Misse Misse skrev:
Hälsa grannen välkommen och säg att du sett att de märkt upp några träd och fråga om de tänkt ta ner dem. Sedan får du anpassa vad du säger baserat på deras svar. Du kan ju t.ex säga att du tycker träden och buskarna är så fina och fråga om du får köpa (och ta hand om "flytten") om det nu är något rhododendron som skall tas ner. Man brukar kunna lösa rätt mycket bara man kommunicerar. Lycka till!
Tack! Bra tips

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag - en Rhododendron fantast som skulle fälla tårar om dessa åldrande buskar skulle fällas av en motorsåg skulle absolut erbjuda mig att bli ny vårdnadshavare för dessa trädgårdens smycken. Det krävs lite arbete, Rhododendron är surjordsväxter som kräver lite annan jord än gräsmattejord men allt sådant går att läsa sig till eller fråga här om råd. De är inte svåra att flytta eftersom de har ett begränsat rotsystem.

Så ta chansen om det erbjuds!
Sur jord har vi gott om. Mycket tallar och andra barr runt tomten i skogen. Har även rätt många rhododendron på olika ställen på tomten. Underbara buskar/träd. Alltid grön och blommar så fint! Håller helt med dig!

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
P
K Kabe413 skrev:
Ok så ni har hängt upp er på ordvalet. Ledsen för det.
En kompromiss som i att när de vill ha min välvilja så kan jag ha det istället för motvilja där jag vänder på klacken och hånskrattar....
Är inte folk intresserade av att kunna prata med sina grannar?
Det du skriver här kan göra att du är en skitstövel till granne.
Men jag tror du bara skriver det, eller hoppas.
För det du antyder är att - Om ni hugger ner växtligheten så kommer jag bli en jobbig jävel.

Det är ju ingen kompromiss om du är tvär och ska bestämma över deras ägor.

Hoppas de löser sig iallafall =) Och gör det inte de så bli inte en elak jävel.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 9 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Det du skriver här kan göra att du är en skitstövel till granne.
Men jag tror du bara skriver det, eller hoppas.
För det du antyder är att - Om ni hugger ner växtligheten så kommer jag bli en jobbig jävel.

Det är ju ingen kompromiss om du är tvär och ska bestämma över deras ägor.

Hoppas de löser sig iallafall =) Och gör det inte de så bli inte en elak jävel.

Är nog inte kapabel till att va en elak jävel. Kanske bra...
Som jag ser det så har man grannar, dom är där. Inte mer man delar inget mer än kanske ett hej ibland. Eller så har man goda grannar som hjälps åt, snackar lite skit kanske tom en bärs i trädgården när solen går ner.

• Gilla
Exkroken
  • Laddar…
P
K Kabe413 skrev:
Som jag ser det så har man grannar, dom är där. Inte mer man delar inget mer än kanske ett hej ibland. Eller så har man goda grannar som hjälps åt, snackar lite skit kanske tom en bärs i trädgården när solen går ner.
Så länge du inte jävlas är du ok.
Man hejjar på alla grannar =) Även om man inte gillar dem. De man gillar lite kan man tragga lite med och ta en titt på huset om de är bortresta.
Gillar man dem kan man ju bjuda de på något.

Ganska enkelt. Jag tror du vill väl i vilket fall som helst. De kanske är skitbra grannar som bjuder på mat eller sticker över något gott emellanåt även om de hugger ner allt.

Där jag växte upp så flytta de in ett nytt par som gjorde om hela tomten och renoverade upp huset, de gav lite julklappar och något gott emellanåt till grannarna. Trevligt.

Min ena granne delade ut massor av jordgubbar till alla de närmsta, lite kompensation för att han jobbar alltid =)

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Kabe413 skrev:
Pengar haha...

Kan ju såklart erbjuda mig att snygga till mitt kompostområde som blir deras nya granne. Annars kan ju den växa sig väldigt stor och skräpig....

Nä men allvarligt. Jag har inte pratat med dom ännu så jag ville bara se om dw fanns nåt jag kan luta mig lite på. Jag förväntar mig ingenting av dom förutom att dom också är intresserade av att bevara det natursköna eftersom vi bor granne med skogen och även God relation till sina grannar och där med ocj kan kompromissa...
Varför skrattar du åt förslaget med pengar? Det kan väl vara lösningen?

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
F
K Kabe413 skrev:
Dom funkar ju som insynsskydd från båda håll... och de växer upp precis vid en bäck/kulvert så inte så att de kan ha ett atterfallshus där heller.

Men mer o mer börjar jag gillar tanken att gräva upp dom och flytta över dom till mig om de vill ta bort dem. Kan man kapa dom en bit och sedan växer de upp där ifrån?

Tror inte de forslar bort ris/grenar själva då de ha bla. 3st 15-20m bokträd som ska bort. Mem annars en bra tanke.
Vet inte om dom funkar att klippa ner hårt. Vi klippte ner lite när vi tog dom av praktiska skäl så man kom åt att gräva och kunde lyfta dom men vi tog så lite som möjligt. Men vet som sagt inte hur dom skulle svara på hård klippning.

Rhodedendronparken i Tylösand är rätt grym, speciellt när det blommar. Skum känsla att gå runt där, känns som att man går runt i en regnskog eller mangrover eller nåt sånt.

• Gilla
Lördag hela veckan och 1 till
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Det finns såklart något undantag, i Södra Ängby i Stockholm måste man söka marklov för att ta ner träd som är grövre än 10 cm en meter ovan mark men det får ju anses som ett undantag. I övrigt håller jag helt med dig att grannen får ta ned träden om han känner för det.
Det är mycket vanligt i planlagda områden nära större städer med sådana krav.
Här i Huddinge gäller ofta 15cm 1m upp på stammen som gräns.

Men jag vet inte om en enda som har följt detta förutom vid nybyggnation då många trän tas ner.

K Kabe413 skrev:
Hej

Någon som vet hur detta fungerar?
De har sålts en tomt brevid våran där det står massa stora fina bokar, lärk osv.
Vissa av dessa träd och buskar (rhododendron) hänger in över våran tomt. De skapar och ett naturligt insynsskydd mellan tomterna och skulle förandra känslan i området.

Min fråga är då har den rätt att ta ner dessa träd och buskar som växer mycket nära tomtgränsen och till stor del hänger över på min tomt? Vill gärna prata med dom men vill gärna veta lite vad som gäller innan. Vill gärna kunna kompromissa och ha en god sämja men vill också skydda det som är vårat.
Kolla med kommunen- I vissa kommuner får man inte ta ner träd på egen mark som man vill-

K Kabe413 skrev:
Alfredo Alfredo skrev:
Om det nu skulle vara så att "grannen" prompt vill ha bort de buskar han har på sin fastighet och som du gärna vill ha kvar så har det ju redan nämnts att du kan erbjuda dig att flytta buskarna till din sida gränsen på ett "snyggt" sätt.

Grannen får då det slutresultat denne önskar utan att behöva göra något själv eller anlita någon och du får kanske i alla fall det näst bästa, om nu fastigheterna ser ut så att detta är en möjlig lösning.

Säg att det står en påse öl i busken varje Fredag

• Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Hej

Någon som vet hur detta fungerar?
De har sålts en tomt brevid våran där det står massa stora fina bokar, lärk osv.
Vissa av dessa träd och buskar (rhododendron) hänger in över våran tomt. De skapar och ett naturligt insynsskydd mellan tomterna och skulle förandra känslan i området.

Min fråga är då har den rätt att ta ner dessa träd och buskar som växer mycket nära tomtgränsen och till stor del hänger över på min tomt? Vill gärna prata med dom men vill gärna veta lite vad som gäller innan. Vill gärna kunna kompromissa och ha en god sämja men vill också skydda det som är vårat.

• Gilla
PSR72
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Det finns såklart något undantag, i Södra Ängby i Stockholm måste man söka marklov för att ta ner träd som är grövre än 10 cm en meter ovan mark men det får ju anses som ett undantag. I övrigt håller jag helt med dig att grannen får ta ned träden om han känner för det.
utan att veta så tror jag inte detta har att göra med hänsyn till grannen utan för att de vill behålla tillräckligt mycket träd

K Kabe413 skrev:
Hej
Jag jobbar med anläggning av trg men kan absolut inte allt ändå! Jag skulle pratat med grannen och går han med på att ha kvar dem skulle jag köpt mindre rhododendron och andra växter som du tycker passar. Skulle grannen däremot vilja ta bort dem, skulle jag köpt lite större plantor. Finns i princip hur stora som helst men de kostar ju därefter.
Flytta växter så är det ju precis som många skriver att rhododendron är de lättaste att flytta. Är de inte fristående är de ju inte fina runt om hela busken om du inte lyckas plantera dem på samma sätt. Och tar man ner dem hårt så är det ungefär 70% chans att de växer upp o blir fina igen. Men en kombination mellan nya och gamla är det bästa tycker jag.
Lycka till

• Gilla
liran
  • Laddar…
Att de märkt ut träden/buskarna kan också betyda att just de växterna inte ska tas ner, medan allt annat tas bort. Det blir ju lättare att göra så om det finns en massa slyn.

• Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.