9 051 läst ·
115 svar
9k läst
115 svar
Vill ha en bra AI vision klippare för liten gräsmatta
Jag var tvungen att testa. Appen jag använder heter Flora Incognita (gratis) och den identifierade både påskliljan (98% säker) och maskrosen (94% säker). Att maskrosen var lite osäkrare beror nog på att den var så färsk att bara bladen hade kommit upp. Fotograferade från låg höjd för att efterlikna robotens troliga fotohöjd. Annars bör man fota uppifrån för bästa resultat.pacman42 skrev:
Jag tror problemet med fågelmataren är att den tar en slumpmässig bild och då tittar gärna fågeln bort, har stjärten mot kameran, flyger precis iväg, eller bara råkar böja sig fram för att äta. Jag ser oftast vad det är för fågel, men det är ju mer för att jag känner igen vilka som brukar vara där. Det är dock även oftast för mig, baserat på fotona, ofta omöjligt att säga om det är en entita eller talltita, respektive om det är en bofink, pilfink, gråsparv osv. Skatan också koltrasten plockar jag dock med hög sannolikhet även om AIn säger att det är en svartbröstad gås...L lbgu skrev:Jag var tvungen att testa. Appen jag använder heter Flora Incognita (gratis) och den identifierade både påskliljan (98% säker) och maskrosen (94% säker). Att maskrosen var lite osäkrare beror nog på att den var så färsk att bara bladen hade kommit upp. Fotograferade från låg höjd för att efterlikna robotens troliga fotohöjd. Annars bör man fota uppifrån för bästa resultat.
Nu vet jag inte hur du fotat, men är inte den största utmaningen för klipparen att identifiera blommorna bakifrån, eller innan de slagit ut?L lbgu skrev:Jag var tvungen att testa. Appen jag använder heter Flora Incognita (gratis) och den identifierade både påskliljan (98% säker) och maskrosen (94% säker). Att maskrosen var lite osäkrare beror nog på att den var så färsk att bara bladen hade kommit upp. Fotograferade från låg höjd för att efterlikna robotens troliga fotohöjd. Annars bör man fota uppifrån för bästa resultat.
Jag hade mobilen ca. 20 cm över marken och drygt en halvmeter från blomman. Och givetvis blir det svårare ju mer outvecklad växten är och ifall den skyms eller är i olämplig vinkel.D Dublin skrev:
Maskrosen bestod ju enbart av blad och där var ju osäkerheten större. Hade den varit fullt utvecklad hade säkerheten antagligen varit större.
Vill du ha koll på fåglarna runt huset kan du köra en app som ljudidentifierar. Jag använder en som heter "Merlin bird ID" som jag tycker funkar bra, kostar inget.pacman42 skrev:
Jag tror problemet med fågelmataren är att den tar en slumpmässig bild och då tittar gärna fågeln bort, har stjärten mot kameran, flyger precis iväg, eller bara råkar böja sig fram för att äta. Jag ser oftast vad det är för fågel, men det är ju mer för att jag känner igen vilka som brukar vara där. Det är dock även oftast för mig, baserat på fotona, ofta omöjligt att säga om det är en entita eller talltita, respektive om det är en bofink, pilfink, gråsparv osv. Skatan också koltrasten plockar jag dock med hög sannolikhet även om AIn säger att det är en svartbröstad gås...
Nja, jag fick kameran av barnen som tyckte att jag redan hade det mesta inom övervakning, styrning, robotar och automation redan, men de hade hittat en sak jag inte hade...L lbgu skrev:
Lokalt, inte mycket alls. Du har modeller som bara tränats med fågelbilder som underlag. Det är dock därför träffsäkerheten blir relativt låg.A ajn82 skrev:
I molnet med mer komplexa modeller, ibland rätt mycket faktiskt. Ju snabbare den träffar rätt desto mindre, men om det är svårt att tyda så kan det bli rätt många Wh.
Väntar med spänning på när de kombinerar det med att sätta maskrosjärn på roboten.L lbgu skrev:Jag var tvungen att testa. Appen jag använder heter Flora Incognita (gratis) och den identifierade både påskliljan (98% säker) och maskrosen (94% säker). Att maskrosen var lite osäkrare beror nog på att den var så färsk att bara bladen hade kommit upp. Fotograferade från låg höjd för att efterlikna robotens troliga fotohöjd. Annars bör man fota uppifrån för bästa resultat.
Renoverare
· Stockholm
· 20 345 inlägg
Just nu lutar det åt yuka mini 2 1000, den med Lidar. Under altan är det fri gång på 42cm skulle det fungera parkera där?
Edit: hittar ingen info så det kanske betyder att får roboten plats (280 mm hög) så kan den köra där
Edit: hittar ingen info så det kanske betyder att får roboten plats (280 mm hög) så kan den köra där
Redigerat:
Ja det bör inte vara några problem, har ett av deras egna garage och är 40 cm fri gång där.AndersMalmgren skrev:
Det är en djungel där ute. Och i djungelns lag är det också sjuka priser. Blivit ombedd att se över en robot till en bekant. Kravet är väl satellit eller AI och avskärmningskabel ej är önskvärt. Relativt rak och fin gräsmatta redan. Oklart om han har WiFi mottagning ute på hela området. Om det ens behövs.
Ska man köra på en Mammotion Yuka Mini 2 eller annat märke? Budget är mellan 6000 - 12000kr
Ska man köra på en Mammotion Yuka Mini 2 eller annat märke? Budget är mellan 6000 - 12000kr
Renoverare
· Stockholm
· 20 345 inlägg
Beställde precis en Yuka mini 2 1000 får vi se om man blir nöjd
Beställde precis en Yuka mini 2 lidar1000 jag med. Utan 0 efterforskning och faktakoll, så jag håller tummarna med... "lagom" instegspris med lidar samt att vi har en förlåtande gräsmatta utan några större slutningar osv...