336 736 läst ·
1 951 svar
337k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Min bil är alltid "fulltankad" när jag åker hemifrån på morgonen. Antalet gånger jag åker så långt att jag behöver "tanka" någon annanstans än hemma i vägguttaget är lått räknade.N Nilsson i Boda skrev:
Problemet här är ju för det första att folk har bott på ställen där det kostar väldigt mycket extra att ladda där de bor elelr inte ens finns möjlighet, därför laddar de på första publika stället.
Det andra problemet är att många med andra märken än Tesla laddar hos Tesla för att det är enklare att bara ha en app. Har man då en passat tar man upp två platser pga att ladduttaget sitter i fel hörn av bilen.
Jag tvingades åka till Torsby ett antal gånger första sportlovsveckan och det slog aldrig fel: Fullt varje gång vid Teslas laddare, en elelr två vid den andra bredvid. Och hälften av bilarna på Teslas laddare var av andra märken. Längsta kön jag drabbades av var dock ca 3 minuter. Det överlever man.
I Arboga är det faktiskt några minuters kö till Teslas laddare rätt ofta, dock inte till de andra eftersom de ligger lite gömt. Inget problem heller, man ska ju ändå äta lunch och det finns massort av restauranger.F fsn skrev:Din stackare, leva med sådana mentala begränsningar och förutfattade meningar. Det förekommer kö på några strategiska laddstationer ett par gånger om året. Jag har sett en kö EN ENDA GÅNG i Gränna. Annars har det alltid funnits plats. I det aktuella fallet i Malung så fanns det snabba DC-laddare lediga inom nån mil samtidigt som folk stod och köade.
Jag lovar att det inte är ett problem, åtminstone inte ännu med mindre än 10% av fordonsflottan som elbilar.
[länk]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Vägkrogar är ett koncept sen länge. Likaså att mackar har enklare förtäring. Så oavsett hur man helst äter är behovet att äta vid transport inte nytt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 615 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 615 inlägg
Men du är väl i den åldern att det tar 25minuter att pissa…och ofta med….. så du får nog dina laddstopp oavsett vilket. Och är man på långresa så funkar det inte alltid att leta upp en riktig restaurang. Under den ”spelbara säsongen” så kollar vi ofta upp nån golfbana längs vägen, i princip alltid bra lunch.Nissens skrev:
Är sällan jag kan köra mer än 5-6 timmar utan antingen lunch eller middagspaus. Med barn så hamnar man i många fall i att den maten blir snabbmat alternativt att man käkar i bilen. Det faktum att jag nu behöver ladda bilen har inte ändrat detta faktum och innebär i 9 fall av 10 att man laddar bilen i samband med detta.Nissens skrev:
Jag har kört en hel del tidigare i jobbet mellan Stockholm och Göteborg/Malmö. Vart oftast något på macken, vad är det för fantastiska gourmetställen som alla fossilbilsförare besöker som jag missat under mina 50.000 mil bakom ratten?
Där ser man. Jag har aldrig käkat på macken med ungarna.L Liljeros skrev:
Ja, om du redan åt på mackarna tidigare så blir det ju ingen skillnad. De flesta gör knappast det.L Liljeros skrev:
Jag har också bilat där genom åren, och har aldrig ätit på någon mack. Har aldrig ens sett det som något alternativ.L Liljeros skrev:
Absolut men tyvärr en döende grej i Sverige. Här bara korv, hamburgare, kebab och pizza. Elen sen till överpriser närmare 6kr kwh och vissa tom mer.Nötegårdsgubben skrev:
Finland däremot 👌
Vägkrogar som erbjuder snabbladdning och till även vettiga priser!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ännu billigare hos en stor affärskedja (som också har restaurang) 20cent kWh och hos Motonet 18cent.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 615 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 615 inlägg
Det är väl med största sannolikhet svensk el med….kisumisu skrev:
Absolut men tyvärr en döende grej i Sverige. Här bara korv, hamburgare, kebab och pizza. Elen sen till överpriser närmare 6kr kwh och vissa tom mer.
Finland däremot 👌
Vägkrogar som erbjuder snabbladdning och till även vettiga priser!
[bild]
Ännu billigare hos en stor affärskedja (som också har restaurang) 20cent kWh och hos Motonet 18cent.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 351 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 351 inlägg
Det blir ju också ett problem. Att man inte ens hinner kasta i sig hamburgaren innan man skall ut och flytta bilen.P Pin skrev:
Kan dom inte installera 100st 300kW laddare men "bara" dra fram 10MW så att man kan ladda 20min och sen stå kvar 40min... Då slipper man köa 5min innan man kan gå in på resturangen och beställa maten också...