Har en Sverigetvätten induktion tvättmaskin. Sista tiden har den börjat stanna i programmet. Ibland kom den igång igen och ibland fick man starta igen. Nu lägger den av efter 2-3 minuter. Hänger sig så jag får bryta strömmen en stund för att kunna starta om den men stannar igen efter 2-3 minuter.

Väljer jag ett vanligt program så fyller den vatten men sedan händer ingenting och efter 2-3 minuter har den hängt sig. Väljer jag tömning och centrifugering så tömmer den vattnet och hänger sig efter 2-3 minuter.

Trumman snurrar fritt när man snurrar den för hand men går aldrig igång på något program.

Bara att slänga skiten och köpa nytt eller finns det något enkelt att prova?
 
P
5 års garanti.
Troligen motorstyrningskortet som gett upp
 
magnil skrev:
Har en Sverigetvätten induktion tvättmaskin. Sista tiden har den börjat stanna i programmet. Ibland kom den igång igen och ibland fick man starta igen. Nu lägger den av efter 2-3 minuter. Hänger sig så jag får bryta strömmen en stund för att kunna starta om den men stannar igen efter 2-3 minuter.

Väljer jag ett vanligt program så fyller den vatten men sedan händer ingenting och efter 2-3 minuter har den hängt sig. Väljer jag tömning och centrifugering så tömmer den vattnet och hänger sig efter 2-3 minuter.

Trumman snurrar fritt när man snurrar den för hand men går aldrig igång på något program.

Bara att slänga skiten och köpa nytt eller finns det något enkelt att prova?
För mig hade ett motstånd på styrkortet till motorn bränt. Jag har för mig att motståndet satt i serie med varvtalsgivaren. Bytte ut detta och maskinen har fungerat utan problem sedan dess ( ca 3år sedan).
 
Min maskin "försökte" rotera men stängde ner då den inte fick någon återkoppling från varvtalsgivaren. Det vanligaste oc enklaste problemet borde vara att kolen i motorn är slut så kolla det först.
 
  • Gilla
Henrik71
  • Laddar…
P
Induktionsmotorn är borstlös dvs finns inga kol
 
  • Gilla
Henrik71
  • Laddar…
A Anders Bosson skrev:
För mig hade ett motstånd på styrkortet till motorn bränt. Jag har för mig att motståndet satt i serie med varvtalsgivaren. Bytte ut detta och maskinen har fungerat utan problem sedan dess ( ca 3år sedan).
Hej, jag funderar om vår maskin har samma fel. Vart sitt styrkortet monterat? Är det i nedre högra hörnet (har sett kylflänsar där)? Tack på förhand!
 
P
Henrik71 Henrik71 skrev:
Hej, jag funderar om vår maskin har samma fel. Vart sitt styrkortet monterat? Är det i nedre högra hörnet (har sett kylflänsar där)? Tack på förhand!
vad har du för maskin
men är det en gorenje så sitter det där
 
  • Gilla
Henrik71
  • Laddar…
Den heter Cylinda FT5384 :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.