Skall beställa en laminatbänkskiva med underlimmad ho av en liten enmans-köksleverantör-firma.
Han vill ha 50% i förskott och 50 % vid leveransen.
Iom att han är mindre så funderar jag kring förskottsbetalningen. Gillar det inte riktigt då jag inte känner mig helt säker på honom.

Vad tycker du?

Har precis beställt en granitbänkskiva av annan leverantör och där är det ingen förskottsbetalning.
Köpte fjärrvärmeinstallation - ingen förskottsbetalning osv.

Jag skulle vilja skriva en beställning som specar vad jag vill ha samt villkoren kring beställningen (leveranstid, vad som händer om jag ej nöjd mm).
Har någon tips på en beställningsmall med en sida Villkor som kan passa detta köp?

Jag tänkte mig att firman sen får underteckna och godkänna beställningen och faxa mig det.

Eller så får jag ta ett snack med honom och förhandla ner förskottet.

Tycker att det låter som en seriös hantverkare med lägre marginaler än storfräsarna. Det är väl bara att betala. Du skall ha ha det du beställer?

Johan Gunverth skrev:
Tycker att det låter som en seriös hantverkare med lägre marginaler än storfräsarna. Det är väl bara att betala. Du skall ha ha det du beställer?
Jahadu. Och vad gör jag om jag inte får skivan förrän om 3 månader eller om skiva har helt fel mått, eller om underlimningen ser för jäklig ut, men har betalat hälften i förskott?
Och det finns inga skriftliga villkor. Och vi kommer inte överrens?

Menar du allvar med vad du skriver? Varför ställer du mig frågan /Du skall ha ha det du beställer?/ ?
Jag uppfattar det som en snorkig fråga men kanske menar du det inte så. :-)

Det är väl sin sak om man handlat förr av firman och känner till dem, men jag känner inte till denna firma alls sen innan.

Jag ställde i princip 2 seriöst menade frågor:

1. Var kan jag hitta mall med villkor som passar ett sådant här köp. Jag vill gärna ha med det i min beställning eftersom leverantören verkar tycka att en offert med lämpliga villkor är för jobbig att skriva. Det innebär att jag måste ha in nödvändiga standardvillkor i min beställning.

2.. Hur skall man se på krav från leverantörer på förskottsbetalning? Jag är medveten om att detta diskuterats en hel del på detta forum och att många har berättat historier om vilka problem de fått när de förskottsbetalat. Och borde inte en seriös leverantör ha sådana marginaler och omsättning att de klarar att ligga ute med NETTO-kostnaden för en leverans? Andra leverantörer klarar det ju?

ohlgren skrev:
Jahadu. Och vad gör jag om jag inte får skivan förrän om 3 månader eller om skiva har helt fel mått, eller om underlimningen ser för jäklig ut, men har betalat hälften i förskott?
Och det finns inga skriftliga villkor. Och vi kommer inte överrens?

Menar du allvar med vad du skriver? Varför ställer du mig frågan /Du skall ha ha det du beställer?/ ?
Jag uppfattar det som en snorkig fråga men kanske menar du det inte så. :-)

Det är väl sin sak om man handlat förr av firman och känner till dem, men jag känner inte till denna firma alls sen innan.

Jag ställde i princip 2 seriöst menade frågor:

1. Var kan jag hitta mall med villkor som passar ett sådant här köp. Jag vill gärna ha med det i min beställning eftersom leverantören verkar tycka att en offert med lämpliga villkor är för jobbig att skriva. Det innebär att jag måste ha in nödvändiga standardvillkor i min beställning.

2.. Hur skall man se på krav från leverantörer på förskottsbetalning? Jag är medveten om att detta diskuterats en hel del på detta forum och att många har berättat historier om vilka problem de fått när de förskottsbetalat. Och borde inte en seriös leverantör ha sådana marginaler och omsättning att de klarar att ligga ute med NETTO-kostnaden för en leverans? Andra leverantörer klarar det ju?
Det var inte meningen att låta snorkig. Ber om ursäkt för detta.
Beskrivningen av din leverantör lät precis som de enmansföretag jag litar på helt och fullt. Schyssta vibbar. Till och med den möbelaffär jag anlitar vill ha förskottsbetalning på delar av beställda möbler, men jag kommer aldrig att byta ut dem. Det är i och för sig en vanesak och jag uppfattade inte att du var en ovan köpare av dessa tjänster.
Det kanske är så enkelt att leverantören inte känner sig helt säker på dig som köpare?

Snailman
tja kvik är ju en sorts enmans köksleverantör där man visst får betala en viss procent först och sen även resten några dagar före levernas, är visst nån sorts franchiseingföretag (ursäkta om felstavat)

Fast av Kvik får man väl förhoppningsvis en ordentlig offert där villkor som leveranstid, om man får en ny skiva eller förskottet tillbaka om kunden inte är nöjd mm. finns med.
Men överhuvudtaget tycker jag det är ett oskick med förskottsbetalningar. Man skall väl som kund få ha fått en chans att kontrollera varan innan man betalar den.
Jag tror alltför många accepterar leverantörskrav på förskottsbetalningar fast de inte borde göra det.

Jag upplever att det finns en obalans mellan leverantör och privatkund iom att en leverantör alltid kan driva ett ärende till kronofogde om privatkund inte betalar och därmed pressa kunden att betala fast kunden fått en undermålig vara.

Privatkunden har inte alls samma möjligheter att pressa lecverantören att leverera en felfri vara i tid, speciellt om om det saknas skriftliga leveransvillkor mm .
BARA OM DET FINNS ETT ORDENTLIGT AVTAL (offert eller beställning) som tydligt beskriver leveransvillkoren har man som privatkund möjlighet att vinna en tvist med en leverantör, men kanske inte ens då.

Några länkar om ämnet:
Citat "Till slut hade jag köpt fönster för fakturavärde 40 000 för 4 000 kr.Några tusen för en riktig snickare som åtgärdade de värsta klantigheterna fick jag också betala.Sensmoral; betala aldrig i förskott, fall inte undan för deras hotelser och framförallt gör inte affärer med Fönstergruppen." http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/70456-varning-foer-foenstergruppen.html

http://www.byggahus.se/forum/refere...prenoerer/21352-vi-ska-bara-aka-och-aeta.html
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hantverkare-entreprenoerer/20887-oserioesa-hantverkare.html
http://www.byggahus.se/forum/koek/74115-sprucken-stenskiva-vid-leverans.html
http://www.byggahus.se/forum/inredning/79263-hemdirekt.html
http://www.byggahus.se/forum/koek/8999-full-betalning-av-koek-foere-leverans.html
http://www.byggahus.se/forum/teknik/24238-undvik-svelektro-larmfirma-i-skane.html
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/79990-foerskottsbetalning-foer-taklaeggning.html

Det är även som sagt större firmor som tar förskottsbetalning.
Beställde Stala diskbänk genom K-rauta och fick betala 20% förskott.
Sen kan det vara svårt att få garantier från hantverkaren när det gäller leveranstid. Det är väl inte han som ska tillverka den. Ska han beställa den från LG Coll eller liknande så kan ju han knappast påverka leveranstiden.

En liten firma har helt enkelt inte råd att köp in en skiva som kunden aldrig hämtar ut.

Jag tror inte att man ska hänga upp sig för mycket på förskottsbetalningen, tycker att det är helt okej att begära handpenning på en specialbeställd vara. Det handlar nog bara om att han vill vara säker på att du hämtar ut den, är det en måttanpassad skiva så kan det vara svårt att få sålt den till någon annan.

Dock kan det säkert gå att förhandla ner det till 20% han är troligen bara intresserad av någon slags säkerhet.

Vi gör likadant vid specialorder över 1000:- (handlar dock med it-produkter) eftersom att det är väldigt vanligt att folk beställer saker och aldrig hämtar ut dem.

Vad gäller avtal så tror jag konsumentverket har rekomendationer för upphandling av varor och tjänster som privatperson

Tja, vi betalade ju hälften i förskott till Sherwood Living för ett golv och det gick ju inte så bra. (Ingen leverans och ingen återbetalning.)
Jag kommer i framtiden att vara mycket restriktiv med förskottsbetalning. Speciellt till företag som är små och okända. Jag rekommenderar inte heller att ni gör det om er budget inte kan tåla förlusten av pengarna i betalar in. Då är det bättre att ni försöker hitta en annan leverantör.

Vi betalade nyligen ca 25% i förskott när vi beställde diskbänk på Fredells från Franke. Det gick alldeles utmärkt. Men de är ju bägge stora och kända.

Hade det inte varit så att var 5:e kund som beställer en sak inte hämtar ut den eller kan/vill betala så hade vi inte behövt ta ut en handpenning heller, vi tar iof ut 20% på allt specialbeställt men inget på lagervara. Vad gör man annars med ett måttbeställt garage tex?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.