A Argastesnickaren skrev:
En kollega önskade en skärbräda/uppläggnings bricka till sin son.
Då jag hade ont om tid så fick jag rota i skräphögen och gjorde en enkel bräda ca110cm [bild]
Använd ena sidan som skärbräda och andra som uppläggnings bricka så är en sida alltid snygg.
Träplanka med tydlig ådring på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alm?

Redigerat av moderator:
V vanpire skrev:
Alm?
Som gammal snickare (inte möbel utan byggare) så är jag inte hundra på alla träslag men tror att detta är ek som suttit uppe på ett hus under många år och åldrats.
Brädan ser lite annorlunda ut i verkligheten än på bild, den ser faktiskt bättre ut och live tycker jag att det ser ut som ek.
Hep eller någon annan duktig möbelsnickare vet säkert:)

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Inte hoppas för mycket på min expertis, men har vi tur kommer någon av de mer erfarna in och ger oss sanningen. @Ola C @Daniel_N eller någon annan kanske

Fast det ser ut som att hela brädan ut till barken är kvar. Om det är ek är den yttersta delen inte bara ljusare, utan även mjukare och lite porös. Så det borde gå att se om det är ek i alla fall.

Jag brukar sällan säga stensäkert vad gäller träslag då det är många som är väldigt svåra att skilja. Men det där utseendet med "sicksackmönster" mellan de framträdande ådringarna i kombo med övrigt utseende och färg skulle jag satsa ganska mycket pengar på alm.
Närbild av en trämönstrad yta med gyllene, bruna toner och tydliga träfibrer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
5TOFF3L
Ola C Ola C skrev:
Jag brukar sällan säga stensäkert vad gäller träslag då det är många som är väldigt svåra att skilja. Men det där utseendet med "sicksackmönster" mellan de framträdande ådringarna i kombo med övrigt utseende och färg skulle jag satsa ganska mycket pengar på alm.
[bild]
Det är ibland svår att se på bild men jag håller med och tror att det är alm.
Iaf inte ek det är jag säker på.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Mikael_L
Jag bodde en tid i ett mindre hus med 4 lägenheter, där ägaren bodde i en själv.
Han var hyggligt snickarkunnig och hade ett litet enklare snickeri i källaren (där han ändå hade trollat fram förvånansvärt häftiga grejer).
En dag när jag stötte på han där, och vi surrade lite, så höll han på med något och så var det en träbit som han var osäker på vad det var, "hmmm, det är nog nnn, eller så kanske nnn ..." , jag minns inte alls nu vad det var, men så startade han cirkelsågen, sågade några mm, och så avgjorde han sen på lukten vilket träslag det var.

Ett roligt minne ...

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
5TOFF3L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag bodde en tid i ett mindre hus med 4 lägenheter, där ägaren bodde i en själv.
Han var hyggligt snickarkunnig och hade ett litet enklare snickeri i källaren (där han ändå hade trollat fram förvånansvärt häftiga grejer).
En dag när jag stötte på han där, och vi surrade lite, så höll han på med något och så var det en träbit som han var osäker på vad det var, "hmmm, det är nog nnn, eller så kanske nnn ..." , jag minns inte alls nu vad det var, men så startade han cirkelsågen, sågade några mm, och så avgjorde han sen på lukten vilket träslag det var.

Ett roligt minne ...
Några träslag har faktiskt en särskild lukt när man sågar, hyvlar eller slipar de.

Jag kan inte påstå att jag är expert på träslag, men nog känner jag igen lukten på ett antal. En del trevligare än andra.

Valnöt och ek ger var och en för sig en lite rökig doft. Valnöten lite cigarrinrökt gubbig på ett rätt bra sätt.

Att lukta sig till att någon nyss sågat furu är rätt enkelt.

Bok luktar som det ser ut - lite mesigt, men inga direkta fel. Fast rätt lätt att känna igen.

Oregon pine är nog min favorit. Lite som en mix av vanilj, smågodis och en diskret och dyr parfym.

Padouk luktar som den ser ut, lite väl kraftig i både färg och lukt. Slipar man den och blundar kan man se ett jordanskt bröllop framför sig. Komplett med en buffé med kryddiga smårätter och ett par äldre kvinnliga släktingar med för kraftig parfym.

Man kan diskutera vilket som format det här inlägget mest. Min nördiga kärlek till trä eller morfinet jag tog för en timme sedan.

• Gilla
  • Älska
Gamle Julius och 7 till
  • Laddar…
S
Alm luktar skit. Hästskit står det i någon bok.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Komplett med en buffé med kryddiga smårätter och ett par äldre kvinnliga släktingar med för kraftig parfym.
Tror fan Ranelid kapat heps konto...

Men håller med om det mesta🙂.

På annan given fråga tycker jag alm luktar gott, kan bero på att min snickarkarriär började med massvis av almbyggen, på den tiden den klassades som budget-ek och fanns att tillgå billigt. Påminner mig om the old days eller hur man ska uttrycka det.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Gamle Julius och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tror fan Ranelid kapat heps konto...
Svårt för en stockholmare att veta om det där är hån eller beröm.

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
C
Hep Hep skrev:
Det är väl lite Ranelid i ett nötskal? Geni eller dåre? 😂

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
När det gäller att dribbla med orden får du ta det som en komplimang😉

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.