Vi snackar rhododendron som är cirka 5m höga

• Gilla
Hempulare och 4 till
  • Laddar…
Man behöver skära ner dom för att flytta fom eller?

• Gilla
jdahlgren
  • Laddar…
Trevlig motpol till alla trådar där man istället vill försöka tvinga grannen att ta ner sina träd :)

Tror det blir svårt eller omöjligt att styra. Däremot kan det väl vara värt att nämna för grannen att det absolut inte gör något om de träd och buskar som blir kvar får hänga in över gränsen.

De flesta andra hade nog ställt in sig på att klippa bort de grenar som hänger in till grannen eller i alla fall vara beredda på att grannen kommer och propsar på att det ska klippas för det faller in löv eller att det skymmer utsikten. Att du är av en annan inställning är ju värt att nämnas. Så att de inte av okunskap tror att de gör dig en tjänst när de avverkar.

• Gilla
nissebrun och 25 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Trevlig motpol till alla trådar där man istället vill försöka tvinga grannen att ta ner sina träd :)

Tror det blir svårt eller omöjligt att styra. Däremot kan det väl vara värt att nämna för grannen att det absolut inte gör något om de träd och buskar som blir kvar får hänga in över gränsen.

De flesta andra hade nog ställt in sig på att klippa bort de grenar som hänger in till grannen eller i alla fall vara beredda på att grannen kommer och propsar på att det ska klippas för det faller in löv eller att det skymmer utsikten. Att du är av en annan inställning är ju värt att nämnas. Så att de inte av okunskap tror att de gör dig en tjänst när de avverkar.
Vilket härligt svar ! :)
Jag vill inte tvinga någon till något. Vill ha en bra kompromiss mellan grannar. Så alla är glada och kan njuta av sitt hus.
Så visst flytta buskar om det är möjligt och säga till dom att de gärna får hänga över.
Fler sånna lösningar då om jag inte kan påverka om de tar ner eller inte

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det så att om det inte är planlagt område där det krävs tillstånd att ta ner tr'd så är det grannens träd.

Grannen kan välja att enbart ha gräsmatta och itne en enda buske på sin tomt.

Om träden är så viktiga be grannen att få "köpa dem" :)

• Gilla
Lördag hela veckan och 1 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Jag förväntar mig ingenting av dom förutom att dom också är intresserade av att bevara det natursköna
Du ska nog inte ens förvänta dig det. Det som du tycker är naturskönt kan de betrakta som ogräs, och det är deras rätt.

Ta ett samtal med dom är mitt förslag. Kanske ser de det som du och gärna behåller buskarna, kanske går de glatt med på att du flyttar buskarna till din sida gränsen och kanske kommer ni inte alls överens. Men ta upp diskussionen och ta det därifrån. Med lite tur blir ni snabbt överens!

Det du dock måste vara medveten om vid denna diskussion är att det i princip inte angår dig vad grannen har eller inte har för växtlighet på sin fastighet och alla eventuella eftergifter de gör är bara beroende på deras välvilja och du har egentligen inget att säga till om, hur mycket du än anser att deras växtlighet inverkar på din fastighet.

• Gilla
Lördag hela veckan och 10 till
  • Laddar…
Det må bara vara deras välvilja men kompromiss betyder ju bådas välvilja. Och saknas det intresse av de så lär det inte göra det från min sida heller...
Vill inte hamna i en sån situation. Får börja med att prata med dom och se hur de känner.

• Gilla
Knug Olaf och 4 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Det må bara vara deras välvilja men kompromiss betyder ju bådas välvilja. Och saknas det intresse av de så lär det inte göra det från min sida heller...
Vill inte hamna i en sån situation. Får börja med att prata med dom och se hur de känner.
Det är ju inget att kompromissa om för deras del, men om du har tur spelar det inte så stor roll för dem och då kanske de låter några buskar vara kvar de annars hade tagit bort.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Vad är en kompromiss i detta fall? Att de tar bort vartannat träd och varannan buske?

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Det må bara vara deras välvilja men kompromiss betyder ju bådas välvilja.
Vad menar du med kompromiss? Det verkar fortfarande som du anser att du har något med växtligheten på deras fastighet att göra.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 14 till
  • Laddar…
Ok så ni har hängt upp er på ordvalet. Ledsen för det.
En kompromiss som i att när de vill ha min välvilja så kan jag ha det istället för motvilja där jag vänder på klacken och hånskrattar....
Är inte folk intresserade av att kunna prata med sina grannar?

• Gilla
Berkan
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
En kompromiss som i att när de vill ha min välvilja så kan jag ha det istället för motvilja där jag vänder på klacken och hånskrattar....
Nej häng här ett tag så får du lära dig att folk hellre polisanmäler sina grannar än att prata med dem ;)

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Nej det handlar inte om ordvalet. Men vad menar du egentligen? Att du ska visa motvilja och "vända på klacken och hånskratta" om de nyttjar sin självklara rätt att odla eller inte odla vadhelst de behagar på sin fastighet? Jag förstår ärligt talat inte riktigt.

K Kabe413 skrev:
En del är väldigt intresserade av detta. Andra totalt och fullkomligt ointresserade. Och allt däremellan.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 21 till
  • Laddar…
Det kanske är så enkelt att de nya grannarna har sett att deras buskar hänger över till dig och av ren hänsyn väljer att ta bort dem, för din skull.

Då är ju ett samtal en enkel lösning.

• Gilla
nissenhj och 12 till
  • Laddar…
"Om du kliar min rygg kliar jag din"

Klart jag ska prata med dom. Det som var hela poängen med denna tråd. Verkar gått många förbi.

• Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.