Byggahus.se

Vill INTE att grannen ska ta ner träd som hänger in på min tomt

1. K
    Medlem · 47 inlägg
    Hej

Någon som vet hur detta fungerar?
    De har sålts en tomt brevid våran där det står massa stora fina bokar, lärk osv.
    Vissa av dessa träd och buskar (rhododendron) hänger in över våran tomt. De skapar och ett naturligt insynsskydd mellan tomterna och skulle förandra känslan i området.

Min fråga är då har den rätt att ta ner dessa träd och buskar som växer mycket nära tomtgränsen och till stor del hänger över på min tomt? Vill gärna prata med dom men vill gärna veta lite vad som gäller innan. Vill gärna kunna kompromissa och ha en god sämja men vill också skydda det som är vårat.

2. M
    Medlem · 382 inlägg
    Det är klart att grannen har rätt att ta ned sina egna träd.

Plantera egna träd så har du full kontroll på ditt insynsskydd.

3. Henkan Sundberg
    Medlem · 233 inlägg
    Det finns såklart något undantag, i Södra Ängby i Stockholm måste man söka marklov för att ta ner träd som är grövre än 10 cm en meter ovan mark men det får ju anses som ett undantag. I övrigt håller jag helt med dig att grannen får ta ned träden om han känner för det.

4. M
    Medlem · 382 inlägg
    Ja, jag menade givetvis att grannen inte har några skyldigheter mot TS att ha träden kvar.

5. H
    Medlem · 1 005 inlägg
    Prata med dem och förklara att du tycker om buskarna och att det är trevligt med insynsskydd mellan tomterna. Det kan ju lätt vara så att de bara i farten röjer ner dem annars. Men om de vill bli kvitt buskarna är det enda du kan göra är att plantera nya, rhodedronen och kanske andra buskar går att flytta nu innan tjälen går i jorden, om de klipps ner.

6. Tobzter
    Medlem · 282 inlägg
    Men har den nya grannen sagt att dom ska såga ner dom ??
    Annars är de dumt kanske att nämna något om att du vill ha dom kvar,för då lär ju grannen tänka mer på dessa träd

7. K
    Medlem · 47 inlägg
    Förstår ju att jag kan kontrolla det om de står på min tomt men då snackar vi 40 års väntetid...
    I vissa fall när det gäller buskarna är det i stort sätt bara roten som står på deras tomt och hela busken hänger in på vår

8. K
    Medlem · 47 inlägg
    De har markerat de de vill ta ner med röda band

9. R
    Medlem · 1 211 inlägg
    Ja då återstår enbart att erbjuda dem något som de tycker är mer värt än att såga ner dem. Det kan bli dyrt, men allt har ju ett pris som man säger.

10. K
    Medlem · 47 inlägg

Haha som vadå?

11. M
    Medlem · 382 inlägg
    Pengar förslagsvis?

Men på allvar, vad tycker du grannen ska göra? Tvingas ha växtlighet på sin egen tomt p.g.a. att ens granne inte vill anlägga egna träd eller insynsskydd?

• Laddar…
  12. R
    Medlem · 1 211 inlägg
    Ja det får du nog fråga grannarna om. Pengar brukar ju förvisso alla gilla.

13. A
    Medlem · 756 inlägg
    Be att få ta hand om buskarna och gräv ner skiten på din egen tomt

14. R
    Medlem · 1 211 inlägg
    Jag ser att det är rhododendron det handlar om. Dessa är relativt enkla att flytta, så ett förslag kan ju vara att ni köper dem och flyttar in dem på er tomt istället. Om det inte är så att grannarna hatar dem och aldrig vill se dem mer, men då är ju steken vänd så att säga, för de kan inte hindra er från att plantera nya, bara vägra att sälja sina till er.

15. K
    Medlem · 47 inlägg
    Pengar haha...

Kan ju såklart erbjuda mig att snygga till mitt kompostområde som blir deras nya granne. Annars kan ju den växa sig väldigt stor och skräpig....

Nä men allvarligt. Jag har inte pratat med dom ännu så jag ville bara se om dw fanns nåt jag kan luta mig lite på. Jag förväntar mig ingenting av dom förutom att dom också är intresserade av att bevara det natursköna eftersom vi bor granne med skogen och även God relation till sina grannar och där med ocj kan kompromissa...