Tack för några bra svar.

• Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Klart jag ska prata med dom. Det som var hela poängen med denna tråd. Verkar gått många förbi.
Men du har även fått många förslag på att du just ska prata med dom, vilket du som sagt även skriver i ditt första inlägg.

K Kabe413 skrev:
Vill gärna prata med dom men vill gärna veta lite vad som gäller innan. Vill gärna kunna kompromissa och ha en god sämja men vill också skydda det som är vårat.
Du har även fått svaret om vad som gäller och det är att en fastighetsägare bestämmer över vad som växer på dennes fastighet och att omgivande fastighetsägare har väldigt lite att säga till om avseende detta.

När det gäller att "skydda det som är vårat" är det något du måste lösa själv inom din fastighet och du har ingen rätt att kräva att omkringliggande fastighetsägare vidtar åtgärder i stil med att anlägga, ta bort eller behålla växtlighet.

Ett av de få undantag som finns är om rot eller gren tränger in på fastighet från område intill denna och medför olägenhet, men detta verkar inte vara aktuellt i ditt fall.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
"Om du kliar min rygg kliar jag din"
Visst, men på vilket sätt kliar du grannens rygg om de har kvar träden? Det verkar som om du förväntar dig att de ska ha kvar träden som en del i en kompromiss, där din del bara verkar bestå i att du inte ska "vända på klacken och hånskratta" om de går dig till mötes

• Gilla
liran och 16 till
  • Laddar…
Nej. Tänkte i framtiden kanske det är tvärtom.

• Gilla
Vano
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Det går ju att flytta ganska stora träd med.
[länk]
:rofl: så viktiga är kanske inte träden

P
Appendix Appendix skrev:
Tyvärr är det så att om det inte är planlagt område där det krävs tillstånd att ta ner tr'd så är det grannens träd.

Grannen kan välja att enbart ha gräsmatta och itne en enda buske på sin tomt.

Om träden är så viktiga be grannen att få "köpa dem" :)
Grannen kan välja asfalt utan något grönt alls

• Gilla
  • Älska
Destrier och 4 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Jag förväntar mig ingenting av dom
Men de kanske förväntar sig något av dig? Typ ”Om ni vill ha kvar den stora busken så får ni ta hand om den och dess löv. På både er och vår sida.”
Är inte det en rimlig kompromiss?

Jag föreslår att du inte blandar in din kompost i samtalet. Att köpslå med andra grejer kan bli dyrt.

• Gilla
Kabe413
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Men de kanske förväntar sig något av dig? Typ ”Om ni vill ha kvar den stora busken så får ni ta hand om den och dess löv. På både er och vår sida.”
Är inte det en rimlig kompromiss?

Jag föreslår att du inte blandar in din kompost i samtalet. Att köpslå med andra grejer kan bli dyrt.
Nej det ska jag inte det var ett skämt.

Den hade jag lätt tagit o de skulle funka. Tyvärr fäller ju varken busken eller trädet som jag skulle vilja bevara. Annars en utmärkt idé. Kanske kan komma på något annat

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
T
K Kabe413 skrev:
Ok så ni har hängt upp er på ordvalet. Ledsen för det.
En kompromiss som i att när de vill ha min välvilja så kan jag ha det istället för motvilja där jag vänder på klacken och hånskrattar....
Är inte folk intresserade av att kunna prata med sina grannar?
Ditt ordval har en kraftig underton av att du vill att grannen ska vika sig för din vilja trots att du har exakt noll rättigheter här. Det är inte den typen av granne jag skulle vilja ha...

• Gilla
SirMayo och 21 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ditt ordval har en kraftig underton av att du vill att grannen ska vika sig för din vilja trots att du har exakt noll rättigheter här. Det är inte den typen av granne jag skulle vilja ha...
Har inga dominansbehov. Och jag förstår och tycker att de har rätt att ta ner träd på sin tomt så de kan bygga sitt hus.

Jag vill bara komma på en lösning att bevara de stora vackra buskar som jag uppriktigt skulle bli ledsen om de försvann. Av många anledningar.

Jag skulle inte vilja ha paragrafryttare till grannar...

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nej häng här ett tag så får du lära dig att folk hellre polisanmäler sina grannar än att prata med dem ;)
Börjar förstå vad du menar...

• Gilla
Månskensbyggare och 3 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Jag vill bara komma på en lösning att bevara de stora vackra buskar som jag uppriktigt skulle bli ledsen om de försvann. Av många anledningar.
Visst, och första steget är att prata med grannarna, som du var inne på. Om du har tur så är det ok för dem att ha kvar buskarna.

Men jag kan tycka att det är lite tunt att bara ha "om ni går med på det så kan jag kanske vara positiv om ni vill något i framtiden" att erbjuda dem.

• Gilla
liran och 4 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Visst, och första steget är att prata med grannarna, som du var inne på. Om du har tur så är det ok för dem att ha kvar buskarna.

Men jag kan tycka att det är lite tunt att bara ha "om ni går med på det så kan jag kanske vara positiv om ni vill något i framtiden" att erbjuda dem.

Frågan är ju då vad jag kan erbjuda?
Pengar är inte ett alternativ då jag inte har och det käns bara konstlgt

K Kabe413 skrev:
Frågan är ju då vad jag kan erbjuda?
En bra framtida grannrelation!

• Gilla
Vano och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.