Nissens
B Bozzen skrev:
Pengar!
Lite kul att du svarade på ett fem år gammal inlägg. 😊

P
Grannkonflikter om träd är ett ständigt aktuellt ämne.

K Kabe413 skrev:
Hej

Någon som vet hur detta fungerar?
De har sålts en tomt brevid våran där det står massa stora fina bokar, lärk osv.
Vissa av dessa träd och buskar (rhododendron) hänger in över våran tomt. De skapar och ett naturligt insynsskydd mellan tomterna och skulle förandra känslan i området.

Min fråga är då har den rätt att ta ner dessa träd och buskar som växer mycket nära tomtgränsen och till stor del hänger över på min tomt? Vill gärna prata med dom men vill gärna veta lite vad som gäller innan. Vill gärna kunna kompromissa och ha en god sämja men vill också skydda det som är vårat.
Grannen gör som denne vill.. (på gott och ont.. men vill man bestämma nått över marken.. får man ju liksom köpa den själv annars). De flesta som t ex bygger nytt tar bort bra mycket mer än de eg behöver.. oftast för att det är lättare att komma åt med maskiner/bilar/arbete uppställningar osv.. sen får de ju chansen att planera sina trädgårdar själva liksom (de kanske har en helt annan smak.. )

MEN såklart du ska prata lite med dem :)
En grannrelation behöver ni ju.. oavsett.. eftersom ni ska bo bredvid varandra (men börja inte den relationen med att försöka bestämma nått / vara för ettrig... det riskerar att få helt motsatt reaktion!)

Dock.. kan du ju fundera lite på (det skulle jag gjort själv helt klart) att be att FÅ (eller få köpa) de växter/träd som de vill ta bort.. och plantera dem på din sida istället!

För dem spelar det troligen ingen större roll.. då de bara vill bli av med dem.. och har antagligen grävare o personal på plats för att ta ner/gräva upp / flytta..

Det är då man ska ta tillfället i akt då kanske man även kan få hjälp att gräva en grop på sin egen tomt o sätta ner det i direkt..

👍😊

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.