Vill höra lite erfarenheter ang tillverkare av tätskikt. Har kollat runt på webben och givetvis står det på dom olika tillverkarnas hemsidor att just deras system är lätt att applicera osv. Vill köra samma tillverkare rakt igenom flytspackel, tätskikt, fix och fog och undrar: Vad har ni använt och varför?

Tack på förhand!

Jag körde Optiroc (numera Maxit) på ett badrum i vårt fritidshus. Valet gjorde jag för att det var den första jag hittade som verkade ha kompletta arbetsbeskrivningar, där alla moment var specade. Allt f ifrån flytspacklandet till hur man skulle täta vid golvbrunn och runt rör.

Tittade även på Kelto som Bauhaus säljer, med Åtminstonde då för 2 år sedan var deras beskrivning inte komplett.

LIP som bla. Sigro säljer såg också intressant ut, men det var något som saknades (glömt vad).

Höganäs tror jag hade ett system då där man skulle gucka in en fiberduk på hela ytan, kanske är bra men det verkade väldigt omständigt.

Har hittills kollat på Optiroc och även Cascos system. Det där med beskrivningar är ju viktigt om man ska göra det själv. Verkar som Casco har rätt bra info också. Ska tillägga att det är lättbetongväggar samt betongbjälklag frågan gäller. Skiljer ju lite iom att man slipper remsa skivskarvar osv.

I min lilla värld är det ingen märkbar skillnad på de olika systemen. Funktionsmässigt inbillar jag mig att alla är lika, det kan säkert vara skillnader i hur materialet är att arbeta med, men knappast något som vi amatörer märker....

Jag valde mellan LIP och Alfix. LIP för att det gick att köpa till ett bra pris jämfört med alla andra, Alfix för att jag tänkte använda fix och fog av detta fabrikat samt att priset blev bra eftersom vi köpte kakel från kakelbolaget (Konradssons som är generalagent för alfix i swe). Till slut blev det alfix.

Jag ska på rek. runda i helgen. Bla Hornbach i Malmö. Då får man kanske en bättre bild av vad som kostar vad.

Jag körde med Cascos system som fungerade utmärkt men satan vad dyrt det blir till slut !

Jag undrar om jag sett ett proffs använda Casco nån gång....? Det jag sett dom använda är LIP, Dietermann och Mapei....

Hursomhelst, allt fungerar säkert bra, ta det som finns nära till hands eftersom du troligen måste åka ett par ggr och komplettera...

Lycka till!

/ PJ

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.