Jag frågade en del byggföretag om de kunde renovera mitt badrum och en svarade:
"Ja det kan vi utföra, eftersom konsumenttjänstlagen gäller så vill vi ha förskottsbetalning ."
Detta är väl superskumt, eller?

• Gilla
svartenbrandt
  • Laddar…
Undvik detta företag, inte en svensk ettöring ska du betala tills jobbet är utfört och du är nöjd. Om inget annat avtalas såklart

Ja... ev kan man betala för material då det levererats

Mikael_L
Thomas_Blekinge skrev:
Detta är väl superskumt, eller?
Jepp. :)

Särskilt som motivet verkar vara konsumenttjänstlagen ... :x

S
Skulle undvikit dem som pesten ifall de formulerat sig på det där viset.

Hur lång tid kan ett badrum ta för en seriös firma? Ska väggar rivas och reglas om och avlopp bytas osv? Det jag tänker är att det kan vara OK att betala delsummor om jobbet väldigt stort. Dock ingenting i förskott utan betala för det som är klart.

Det finns ju trots allt seriösa duktiga hantverkare som just startat upp och inte har pengarna att ligga ute med ett helt badrum.

Så tycker jag du först ska slå upp paragraf 41 i KTL och sen be honom fara och flyga.

Tid för betalning
41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack, tydliga ord. Jag har tänkt likadant. Har aldrig varit med om något liknande så han får syssla med annat.

Den hantverkaren skall man nog inte anlita även om han backar från förskottskravet.

• Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.