9 046 läst ·
115 svar
9k läst
115 svar
Vill ha en bra AI vision klippare för liten gräsmatta
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Vi har en liten gräsmatta där jag vill ha en kompakt klippare med AI vision så man dels slipper slingan samt att den kan undvika vildblommor. Frågade Gemini och den gav dessa tips
Worx Landroid Vision M600 / M800
Mammotion Yuka Mini 2
Segway Navimow i105E / i108E
Vad säger ni tycker de två första verkar mest intressant, andra förslag?
Mammotion Yuka Mini 2
Jag skulle välja Mammotion Yuka Mini 2 om jag vore du. Har själv en Mammotion Luba Mini och är supernöjd med den och har även hjälpt till att installera just Yuka Mini till både vänner och kollegor med gott resultat. Den är väldigt lätt att installera och sköta och vad jag märkt hittills så har den aldrig krånglat vilket tyvärr Works har en tendens att göra.AndersMalmgren skrev:
Vi har en liten gräsmatta där jag vill ha en kompakt klippare med AI vision så man dels slipper slingan samt att den kan undvika vildblommor. Frågade Gemini och den gav dessa tips
Mammotion Yuka Mini 2
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Okej och du är nöjd med vision-biten?A Anders Svensson7826 skrev:Jag skulle välja Mammotion Yuka Mini 2 om jag vore du. Har själv en Mammotion Luba Mini och är supernöjd med den och har även hjälpt till att installera just Yuka Mini till både vänner och kollegor med gott resultat. Den är väldigt lätt att installera och sköta och vad jag märkt hittills så har den aldrig krånglat vilket tyvärr Works har en tendens att göra.
Vi har en Worx Landroid Vision men också en ganska komplex tomt, tycker inte den är bra och har försökt reklamera (utan resultat) eftersom vi anser att den inte fungerar så som den marknadsförs. Stay clear, nu efter massa research hade vi skaffat en Mammotion i stället men har ingen egen erfarenhet av den. Syrran har Segway och är nöjd.
Jag vann ju en Mammotion Luba 2 mini AWD här i forumet och har bara hunnit testa den en dag, men jag är inte imponerad av mjukvaran. Jag är imponerad av mycket, men av mjukvaran har man en hel del mer att önska.
Då det är ungefär samma mjukvara till de andra Mammotionklipparna så:
1) AI vision väjer för allt. Flyger det förbi en humla så väjer den. Ha för guds skull inga buskar. Det går att stänga av, men vad är då poängen att ha det till?
2) åtminstone min klippare vägrar klippa hörn mot hinder, den skippar dessa hörn om AI vision är igång. Det finns en del knep för att lösa problemet, de flesta inbegriper att stänga av AI vision.
3) blommor i gräsmattan kommer den dock att köra rakt över. Om de inte är tillräckligt höga. Uppvuxna påskliljor väjer den för, krokusar kör den över
Nu har jag inte hunnit testa så mycket än, men jag stänger nog av AI vision. Kanske att jag skall kolla om man kan montera bort den också...
1) AI vision väjer för allt. Flyger det förbi en humla så väjer den. Ha för guds skull inga buskar. Det går att stänga av, men vad är då poängen att ha det till?
2) åtminstone min klippare vägrar klippa hörn mot hinder, den skippar dessa hörn om AI vision är igång. Det finns en del knep för att lösa problemet, de flesta inbegriper att stänga av AI vision.
3) blommor i gräsmattan kommer den dock att köra rakt över. Om de inte är tillräckligt höga. Uppvuxna påskliljor väjer den för, krokusar kör den över
Nu har jag inte hunnit testa så mycket än, men jag stänger nog av AI vision. Kanske att jag skall kolla om man kan montera bort den också...
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Det låter ju inge brapacman42 skrev:
Jag vann ju en Mammotion Luba 2 mini AWD här i forumet och har bara hunnit testa den en dag, men jag är inte imponerad av mjukvaran. Jag är imponerad av mycket, men av mjukvaran har man en hel del mer att önska.
Jag satsade på en MOVA ViAX 300 för att ersätta en liten Gardena då jag tröttnat på att laga begränsningskabel. Men den kommer först imorgon så jag kan inte säga om den är bra eller inte....
(En Worx med kabel finns på andra sidan huset och där saknas det blommor i rabatten som fruntimmer tycker om att gräva omkring. Så där fungerar kabeln...)
(En Worx med kabel finns på andra sidan huset och där saknas det blommor i rabatten som fruntimmer tycker om att gräva omkring. Så där fungerar kabeln...)
Jag är väldigt imponerad av andra saker, men just detta stör mig rätt mycket. Men med en viss reservation, jag har inte hunnit testa alla inställningar än.AndersMalmgren skrev:
Jag har dock redan insett ett antal "förbättringar" jag måste göra på tomten. Klippte idag bort sly runt gräsmattan så att det inte hänger in t.ex.
Klarar den att åka över 50m2 asfalterad parkering för att ta sig från en gräsmatta till en annan?A Anders Svensson7826 skrev:Jag skulle välja Mammotion Yuka Mini 2 om jag vore du. Har själv en Mammotion Luba Mini och är supernöjd med den och har även hjälpt till att installera just Yuka Mini till både vänner och kollegor med gott resultat. Den är väldigt lätt att installera och sköta och vad jag märkt hittills så har den aldrig krånglat vilket tyvärr Works har en tendens att göra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Är det någon här som är nöjd med sin AI vision och isåfall vilken modell?
Jag kan ju säga också att jag har den inställd på Standard och inte på Känslig. Det senare vågar jag inte ens testa.pacman42 skrev:
Fördelen med detta läget är dock att den väjer en halvmeter innan den kommer fram till ett träd. Men ser den något vid sidan av området när den följer kanten så kör den runt, så ingen buske precis utanför klippområdet heller.
Jag kommer nog att slå av AI vision. Vi får se hur den klarar sig då.
Haft en Yuka MIni 2 nu i 3 veckor och kört den dagligen och tycker överlag det fungerar men den har buggat ett par gånger.
Har t.ex. småstenar i ring runt träd och det väjer den inte helt för (är i nivå med gräsmattan) med risk att slå i knivbladen, gick ju lätt att åtgärda med no-go zon men man tycker ju AI-vision borde hanterat det bättre.
En gång var det som dess referensepunkt hade förskjutit klippområdet 50 cm och då verkar inte heller vision gå in och korrigera utan den klippte i mitten på stenggångar etc
Den har även haft problem med att klippa runt 90 graders hörn där den valt att snedda något trots att hörnet är av sten och upphöjt 6-7 cm, omkretsen ligger inte speciellt tight kring hörnet.
Har t.ex. småstenar i ring runt träd och det väjer den inte helt för (är i nivå med gräsmattan) med risk att slå i knivbladen, gick ju lätt att åtgärda med no-go zon men man tycker ju AI-vision borde hanterat det bättre.
En gång var det som dess referensepunkt hade förskjutit klippområdet 50 cm och då verkar inte heller vision gå in och korrigera utan den klippte i mitten på stenggångar etc
Den har även haft problem med att klippa runt 90 graders hörn där den valt att snedda något trots att hörnet är av sten och upphöjt 6-7 cm, omkretsen ligger inte speciellt tight kring hörnet.
Stämmer bra med mina erfarenheter av Luba 2 mini AWD också. Jag kommer att behöva jobba med att ta bort hörnen i min gräsmatta. 45 graders vinklar fungerar mycket bättre har jag noterat.M MsTake skrev:Haft en Yuka MIni 2 nu i 3 veckor och kört den dagligen och tycker överlag det fungerar men den har buggat ett par gånger.
Att väja för träd med AI vision fungerar bra, jag noterar att den hyfsat bra klipper runt trädet ändå, detta då den kör bganska nära när den passerar på sidan, så över tid blir det klippt ändå (det växer ju långsammare under träd).
Jag skall dock testa att stänga av AI vision helt. Den stoppade ju inte för de mindre vårlökarna ändå. De större sakerna plockar den med bumpern.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Har ni den med Lidar btw? Den jag tänker köpa