ca 2.5-3h bort med ID4ans 77kWh, det är nog inte många som gör det för en middag, utan då vill jag påstå att man stannar längre och därmed kan ladda långsammare om det skulle behövas.
Nej, spontant så är det för att fylla på bilar med ett mindre batteri, och därmed är det inte samma behov av effekt.
Sen om man nu sitter på en laddare på 11kW så brukar man ha egen elbil och lär ju då hittat lösningar på effektavgiften.
Jag skulle enkelt kunna begränsa via lastbalanseringen på och ställa ner vad den tror vår huvudsäkring är, förhoppningsvis har dessutom laddboxtillverkaren lyckats lägga till maxeffekt att begränsa mot när det är dags för vår del.
Igår körde vi för övrigt 1:15 enkel väg för lunch och fika igår. Det tuggade i sig 51% totalt.