83 028 läst ·
182 svar
83k läst
182 svar
Vill INTE att grannen ska ta ner träd som hänger in på min tomt
Det är en bra fråga. Det skulle jag säga beror på varför de vill ta bort buskarna. Om det är för att t ex för att de vill ha större gräsmatta, eller att de tycker de är fula så är det inte så mycket du kan göra åt det, mer än att be att få skott från dem/rotknölar mm för att plantera dem hos dig (jag har ingen aning om vad som går/krävs för att plantera om dem).K Kabe413 skrev:
Om det nu skulle vara så att "grannen" prompt vill ha bort de buskar han har på sin fastighet och som du gärna vill ha kvar så har det ju redan nämnts att du kan erbjuda dig att flytta buskarna till din sida gränsen på ett "snyggt" sätt.K Kabe413 skrev:
Grannen får då det slutresultat denne önskar utan att behöva göra något själv eller anlita någon och du får kanske i alla fall det näst bästa, om nu fastigheterna ser ut så att detta är en möjlig lösning.
Håller med om att det inte känns som en långsiktigt hållbar lösning. Verkar väldigt märkligt med ett engångsbelopp som ska förplikta grannen att hålla liv i buskarna i all framtid. Kanske ännu märkligare med ett "buskavtal" med en årsavgift som ni förhandlar årligen och betalar du inte ryker buskarna.K Kabe413 skrev:
Jag vill inte heller ha paragrafryttare, men du har ju ingenting att komma med annat än förtäckta hot. Det är liksom ingen kompromiss om de väljer att behålla träden för att du ska vara en schysst granne i framtiden, det är snarare utpressning.K Kabe413 skrev:Har inga dominansbehov. Och jag förstår och tycker att de har rätt att ta ner träd på sin tomt så de kan bygga sitt hus.
Jag vill bara komma på en lösning att bevara de stora vackra buskar som jag uppriktigt skulle bli ledsen om de försvann. Av många anledningar.
Jag skulle inte vilja ha paragrafryttare till grannar...
Om de väljer att ta ner sina träd för att de vill det borde det rimligen inte påverka din inställning till grannsämja ett endaste dugg.
Människor är så olika. En del kapar alla träd och buskar, asfalterar innan de ens hunnit flytta in. Andra flyttar in och vill se hur trädgården beter sig, vad som finns under något år innan de långsamt gör förändringar.
Du kan bara hoppas på att det är de senare som flyttar in, du har ingenting att erbjuda. Bortsett från att gräva upp och ta hand om på din tomt - om de vill ta bort dem.
Hota med att grannsämjan kan påverkas det första du gör, nej!
Du kan bara hoppas på att det är de senare som flyttar in, du har ingenting att erbjuda. Bortsett från att gräva upp och ta hand om på din tomt - om de vill ta bort dem.
Hota med att grannsämjan kan påverkas det första du gör, nej!
Jag - en Rhododendron fantast som skulle fälla tårar om dessa åldrande buskar skulle fällas av en motorsåg skulle absolut erbjuda mig att bli ny vårdnadshavare för dessa trädgårdens smycken. Det krävs lite arbete, Rhododendron är surjordsväxter som kräver lite annan jord än gräsmattejord men allt sådant går att läsa sig till eller fråga här om råd. De är inte svåra att flytta eftersom de har ett begränsat rotsystem.K Kabe413 skrev:
Så ta chansen om det erbjuds!
K Kabe413 skrev:
Så grannen skall klia din rygg genom att upplåta hur många kvadratmeter av sin tomt för att behålla buskad du vill ha kvar? Vad tänkte du klia tillbaks med? Det blir lite skevt om din insats tillbaka är att du är en glad granne. Om dom däremot vill bygga en Attefallsstuga i tomtgräns och du skriver under att det går du med på så känns det mer rimligt. Jag gjorde själv ett sånt byte när vi köpte vår fastighet och det blev bra för båda parter.
Annars så är det fullt möjligt och högst lämpligt att flytta just Rhododendron. Jag har flyttat sådana på 2 meters höjd på två man utan större svårigheter så har grannen några mindre än 5 meter och du verkligen vill ha dom så tycker jag du skall göra ett försök. Men jag tror inte det är rätt period nu, du skall om möjligt vänta tills efter vintern.
Rötterna är skapligt samlade och det tuffaste är att orka lyfta rötterna och jorden från gropen tycker jag. Jag slog ihop lite reglar och spelade upp det med ett kedjeblock och drog busken/trädet på marken 3-4 meter till den nya planteringsgropen. Låter krångligare än det var, förhållandevis smidigt ändå och vi flyttade två stora och två lite mindre Rhododendron på en svettig förmiddag.
Mitt råd såsom många andras i tråden är att prata med grannen. Om det är så att de ska ta bort buskarna helt så be om att få dem i så fall. Rhododendron tål att sågas ner till ett par dm höjd och sedan planteras på annat ställe. Har relativt grunda rotsystem, ska ha surjord. Så länge det inte är tjäle i marken så kan du plantera. Om de är 5 m höga så är det sannolikt parkrhododendron. De växer fort, några dm per år. Grannen blir säkert glad om de slipper forsla bort en del.K Kabe413 skrev:Hej
Någon som vet hur detta fungerar?
De har sålts en tomt brevid våran där det står massa stora fina bokar, lärk osv.
Vissa av dessa träd och buskar (rhododendron) hänger in över våran tomt. De skapar och ett naturligt insynsskydd mellan tomterna och skulle förandra känslan i området.
Min fråga är då har den rätt att ta ner dessa träd och buskar som växer mycket nära tomtgränsen och till stor del hänger över på min tomt? Vill gärna prata med dom men vill gärna veta lite vad som gäller innan. Vill gärna kunna kompromissa och ha en god sämja men vill också skydda det som är vårat.
Alltså stammarna växer upp mer eller mindre ur en bäck och en kulvert som möts där. Kulverten går ner under vägen som tre grannar (snart fyra) äger tillsammans.
De är också enormt stora cirka 5m höga och 7 meter breda och intrasslade i varandra så svårt att se hur de skulle gå att flytta. Utan att såga ner de rejält då. Annars skulle jag inte ha några problem med det.
Och tråkigt att säga men om mina grannar (eller någon annan) gör något som de vill som påverkar mig negativt så kommer det påverka min inställning till dom vare sig jag vill eller inte. Det är inget hot...så är människor
Får väl bara hoppas de kam tänka sig spara buskarna då. Eller iaf delar av dom.
De är också enormt stora cirka 5m höga och 7 meter breda och intrasslade i varandra så svårt att se hur de skulle gå att flytta. Utan att såga ner de rejält då. Annars skulle jag inte ha några problem med det.
Och tråkigt att säga men om mina grannar (eller någon annan) gör något som de vill som påverkar mig negativt så kommer det påverka min inställning till dom vare sig jag vill eller inte. Det är inget hot...så är människor
Får väl bara hoppas de kam tänka sig spara buskarna då. Eller iaf delar av dom.
Bästa svaret
För din egen skull skulle jag rekommendera att inte ta ut något i förväg. Det känns som att du är orolig för vad som kommer att hända men vet inte om du har någon möjlighet att påverka grannen.
Rent lagligt har du , precis som alla säger, ingen påverkansmöjlighet som granne. Så alla påtryckningar går bort. Tänk dig istället in i din nya grannes situation och hoppas att de är resonabla. När ni pratar om frågan är det bra att vara försiktig så du inte inkräktar på din deras självbestämmande. I annat fall kan de få motsatt effekt.
Slutligen. Väljer din granne att ändå göra som han vill så kan du bara finna dig i det och gå vidare med ditt liv. Bestäm dig i så fall för att inte låta detta påverka dig och din relation med grannen negativt
Rent lagligt har du , precis som alla säger, ingen påverkansmöjlighet som granne. Så alla påtryckningar går bort. Tänk dig istället in i din nya grannes situation och hoppas att de är resonabla. När ni pratar om frågan är det bra att vara försiktig så du inte inkräktar på din deras självbestämmande. I annat fall kan de få motsatt effekt.
Slutligen. Väljer din granne att ändå göra som han vill så kan du bara finna dig i det och gå vidare med ditt liv. Bestäm dig i så fall för att inte låta detta påverka dig och din relation med grannen negativt
Som Epictetus sa.
"Desto mer vi värdesätter saker utanför vår kontroll, desto mindre kontroll har vi"
"Desto mer vi värdesätter saker utanför vår kontroll, desto mindre kontroll har vi"
F fsn skrev:Så grannen skall klia din rygg genom att upplåta hur många kvadratmeter av sin tomt för att behålla buskad du vill ha kvar? Vad tänkte du klia tillbaks med? Det blir lite skevt om din insats tillbaka är att du är en glad granne. Om dom däremot vill bygga en Attefallsstuga i tomtgräns och du skriver under att det går du med på så känns det mer rimligt. Jag gjorde själv ett sånt byte när vi köpte vår fastighet och det blev bra för båda parter.
Annars så är det fullt möjligt och högst lämpligt att flytta just Rhododendron. Jag har flyttat sådana på 2 meters höjd på två man utan större svårigheter så har grannen några mindre än 5 meter och du verkligen vill ha dom så tycker jag du skall göra ett försök. Men jag tror inte det är rätt period nu, du skall om möjligt vänta tills efter vintern.
Rötterna är skapligt samlade och det tuffaste är att orka lyfta rötterna och jorden från gropen tycker jag. Jag slog ihop lite reglar och spelade upp det med ett kedjeblock och drog busken/trädet på marken 3-4 meter till den nya planteringsgropen. Låter krångligare än det var, förhållandevis smidigt ändå och vi flyttade två stora och två lite mindre Rhododendron på en svettig förmiddag.
Dom funkar ju som insynsskydd från båda håll... och de växer upp precis vid en bäck/kulvert så inte så att de kan ha ett atterfallshus där heller.
Men mer o mer börjar jag gillar tanken att gräva upp dom och flytta över dom till mig om de vill ta bort dem. Kan man kapa dom en bit och sedan växer de upp där ifrån?
Tror inte de forslar bort ris/grenar själva då de ha bla. 3st 15-20m bokträd som ska bort. Mem annars en bra tanke.
Du har nog inte fel. Kanske oroar jag mig helt i onödan... vet ju inte vad det är för människor. Och det verkar ju som jag inte kan påverka ändå förutom att vädja att de inte tar bort dom eller fråga om jag kam flytta dom.T Tungbetong skrev:För din egen skull skulle jag rekommendera att inte ta ut något i förväg. Det känns som att du är orolig för vad som kommer att hända men vet inte om du har någon möjlighet att påverka grannen.
Ska minnas dessa ord.
Hälsa grannen välkommen och säg att du sett att de märkt upp några träd och fråga om de tänkt ta ner dem. Sedan får du anpassa vad du säger baserat på deras svar. Du kan ju t.ex säga att du tycker träden och buskarna är så fina och fråga om du får köpa (och ta hand om "flytten") om det nu är något rhododendron som skall tas ner. Man brukar kunna lösa rätt mycket bara man kommunicerar. Lycka till!