40 725 läst ·
78 svar
41k läst
78 svar
Vill inte göra ROT avdrag
Det var första alliansregeringen som införde ROT-avdrag 2006. Då var avdraget 50% och gav en bra effekt på arbetsmarknaden. Faktum är att det räddade en stor del av sysselsättningen under den senare globala finanskraschen.rampante skrev:
Rot-avdrag har bara lett till saltade räkningar. Det låter så bra med rotavdrag men billigare blir det inte för dem som anlitar företagare plus att det mer arbeta på skatteverket där många fler måste arbeta för att klara av all byråkrati.S Sara00K skrev:Jag är orutinerad vad gäller att använda hantverkare men lär lära mig av mina misstag.
Nu anlitat en målarfirma. I offerten stod det uttryckt att beloppet inte hade inkl ROT avdrag. Toppen tänkte jag, då blir slutsumman 30% billigare.
Nu fick jag fakturan- utan att ROT avdrag fanns med.
Blev orolig och gick tillbaka till offerten för att se om jag hade missförstått, var så säker på att det stått att summan på offerten var FÖRE ROT avdrag.
Men de har skrivit: observera att offerten är exklusive ROT avdrag.
Nu har jag läst på lite och det står att hantverkaren inte måste göra ROT avdrag utan att man måste försäkra sig om att man kommit överens om det i förväg.
Jag frågade ingenting innan utan bara utgick från att det var rot avdrag, och hade tolkat hans mail ungefär som att han ville förtydliga att slutpriset kommer bli billigare, " obs före ROT", tolkade jag det som. Men de har ju formulerat exklusive....
Ville bara höra om ni har några tips om det finns nåt jag kan göra eller om det bara är att surt konstatera att jag missförstod vad han menade ang rot före arbetet gjordes.
De tjatade för övrigt hela tiden om att jag måste acceptera att betala under bordet, men jag insisterade på att betala vitt. Tänkte att det blir ju typ hur som helst liknande slutsumma som svart efter rot..
M MPinje skrev:Det är inget fel på fakturan om det står i offerten att det är utan rot, alltså finns det ingen anledning till att bestrida den.
Det enda man kan göra är att fråga hantverkaren om han kan lösa en ny faktura med rot. Säger han nej så är det bara att betala hela beloppet ochta lärdom av det till nästa gång. Det finns inget krav på att hantverkare måste jobba med rot.
Ja, håller med dig i sak.M MPinje skrev:Det är inget fel på fakturan om det står i offerten att det är utan rot, alltså finns det ingen anledning till att bestrida den.
Det enda man kan göra är att fråga hantverkaren om han kan lösa en ny faktura med rot. Säger han nej så är det bara att betala hela beloppet ochta lärdom av det till nästa gång. Det finns inget krav på att hantverkare måste jobba med rot.
Skulle ändå bestridit fakturan för att pröva det här, det blir ju jefligt osmidigt för
företaget, fastän företaget har rätt, men det är inte schysst mot beställaren om
företaget inte vill ändra till rot.
Samtidigt som företaget propsar på svart betalning.
Nej, det finns inget som säger att företag måste jobba med rotavdrag.
Sen tjatade företaget om att ta det "bredvid".
S Sara00K skrev:Jag är orutinerad vad gäller att använda hantverkare men lär lära mig av mina misstag.
Nu anlitat en målarfirma. I offerten stod det uttryckt att beloppet inte hade inkl ROT avdrag. Toppen tänkte jag, då blir slutsumman 30% billigare.
Nu fick jag fakturan- utan att ROT avdrag fanns med.
Blev orolig och gick tillbaka till offerten för att se om jag hade missförstått, var så säker på att det stått att summan på offerten var FÖRE ROT avdrag.
Men de har skrivit: observera att offerten är exklusive ROT avdrag.
Nu har jag läst på lite och det står att hantverkaren inte måste göra ROT avdrag utan att man måste försäkra sig om att man kommit överens om det i förväg.
Jag frågade ingenting innan utan bara utgick från att det var rot avdrag, och hade tolkat hans mail ungefär som att han ville förtydliga att slutpriset kommer bli billigare, " obs före ROT", tolkade jag det som. Men de har ju formulerat exklusive....
Ville bara höra om ni har några tips om det finns nåt jag kan göra eller om det bara är att surt konstatera att jag missförstod vad han menade ang rot före arbetet gjordes.
De tjatade för övrigt hela tiden om att jag måste acceptera att betala under bordet, men jag insisterade på att betala vitt. Tänkte att det blir ju typ hur som helst liknande slutsumma som svart efter rot..
Hej,
Har du kollat så att firman har F-skatt, om inte så kan ju slutpriset istället bli ännu dyrare då du måste betala arbetsgivaravgifter på beloppet.
Frågade du inte vad priset skulle bli med kontanter då? Du kanske hade fått ett ännu bättre pris än med ROT. Som det blev nu så har du ju betalat momsen som hantverkaren troligtvis behåller. Bättre då att köra allt svart till rätt pris.
Tog flera år i kommunen innan en av största firmorna orkade hålla på med ROT-avdrag här. De tyckte det var för mycket pappersjobb.
Ville man nyttja det fick man skicka in egna papper. Vilket var vanligt förr.
Idag är det mer standard att hantverkaren/firman fixar det själv, men det är fortfarande ett ”extrapyssrl” för dem.. så ibland tar det ett halvår innan skatteverkets papper kommer och man ser att företaget plockat ut pengar från ”ditt” skattekonto.
Så jag tar inte flrgivet att alla företag fixar ROT.. skriver de tydligt.. ja då är det inga problem ju, men jag frågar ändå.
Ville man nyttja det fick man skicka in egna papper. Vilket var vanligt förr.
Idag är det mer standard att hantverkaren/firman fixar det själv, men det är fortfarande ett ”extrapyssrl” för dem.. så ibland tar det ett halvår innan skatteverkets papper kommer och man ser att företaget plockat ut pengar från ”ditt” skattekonto.
Så jag tar inte flrgivet att alla företag fixar ROT.. skriver de tydligt.. ja då är det inga problem ju, men jag frågar ändå.
Stora firmor brukar inte vilja jobba mot privatkunder därav tog de inte rotjobb,det är ju mer byråkrati vid stora entreprenader med pappersexercisen.Själv jobbar jag mot privatkunder och det är oftast inga problem med rotansökningarna i genomsnitt tar det 5-10 min per ansökan, däremot brukar jag samla ihop ett par stycken innan man ansöker så därför kan det ta lite tid innan det visar sig hos kunden.Snigla skrev:
Tog flera år i kommunen innan en av största firmorna orkade hålla på med ROT-avdrag här. De tyckte det var för mycket pappersjobb.
Ville man nyttja det fick man skicka in egna papper. Vilket var vanligt förr.
Idag är det mer standard att hantverkaren/firman fixar det själv, men det är fortfarande ett ”extrapyssrl” för dem.. så ibland tar det ett halvår innan skatteverkets papper kommer och man ser att företaget plockat ut pengar från ”ditt” skattekonto.
Så jag tar inte flrgivet att alla företag fixar ROT.. skriver de tydligt.. ja då är det inga problem ju, men jag frågar ändå.
Hej!
Läs på hos skatteverket, bästa sättet att få rätt information.
https://www.skatteverket.se/privat/...arotavdrag.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Jag föreslår att du till att börja med kontaktar firman som gjort jobbet och säger att du vill ha ROT-avdrag. Utgå ifrån att det är ett missförstånd. Det är inte självklart för alla att man vill utnyttja ROT-avdraget. Jag kan tycka det på sätt och vis är renhårigt att uppge pris UTAN avdrag, de allra flesta gör tvärtom. Och jag har råkat ut för hantverkare som heller inte är räknekunniga.... Ska du utnyttja ROT måste du uppge fastighetsbeteckning och ditt personnummer, annars vet ju inte firman var det ska dras ifrån. Firman får inte begära utbetalning från skatteverket förrän du sedan betalt din del. Dock har jag råkat ut för en firma som gjorde det, men det är fel.
ROT-avdrag har funnits i lite olika skepnader genom åren. Numera går det inte att söka ROT-avdrag själv utan det måste den utförande firman göra. (Undantaget är tydligen om man anlitar en person utan F-skatt, då får man göra ROT-avdrag motsvarande arbetsgivaravgiften.)
Det är heller inte alla typer av jobb som man får göra ROT-avdrag för. Vilka som är godkända kan du också läsa om på skatteverkets hemsida.
OM firman inte vill ändra fakturan och gå med på ROT-avdrag hade jag naturligtvis frågat varför? Egentligen tror jag att man ska säga till innan faktureringen, nu får ju firman göra dubbelt fakturaarbete. Om de inte går med på att fixa till det i efterhand, beror dina vidare ev åtgärder på orsaken till varför de inte vill fixa till det.
Du kan alltid ringa och diskutera med konsumentombudsmannen i din kommun. De brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma.
Du kan inte bara låta bli att betala, då får du problem längre fram. Vill du inte betala måste du bestrida fakturan och klargöra varför du bestrider den. Gör det skriftligt, det går bra via mail.
Det får du gärna berätta för oss här på forumet hur det går!
mvh
Läs på hos skatteverket, bästa sättet att få rätt information.
https://www.skatteverket.se/privat/...arotavdrag.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Jag föreslår att du till att börja med kontaktar firman som gjort jobbet och säger att du vill ha ROT-avdrag. Utgå ifrån att det är ett missförstånd. Det är inte självklart för alla att man vill utnyttja ROT-avdraget. Jag kan tycka det på sätt och vis är renhårigt att uppge pris UTAN avdrag, de allra flesta gör tvärtom. Och jag har råkat ut för hantverkare som heller inte är räknekunniga.... Ska du utnyttja ROT måste du uppge fastighetsbeteckning och ditt personnummer, annars vet ju inte firman var det ska dras ifrån. Firman får inte begära utbetalning från skatteverket förrän du sedan betalt din del. Dock har jag råkat ut för en firma som gjorde det, men det är fel.
ROT-avdrag har funnits i lite olika skepnader genom åren. Numera går det inte att söka ROT-avdrag själv utan det måste den utförande firman göra. (Undantaget är tydligen om man anlitar en person utan F-skatt, då får man göra ROT-avdrag motsvarande arbetsgivaravgiften.)
Det är heller inte alla typer av jobb som man får göra ROT-avdrag för. Vilka som är godkända kan du också läsa om på skatteverkets hemsida.
OM firman inte vill ändra fakturan och gå med på ROT-avdrag hade jag naturligtvis frågat varför? Egentligen tror jag att man ska säga till innan faktureringen, nu får ju firman göra dubbelt fakturaarbete. Om de inte går med på att fixa till det i efterhand, beror dina vidare ev åtgärder på orsaken till varför de inte vill fixa till det.
Du kan alltid ringa och diskutera med konsumentombudsmannen i din kommun. De brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma.
Du kan inte bara låta bli att betala, då får du problem längre fram. Vill du inte betala måste du bestrida fakturan och klargöra varför du bestrider den. Gör det skriftligt, det går bra via mail.
Det får du gärna berätta för oss här på forumet hur det går!
mvh
S Sara00K skrev:Jag är orutinerad vad gäller att använda hantverkare men lär lära mig av mina misstag.
Nu anlitat en målarfirma. I offerten stod det uttryckt att beloppet inte hade inkl ROT avdrag. Toppen tänkte jag, då blir slutsumman 30% billigare.
Nu fick jag fakturan- utan att ROT avdrag fanns med.
Blev orolig och gick tillbaka till offerten för att se om jag hade missförstått, var så säker på att det stått att summan på offerten var FÖRE ROT avdrag.
Men de har skrivit: observera att offerten är exklusive ROT avdrag.
Nu har jag läst på lite och det står att hantverkaren inte måste göra ROT avdrag utan att man måste försäkra sig om att man kommit överens om det i förväg.
Jag frågade ingenting innan utan bara utgick från att det var rot avdrag, och hade tolkat hans mail ungefär som att han ville förtydliga att slutpriset kommer bli billigare, " obs före ROT", tolkade jag det som. Men de har ju formulerat exklusive....
Ville bara höra om ni har några tips om det finns nåt jag kan göra eller om det bara är att surt konstatera att jag missförstod vad han menade ang rot före arbetet gjordes.
De tjatade för övrigt hela tiden om att jag måste acceptera att betala under bordet, men jag insisterade på att betala vitt. Tänkte att det blir ju typ hur som helst liknande slutsumma som svart efter rot..
Hej.S Sara00K skrev:Jag är orutinerad vad gäller att använda hantverkare men lär lära mig av mina misstag.
Nu anlitat en målarfirma. I offerten stod det uttryckt att beloppet inte hade inkl ROT avdrag. Toppen tänkte jag, då blir slutsumman 30% billigare.
Nu fick jag fakturan- utan att ROT avdrag fanns med.
Blev orolig och gick tillbaka till offerten för att se om jag hade missförstått, var så säker på att det stått att summan på offerten var FÖRE ROT avdrag.
Men de har skrivit: observera att offerten är exklusive ROT avdrag.
Nu har jag läst på lite och det står att hantverkaren inte måste göra ROT avdrag utan att man måste försäkra sig om att man kommit överens om det i förväg.
Jag frågade ingenting innan utan bara utgick från att det var rot avdrag, och hade tolkat hans mail ungefär som att han ville förtydliga att slutpriset kommer bli billigare, " obs före ROT", tolkade jag det som. Men de har ju formulerat exklusive....
Ville bara höra om ni har några tips om det finns nåt jag kan göra eller om det bara är att surt konstatera att jag missförstod vad han menade ang rot före arbetet gjordes.
De tjatade för övrigt hela tiden om att jag måste acceptera att betala under bordet, men jag insisterade på att betala vitt. Tänkte att det blir ju typ hur som helst liknande slutsumma som svart efter rot..
Jättebra att du skriver om det här då du inte är ensam om att tro att Rot- avdrag utgår per automatik.
Det stämmer att man inte kan tvinga någon att göra Rotavdrag men så länge du sitter på pengarna har du en hyfsad förhandlingsposition. Det kan vara så att byggfirman inte är godkänd för Rot pga skatteskulder eller oegentligheter. Anar något sådant då du antyder att de ville jobba svart. Ingen seriös firma vill jobba svart nuförtiden. Jag äger själv en sådan verksamhet. Sedan vill jag ge en känga till alla som skriver om sig själva och snarare
Det har hon redan fattat utan din kommentar!Henrik Nordlander skrev:
Varit med om samma sak en gång. Man utgår ju från att rotavdrag ska göras i samband med faktureringen.
Kontakta skatteverket och fråga vad de tycker du ska göra och hur i deklarationen. Jag visste faktiskt inte att man kunde göra det.
Lycka till!
Hälsn Gun
Kontakta skatteverket och fråga vad de tycker du ska göra och hur i deklarationen. Jag visste faktiskt inte att man kunde göra det.
Lycka till!
Hälsn Gun
S Sara00K skrev:Jag är orutinerad vad gäller att använda hantverkare men lär lära mig av mina misstag.
Nu anlitat en målarfirma. I offerten stod det uttryckt att beloppet inte hade inkl ROT avdrag. Toppen tänkte jag, då blir slutsumman 30% billigare.
Nu fick jag fakturan- utan att ROT avdrag fanns med.
Blev orolig och gick tillbaka till offerten för att se om jag hade missförstått, var så säker på att det stått att summan på offerten var FÖRE ROT avdrag.
Men de har skrivit: observera att offerten är exklusive ROT avdrag.
Nu har jag läst på lite och det står att hantverkaren inte måste göra ROT avdrag utan att man måste försäkra sig om att man kommit överens om det i förväg.
Jag frågade ingenting innan utan bara utgick från att det var rot avdrag, och hade tolkat hans mail ungefär som att han ville förtydliga att slutpriset kommer bli billigare, " obs före ROT", tolkade jag det som. Men de har ju formulerat exklusive....
Ville bara höra om ni har några tips om det finns nåt jag kan göra eller om det bara är att surt konstatera att jag missförstod vad han menade ang rot före arbetet gjordes.
De tjatade för övrigt hela tiden om att jag måste acceptera att betala under bordet, men jag insisterade på att betala vitt. Tänkte att det blir ju typ hur som helst liknande slutsumma som svart efter rot..
Vavacon skrev:
Hej.
Jättebra att du skriver om det här då du inte är ensam om att tro att Rot- avdrag utgår per automatik.
Det stämmer att man inte kan tvinga någon att göra Rotavdrag men så länge du sitter på pengarna har du en hyfsad förhandlingsposition. Det kan vara så att byggfirman inte är godkänd för Rot pga skatteskulder eller oegentligheter. Anar något sådant då du antyder att de ville jobba svart. Ingen seriös firma vill jobba svart nuförtiden. Jag äger själv en sådan verksamhet. Sedan vill jag ge en känga till alla som skriver om sig själva och snarare
Det har hon redan fattat utan din kommentar!
Mycket killgissningar på den här sidan. Hur skulle det var om de som svarar kollar på t.ex. Skatteverkets hemsida innan de förklarar vad som gäller, med vissa villkor gäller, t.ex.
1. Det går utmärkt att dra av ROT själv i deklarationen
2. Den som utförst arbetet måste ha F-skatt
3. Det måste framgå av fakturan vad som är arbete resp. material, endast arbete får ROT
4 Etc. allt står klart på Skatteverket.se
/Å
1. Det går utmärkt att dra av ROT själv i deklarationen
2. Den som utförst arbetet måste ha F-skatt
3. Det måste framgå av fakturan vad som är arbete resp. material, endast arbete får ROT
4 Etc. allt står klart på Skatteverket.se
/Å