334 428 läst ·
1 951 svar
334k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 431 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 431 inlägg
Jag har 22kW laddare som jag nu har ställt ner på 6kW över huvudsäkringarna för huset. Vi hade besökare som behövde ladda och det sammanföll med en totalt varmvattendränerad bervärme, ugn spis, speldator, kallt ute så begvärmen pumpade på. Fick väl i sig 7-8kWh på strax under 3h.13th Marine skrev:
Man får ta och räkna lite på vad som kan vara aktuellt.
Hur många tömmer ett modernt elbilsbatteri för en middag?
Jag kommer ca 2.5-3h bort med ID4ans 77kWh, det är nog inte många som gör det för en middag, utan då vill jag påstå att man stannar längre och därmed kan ladda långsammare om det skulle behövas.
Nej, spontant så är det för att fylla på bilar med ett mindre batteri, och därmed är det inte samma behov av effekt.
Sen om man nu sitter på en laddare på 11kW så brukar man ha egen elbil och lär ju då hittat lösningar på effektavgiften.
Jag skulle enkelt kunna begränsa via lastbalanseringen på och ställa ner vad den tror vår huvudsäkring är, förhoppningsvis har dessutom laddboxtillverkaren lyckats lägga till maxeffekt att begränsa mot när det är dags för vår del.
Igår körde vi för övrigt 1:15 enkel väg för lunch och fika igår. Det tuggade i sig 51% totalt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Okej?F fsn skrev:
Och det kostade dig 300kr+?
Räckte 7-8kWh för besökarna?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 431 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 431 inlägg
Nej, det kostade mig naturligtvis inte 300kr. Men att släppa på 11kW (14kW på huset) på bilen hade med dagens effektavgift kostat 351kr för det enskilda tillfället. Nej, det räckte inte, hade dom däremot bemödat sig att ladda bilen full innan dom åkte hemifrån så hade det räckt bra.13th Marine skrev:
Om det varit en bensinbilägare som besökt sin vän och frågat om han kan få lite bensin så han kan komma hem. Det låter mycket konstigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Ja nä, visst egenansvar får man väl ha och se till att ha fullt batteri innan man kör iväg.F fsn skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Du tycker inte där är någon skillnad mellan bensin och el?N Nilsson i Boda skrev:
Hade jag haft en pipeline med bensin hemma som kostar 5kr litern hade jag inte haft några problem att bjuda på några liter så att vännerna kan komma hem utan att behöva tanka på vägen.
Det är redan uttjatat.G Gue skrev:
Enkla anledningen att du inte får en dunk bränsle är att ingen har det billigare hemma än vad macken har.
Har man nästintill gratis diesel så har inte jag nåt emot bjuda på det!
Men om elpriset är 4-5kr så kan jag förstå det blir en hög kostnad. Sen kan ju elbilsägaren även betala för sina laddningar.
Att tanka en diesel/bensin tar inte lång tid heller. Dom som äger elbil vill oftast ladda när bilen står parkerad och oanvänt.
Ser inte problemet med att ladda bilen när jag ändå behöver äta, har förut varit väldigt svårt att få maken att gå med på det, så man fick ladda med bananer, choklad och sådant för att överleva tills man är framme.Nissens skrev:
Nä, om man brukar äta på mackarna så är det väl normalt. Jag har aldrig ätit på någon mack, föredrar restauranger eller att äta hos vänner/hemma.Anna_H skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Trots att jag kört elbil i några år föredrar jag att äta när jag och inte när bilen behöver.Anna_H skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 912 inlägg
Och @Anna_H:s man vill inte bara slippa anpassa sig till bilens behov, utan även hennes.
Att man behöver anpassa sig är ostridigt, det intressanta är väl ändå hur stor uppoffring anpassningen är.
Kör man 50 mil på en dag klarar sig få elbilar med mindre än ett stopp på 20–30 minuter. Detsamma gäller många människor. Det gör att det inte är ett binärt val för de flesta av oss, utan en fråga om hur mycket planering och anpassning det kräver, och hur stort omaket är jämfört med andra parametrar i bilvalet.
Att man behöver anpassa sig är ostridigt, det intressanta är väl ändå hur stor uppoffring anpassningen är.
Kör man 50 mil på en dag klarar sig få elbilar med mindre än ett stopp på 20–30 minuter. Detsamma gäller många människor. Det gör att det inte är ett binärt val för de flesta av oss, utan en fråga om hur mycket planering och anpassning det kräver, och hur stort omaket är jämfört med andra parametrar i bilvalet.