Klipparen undvek så fint påskliljorna från ena hållet, bara för att köra över dem från det andra hållet efteråt...

Hmmm...

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har en liten gräsmatta där jag vill ha en kompakt klippare med AI vision så man dels slipper slingan samt att den kan undvika vildblommor. Frågade Gemini och den gav dessa tips

Worx Landroid Vision M600 / M800
Mammotion Yuka Mini 2
Segway Navimow i105E / i108E

Vad säger ni tycker de två första verkar mest intressant, andra förslag?
Hej, robotgräsklippare skadar igelkottars ansikte och framben. Dåligt. Köp en batteridriven som du själv går runt med. Lite gratis motion också. :)
.

• Ledsen
AndersMalmgren
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag satsade på en MOVA ViAX 300 för att ersätta en liten Gardena då jag tröttnat på att laga begränsningskabel. Men den kommer först imorgon så jag kan inte säga om den är bra eller inte....

(En Worx med kabel finns på andra sidan huset och där saknas det blommor i rabatten som fruntimmer tycker om att gräva omkring. Så där fungerar kabeln...)
Varför överhuvudtaget taget kommentera när man inte har något att tillföra.
Skrivklåda?

• Gilla
zOlid och 1 till
  • Laddar…
L Limhamn8 skrev:
Hej, robotgräsklippare skadar igelkottars ansikte och framben. Dåligt. Köp en batteridriven som du själv går runt med. Lite gratis motion också. :)
.
Det finns inga igelkottar där jag bor då det finns flera lantbruk runtomkring.

Jag har en sunseeker v3 som jag tycker fungerar ganska bra. Den klarar sig helt själv utan någon inställning av klippområde, den behöver ingen rtk antenn. Wifi-täckning vid laddstationen är förstås bra.
Det går att skärma av områden med magneter eller hjälpa den att hitta mellan avskärmade gräsområden.
Laddstationen kräver ganska fritt runtom och den vill inte gå alltför nära vid kantklippning.
Jag har aldrig varit med om att den klippt sönder blommor eller åkt in i blomlådor, rabattkanter eller studsmattans ben. Största problemet jag haft med den är nygrävda områden som varit för ojämna och passager som varit för trånga, vilket mest är mitt eget fel.
Största nackdelen tycker jag att den är kinesisk, men jag hittade ingen vettig förra året när jag köpte den som inte var kinesisk.

https://sunseekertech.com/se

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi har en liten gräsmatta där jag vill ha en kompakt klippare med AI vision så man dels slipper slingan samt att den kan undvika vildblommor. Frågade Gemini och den gav dessa tips

Mammotion Yuka Mini 2

Väldigt intressanta förslag. Ett ytterliggare förslag som inte nämnts och som inte är mycket dyrare, med bra garanti (5år) är Husqvarnas R6V.
Verkar vara en väldigt bra klippare för priset och man får gynna ett svenskt bolag bland alla kinesiska.
Har en på ingång. Får be att återkomma med feedback, men har ju trackrecord att vara bra gräsklippare.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
H Helander1993 skrev:
Väldigt intressanta förslag. Ett ytterliggare förslag som inte nämnts och som inte är mycket dyrare, med bra garanti (5år) är Husqvarnas R6V.
Verkar vara en väldigt bra klippare för priset och man får gynna ett svenskt bolag bland alla kinesiska.
Har en på ingång. Får be att återkomma med feedback, men har ju trackrecord att vara bra gräsklippare.
En nackdel är att den kräver wife över hela gräsmattan. yuka mini 2 om man tar lidarversionen kräver inte det.

• Gilla
Helander1993
  • Laddar…
samt att den kan undvika vildblommor
Krävs nog rejält smart AI för att förstå att man vill köra över en maskros men undvika en prästkrage eller påsklilja, eller vad är det du vill att den ska undvika för typ av blommor i gräsmattan?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Krävs nog rejält smart AI för att förstå att man vill köra över en maskros men undvika en prästkrage eller påsklilja, eller vad är det du vill att den ska undvika för typ av blommor i gräsmattan?
Är väl ens tveksamt att det skulle behövas någon större 'intelligens' för det. Finns gott om appar som kan identifiera blommor m.h.a. kamera. Så det enda som skulle krävas var var att klipparen hade tillgång till en lista av blommor som ska skyddas alternativt dödas.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…

Mammotion Yuka Mini 2

Jag kör en Segway Navimow i105E på en gräsmatta om 330 m2, med en massa hinder (fruktträd) o vinklar o vrår. Jag "läste in" gräsmattans alla längder o hinder en gång o sedan har den knallat på varannan dag med olika körmönster varje gång, utan bekymmer den bara knallar på. Jag har inte haft något trubbel, what so ever o kan bara rekommendera, dessutom till sänkt pris, den kostade 12000,- för ett par år sedan o nu ligger den på 8-9000,-. Navimow i108E är samma maskin med ett större batteri.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Är väl ens tveksamt att det skulle behövas någon större 'intelligens' för det. Finns gott om appar som kan identifiera blommor m.h.a. kamera. Så det enda som skulle krävas var var att klipparen hade tillgång till en lista av blommor som ska skyddas alternativt dödas.
Min fågelmatare har en kamera som identifierar fåglar. Men med tanke på dess träffsäkerhet så lär maskrosen få leva och påskliljan dödas ändå.

Jag förväntar mig inte att den skall känna igen blommor, jag förväntar mig att den skall känna igen ett större objekt och runda det.

L lbgu skrev:
Så det enda som skulle krävas var var att klipparen hade tillgång till en lista av blommor som ska skyddas alternativt dödas.
Fast klipper man för hand väljer i alla fall jag att ibland spara blommor på en viss plats men slakta samma sort på annan plats, så helt enkelt att få en bra funktion är det nog inte.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan köpa den spar maskrosorna om den också spar prästkragarna 😂

Lösningen är naturligtvis att skapa NoGo-zoner (inte de vi har i vissa förorter, utan de som finns i Mammotions app). Jag har dock inte hunnit dit i min kompetensutveckling ännu. Nästa yta på gräsmattan som skall definieras har en hel drös med påskliljor, men de är i vägen för att dra kanten så jag får vänta med att ens försöka definiera NoGo där, jag får rita om kanten när de blommat färdigt och jag klippt ned dem med trimmern.

Rekommendationerna är att även hårda hinder skall hanteras med NoGo, men jag har inga problem med dessa. AI vision klarar träd och liknande.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lösningen är naturligtvis att skapa NoGo-zoner (inte de vi har i vissa förorter, utan de som finns i Mammotions app). Jag har dock inte hunnit dit i min kompetensutveckling ännu. Nästa yta på gräsmattan som skall definieras har en hel drös med påskliljor, men de är i vägen för att dra kanten så jag får vänta med att ens försöka definiera NoGo där, jag får rita om kanten när de blommat färdigt och jag klippt ned dem med trimmern.

Rekommendationerna är att även hårda hinder skall hanteras med NoGo, men jag har inga problem med dessa. AI vision klarar träd och liknande.
Hela vår gräsmatta är mer eller mindre en vildblommor no go zone runt nu. Man för väl vänta med att klippa till de blommor över

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.