elpaco elpaco skrev:
men läs hela min post. Jag skriver ju att det fälls en massa träd och växtlighet utan större eftertanke. Grannen kanske inte alls känner att busken definitivt måste bort. Hen kanske tycker att den gärna kan sparas om den betyder mycket för TS. Vi vet inte. Jag blir mörkrädd av alla superindividualistiska inställningar av typen ”skit i andra sköt dig själv”. Man kan alltid fråga.
Jag är inte superindividualistisk och tycker inte du ska skita i andra.
Men du skriver "de som säger ”plantera eget” behöver du inte lyssna på" och det är ett dåligt råd. Att plantera själv kan visa sig vara lösningen på problemet, så varför ska TS inte lyssna på det?
Men först, prata med grannen. Och ta det därifrån.
TS hade ju den planen, men ville få koll på juridiken först. Det framkom i inlägg #2 och framåt att TS inte har några rättigheter alls på grannens tomt.
Återstår smart prat alltså.

• Gilla
tedpelas
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är det säkert att de rödmarkerade träden ska avverkas? Det skulle ju ev. kunna vara så att det är just dessa, som ska sparas på tomten.
Jag vågar säga till 99 procent att de markerade ska bort. Så har det alltid varit när vi behövt hjälp att gallra ut stora träd. Man markerar dem som ska bort.
Annars vore det omständligt att i en hel skog eller dunge behöva markera alla träd utom just ett som ska tas ner, och hoppas att trädfällaren lyckas hitta just det...

• Gilla
tedpelas
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Låter väldans härligt, har Du någon bild...
Här är underverket ;) fortsätter en bra bit upp mot skogen men där stor en del på min sida... En lummig rabatt med blommande rhododendronbuskar som breder ut sig upp mot skogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Johanna wicksell och 7 till
  • Laddar…
E Engeln skrev:
Det du kan göra är att kolla om träden/buskarna ingår i planeringen av området. Tvärtom av vad många skriver, får man inte ta ner träd hur som helst. Så kolla med kommunen..
Hmm kanske värt att kolla.

S Sir Duke skrev:
Hej TS.
Vilken livad tråd med mycket input.
Du undrade vad som gäller och som många svarat är det att du inte har ett kviddevipp med saken att göra. Det är alltså ingångsvärdet i diskussionen med grannen.
Mitt tips blir att gå mycket varsamt fram!
I bästa scenariot har de sett att växterna inkräktar på din fastighet och vill ta bort dem därför. Om du säger att de kan vara kvar skulle då lösa något åt dem. De kan lägga tid, energi och pengar på huset i stället för tomten, borde vara skönt att få släppa tomten en stund.
Tack! Ja det tog verkligen fart haha

elpaco elpaco skrev:
Du kan ju lyfta frågan precis som det formuleras här - dvs att du gillar den då den ger ett naturskönt insynsskydd. Du förstår att de kanske vill ta bort den från sin tomt, men frågar då vad de tycker att ni/du skall ersätta den med? Om du lyfter alternativ som häck, plank, ha kvar så kanske de har åsikter. Eftersom du inte pratat med dem så vet vi inte hur stark deras vilja är att ta bort just denna planta. Det kan ju vara allt från ”oj det har du rätt i, den sparar vi” till ”skiten skall bort”. Min erfarenhet av nya grannar i området är att det är mycket vanligt att man gör rent hus i trädgården, fäller alla träd och tom anlägger plattor/Sten på framsidan. Tyvärr.

Och de som säger ”plantera eget” behöver du inte lyssna på. Gillar man träd själv så förstår man att 20-40 år gamla plantor är hel oersättliga. Går inte att köpa och tar decennier att växa upp.
Tack för ett bra svar! Ja snabbvuxet må det finnas men detvär inte samma som ett träd eller i detta fall en 57 år gammal rhododendron.

XPatrik XPatrik skrev:
Hej
Jag jobbar med anläggning av trg men kan absolut inte allt ändå! Jag skulle pratat med grannen och går han med på att ha kvar dem skulle jag köpt mindre rhododendron och andra växter som du tycker passar. Skulle grannen däremot vilja ta bort dem, skulle jag köpt lite större plantor. Finns i princip hur stora som helst men de kostar ju därefter.
Flytta växter så är det ju precis som många skriver att rhododendron är de lättaste att flytta. Är de inte fristående är de ju inte fina runt om hela busken om du inte lyckas plantera dem på samma sätt. Och tar man ner dem hårt så är det ungefär 70% chans att de växer upp o blir fina igen. Men en kombination mellan nya och gamla är det bästa tycker jag.
Lycka till
Tack så mycket. De är ju ett kluster av stammar från lite olika ställen så ställa de likadant blir snudd på omöjligt. Även flytta blir nog svårt utan att såga bort en del större grenar...

Jag tog en bild inne i busken nu så ni kan se typ hur de ser ut
Tätt sammanväxta buskstammar med olika tjocklek i en trädgårdsmiljö med synlig markvegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte läst allt i trådarnamen har själv flyttat stora rhododendron med hjälp av liten grävmaskin,går mkt fort då dom har grunt rotsystem,tål mkt hård beskärning ända ner till någon dm ovan jord.Kostanden för flytt max några tkr ,jämfört med inköp av nya och härligheten av att se dessa blomma och insynsskydd

• Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
Hujedamej vilken rejäl buske!

• Gilla
Kabe413
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Här är underverket ;) fortsätter en bra bit upp mot skogen men där stor en del på min sida...[bild]
Helt galet att ta bort en så vacker buske. Men om de tar bort den se till att de inte tar bort det som är på din mark. Inte helt ovanligt har jag förstått att när någon börjar rensa fortsätter de över gränser.

Kempa_swe
Bara gilla läget. Deras träd och buskar så de bestämmer.

• Gilla
tedpelas och 1 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Har inte läst allt i trådarnamen har själv flyttat stora rhododendron med hjälp av liten grävmaskin,går mkt fort då dom har grunt rotsystem,tål mkt hård beskärning ända ner till någon dm ovan jord.Kostanden för flytt max några tkr ,jämfört med inköp av nya och härligheten av att se dessa blomma och insynsskydd
Tack! Lyfte du upp hela plantan med mingrävarn då eller grävde runt rötter och så innan?

• Gilla
sommarglass
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Helt galet att ta bort en så vacker buske. Men om de tar bort den se till att de inte tar bort det som är på din mark. Inte helt ovanligt har jag förstått att när någon börjar rensa fortsätter de över gränser.
Jag kan inte annat än att hålla med

P
S Stego1 skrev:
Det är rätt roligt ändå. Vilka inteproblem vi svenskar ägnar oss åt. Jag får inte ihop problematiken här. I de flesta fall gnyr folk över att grannens träd/buskar hänger in på egen tomt och ylar om borttagning. Här blev det plötsligt tvärtom. Plantera nya träd/buskar. Det finns snabbväxande sorter så några 40 år behöver du inte vänta.
Till alla:
Istället för att hålla på med småsaker, lyft blicken och se vart samhället är påväg och hjälp till att styra det rätt. Men sådana frågor hukar sig svensken för och protesterar aldrig mot de ständiga försämringar som dyvlas på oss. Detta borde uppta mer tid än en buske elker träd i en tomtgräns.
Gör du det själv då ?

K Kabe413 skrev:
Jag kan inte annat än att hålla med
Grävde ytligt (lossade) jordklumpen några tag runt ,lyfte sedan med grovt rep runt hela stammen och jordklumpen i ett tag.Hade förberret planteringsgrop med surjord och satte bara ner på plats.Vi flyttade 3 stora buskar på totalt ca 1,5 tim

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.