Så här står det på Satteverkets hemsida angående ROT-Avdrag:

Så här fungerar rot- och rutavdraget
Du som köper rot- eller ruttjänster ansöker inte själv om rot- eller rutavdraget. Det gör den som har utfört arbetet. Hen drar av en del av arbetskostnaden på fakturan till dig. Rot- och rutavdraget räknas ihop och är sammanlagt max 50 000 kronor per person och år. Om du kan ta del av avdraget eller inte beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka andra avdrag du har gjort.
 
D Dalf skrev:
Mycket killgissningar på den här sidan. Hur skulle det var om de som svarar kollar på t.ex. Skatteverkets hemsida innan de förklarar vad som gäller, med vissa villkor gäller, t.ex.

1. Det går utmärkt att dra av ROT själv i deklarationen
2. Den som utförst arbetet måste ha F-skatt
3. Det måste framgå av fakturan vad som är arbete resp. material, endast arbete får ROT
4 Etc. allt står klart på Skatteverket.se

skulle vara mycket intresserad av vart på skatteverkets hemsida man hittar en ref. till punkt 1.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
skulle vara mycket intresserad av vart på skatteverkets hemsida man hittar en ref. till punkt 1.
Ja mycket intressant, om det skulle stämma skulle alla företagare överlåta detta på kunden!!
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
skulle vara mycket intresserad av vart på skatteverkets hemsida man hittar en ref. till punkt 1.
Logga in på Verkets sida och kolla "vanliga frågor" sektionen. Där finns mycket :-)
 
Vavacon Vavacon skrev:
Logga in på Verkets sida och kolla "vanliga frågor" sektionen. Där finns mycket :)

läste alla frågeställningar , finns inget som refererar till att man kan ansöka egen rot
 
@ @ndreas skrev:
Har du ens kollat att de är registrerade hos Skatteverket? De kanske fakturerar dig SVART från ett bolag som finns. Är det så - och Skatteverket kommer på det.... Då får Du betala arbetsgivaravgifter också. Du skulle ha anlitat ett seriöst bolag...
Och eftersom jag inte har koll- hur avgör man om ett företag är seriöst?

Trevligare med konkreta tips än pekpinnar!
 
Nissens
Redigerat:
D Dalf skrev:
Mycket killgissningar på den här sidan. Hur skulle det var om de som svarar kollar på t.ex. Skatteverkets hemsida innan de förklarar vad som gäller, med vissa villkor gäller, t.ex.

1. Det går utmärkt att dra av ROT själv i deklarationen
2. Den som utförst arbetet måste ha F-skatt
3. Det måste framgå av fakturan vad som är arbete resp. material, endast arbete får ROT
4 Etc. allt står klart på Skatteverket.se

Ja där va väl ett tecken till på att de inte är seriösa ..

De höll på å dividera om att jag skulle köpa in material och grejer...
Först skrev dom 6500kr, som skulle stå för allt material utom färgen.
Sent helt plötsligt var det ett "missförstånd", och jag skulle istället stå för "hälften av materialet ". Jag hade inte tid eller lust att köpa byggplast osv så skrev att dom fick göra det.

Det jag skulle köpa in va byggplast, spackel och maskeringstejp..
Då skulle dom ha 2000kr extra för det.
Kollade kostnaden och handlar om ca 300kr för det som ville att jag skulle inhandla.

Fattade ingenting men bättre tidspress att få rummet målat inför försäljning så tog honom ändå trots krånglet. ( och hade använt samma målare via en snickare förut och han gjorde ett himla bra jobb då. Var vitt via snickaren).

Så jag köpte det dom sa. I slutändan var det ju knappt nåt material då som dom hade med sig. Jo roller och arbetsverktygen så att säga.

Förstås inte specificerat i fakturan hur stor kostnad för material det var.. men roller och gen man använder till spackel kan inte kosta mycket .

Jaja...

Trot eller ej gick de med på att göra ROT..!
 
Vavacon Vavacon skrev:
Har gått kurs på skatteverket ang ROT. Då var svaret att man inte kan ansöka själv som kund.
Ja, det var ju precis det jag skrev!
 
S Sara00K skrev:
Tack det låter helt rimligt. Många har svarat att det bara är att betala och rent principiellt är det väl så, men jag kan bara betala in efter ROT avdrag och skriva samtidigt att jag bestrider den andra fakturan eftersom ROT avdrag inte var gjort, och så blir det som du säger i så fall upp till dom att gå vidare med det.

Jag tog in offerter från flera målare och alla gav 2 priser beroende på svart eller vitt, samma sak med de flesta hantverkare jag använt tidigare. Så trodde det var typ standard att de ville ha det svart oftast och tänkte inte så mycket på det som varningsklocka.
Men nu när jag märker att så många reagerat här så förstår jag att det inte alls är standard!

Det här låter ju så off.... skriftlig offert på svart arbete?? Under förutsättning att du har betalat skatt i förhållande till ROT-avdraget så är det inga problem att yrka det själv i deklarationen, med fakturan från hantverkaren som underlag om det blir en granskning. Dock är ju förutsättningen att hantverkaren har F-skatt och att inte ni har kommit överens om ett svartjobb. Det är ju liksom lite av vitsen med ROT-avdrag. Alla seriösa hantverkare erbjuder att söka rotavdrag vilket innebär atg du som kund/skattebetalare slipper att ligga ute med skatten och får den reglerad direkt vid betalning av fakturan. (Jmf jämkning av räntekostnader som var vanligt förr då räntan var största delen av boendekostnaden). Dock med förbehållet att kunna kräva kunden på mellanskillnaden om inte rotavdraget går igenom ( i allmänhet beroende på att utrymmet för avdrag för kunden redan är utnyttjat.
 
S Sara00K skrev:
Och eftersom jag inte har koll- hur avgör man om ett företag är seriöst?

Trevligare med konkreta tips än pekpinnar!
En sak som jag tycker att du alltid skall göra är att be om några referenser med telnr. Kolla med Skattemyndigheten är också bra. En annan metod att skriva in firmans namn i en sökmotor typ Google. Där kommer det ofta upp info om hur folk uppfattar företaget. Obs det kan dyka upp oseriösa kundbedömningar också, men är det många negativa kommentarer så är mitt råd att backa ur.
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
läste alla frågeställningar , finns inget som refererar till att man kan ansöka egen rot
Nej men det står vad som gäller. Står det inte så går det inte. Så klart det inte står vad som inte går. ;-)
 
Redigerat:
Helena Lillarve Helena Lillarve skrev:
... inga problem att yrka det själv i deklarationen...
Jo, som sagt är det stora problem att yrka själv i deklarationen. Den möjligheten är sedan många år tillbaka avskaffad. Så sluta sprid denna desinformation om ni inte har koll på läget!
 
T torn skrev:
Jo, som sagt är det stora problem att yrka själv i deklarationen. Den möjligheten är sedan många år tillbaka avskaffad. Så sluta sprid denna desinformation om ni inte har koll på läget!
T torn skrev:
Jo, som sagt är det stora problem att yrka själv i deklarationen. Den möjligheten är sedan många år tillbaka avskaffad. Så sluta sprid denna desinformation om ni inte har koll på läget!
T torn skrev:
Jo, som sagt är det stora problem att yrka själv i deklarationen. Den möjligheten är sedan många år tillbaka avskaffad. Så sluta sprid denna desinformation om ni inte har koll på läget!
Det är ingen desinformation, det går alldeles utmärkt att ansöka om ROT-avdrag själv, såvida du har ett korrekt underlag. Enklast är att läsa om detta på Skatteverket.
Lycka till TS och hoppas det löser sig!
 
Om du är säker på att det går kanske du kan länka till den informationen. Jag kan inte hitta den - såvida du inte menar är när man anlitar en privatperson eller arbetet gäller en bostad utanför Sverige (dvs. utföraren saknar F-skattsedel).
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Helena Lillarve Helena Lillarve skrev:
Det är ingen desinformation, det går alldeles utmärkt att ansöka om ROT-avdrag själv, såvida du har ett korrekt underlag. Enklast är att läsa om detta på Skatteverket.
Lycka till TS och hoppas det löser sig!

Så här fungerar rot- och rutavdraget


Du använder rot- och rutavdraget genom att utföraren gör ett avdrag på arbetskostnaden på din faktura. När du sedan har betalat begär utföraren utbetalning från Skatteverket.”
Inklippt från Skatteverkets hemsida...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.