83 028 läst ·
182 svar
83k läst
182 svar
Vill INTE att grannen ska ta ner träd som hänger in på min tomt
Men du har även fått många förslag på att du just ska prata med dom, vilket du som sagt även skriver i ditt första inlägg.K Kabe413 skrev:
Du har även fått svaret om vad som gäller och det är att en fastighetsägare bestämmer över vad som växer på dennes fastighet och att omgivande fastighetsägare har väldigt lite att säga till om avseende detta.K Kabe413 skrev:
När det gäller att "skydda det som är vårat" är det något du måste lösa själv inom din fastighet och du har ingen rätt att kräva att omkringliggande fastighetsägare vidtar åtgärder i stil med att anlägga, ta bort eller behålla växtlighet.
Ett av de få undantag som finns är om rot eller gren tränger in på fastighet från område intill denna och medför olägenhet, men detta verkar inte vara aktuellt i ditt fall.
Visst, men på vilket sätt kliar du grannens rygg om de har kvar träden? Det verkar som om du förväntar dig att de ska ha kvar träden som en del i en kompromiss, där din del bara verkar bestå i att du inte ska "vända på klacken och hånskratta" om de går dig till mötesK Kabe413 skrev:
Grannen kan välja asfalt utan något grönt allsAppendix skrev:
Men de kanske förväntar sig något av dig? Typ ”Om ni vill ha kvar den stora busken så får ni ta hand om den och dess löv. På både er och vår sida.”K Kabe413 skrev:
Är inte det en rimlig kompromiss?
Jag föreslår att du inte blandar in din kompost i samtalet. Att köpslå med andra grejer kan bli dyrt.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Nej det ska jag inte det var ett skämt.oshu skrev:
Den hade jag lätt tagit o de skulle funka. Tyvärr fäller ju varken busken eller trädet som jag skulle vilja bevara. Annars en utmärkt idé. Kanske kan komma på något annat
Ditt ordval har en kraftig underton av att du vill att grannen ska vika sig för din vilja trots att du har exakt noll rättigheter här. Det är inte den typen av granne jag skulle vilja ha...K Kabe413 skrev:
Har inga dominansbehov. Och jag förstår och tycker att de har rätt att ta ner träd på sin tomt så de kan bygga sitt hus.T tanaris skrev:
Jag vill bara komma på en lösning att bevara de stora vackra buskar som jag uppriktigt skulle bli ledsen om de försvann. Av många anledningar.
Jag skulle inte vilja ha paragrafryttare till grannar...
Visst, och första steget är att prata med grannarna, som du var inne på. Om du har tur så är det ok för dem att ha kvar buskarna.K Kabe413 skrev:
Men jag kan tycka att det är lite tunt att bara ha "om ni går med på det så kan jag kanske vara positiv om ni vill något i framtiden" att erbjuda dem.
S Strontus skrev:
Frågan är ju då vad jag kan erbjuda?
Pengar är inte ett alternativ då jag inte har och det käns bara konstlgt