G gaidin skrev:
Den funkade för mig...
För mig med.

Vit ulltäcke från Nature By Borg, storlek 140x200 cm, med etikett och 64% rabattmärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kampanjsida för ett ulltäcke, 140x200 cm, rabatt från 3.299 SEK till 1.199 SEK. Funktioner: temperaturreglerande, 100% ny ull, fri frakt.
Skapa konto

Text med produktbeskrivning av Nature By Borg helårstäcke, inklusive certifiering och ullens fördelar.
Skapa konto

Egenskaper hos ulltäcken: temperaturreglerande, allergivänliga, fuktabsorberande, antibakteriella, andningsbara, hållbara och slitstarka.
Skapa konto

• Skärmdump av en webbplats som beskriver Nature By Borg täcke, med text om dess temperaturreglerande och allergivänliga egenskaper.
    Skapa konto
Fast problemet för mig är att även dessa ulltäcken har ett hölje av bomull, som både känns kallt mot huden och inte transporterar fukt bra. Lite märkligt att de inte har ull i tyget. Det finns ju t-shirts i ull. Just för att både värma, reglera värmen och andas bättre.

M
M marp68 skrev:
Fast problemet för mig är att även dessa ulltäcken har ett hölje av bomull, som både känns kallt mot huden och inte transporterar fukt bra. Lite märkligt att de inte har ull i tyget. Det finns ju t-shirts i ull. Just för att både värma, reglera värmen och andas bättre.
Då får du göra som jag. Köp ett ulltäcke eller ett helt bäddset i ull. Då har du ullen mot kroppen. Väldigt skönt. Det blir bra temperatur. Kräver dock endel skötsel. Jag brukar dammsuga sängkläderna och spraya på en lösning med vatten och lanolin för att behålla ullens renande effekt. Sedan hänga ut i några timmar (undvik direkt sol). Har använt ull i många år och kan inte tänka mig något annat. Även min man är väldigt nöjd.🙂

M Mrs November skrev:
Då får du göra som jag. Köp ett ulltäcke eller ett helt bäddset i ull. Då har du ullen mot kroppen. Väldigt skönt. Det blir bra temperatur. Kräver dock endel skötsel. Jag brukar dammsuga sängkläderna och spraya på en lösning med vatten och lanolin för att behålla ullens renande effekt. Sedan hänga ut i några timmar (undvik direkt sol). Har använt ull i många år och kan inte tänka mig något annat. Även min man är väldigt nöjd.🙂
Just nu kör jag en ullfilt mellan mig och täcket. Dock vanliga bomullslakan. Men det skulle vara enklare med lakan och påslakan i ull. Kan man lltså köpa hela bäddset i ull?

M
M marp68 skrev:
Just nu kör jag en ullfilt mellan mig och täcket. Dock vanliga bomullslakan. Men det skulle vara enklare med lakan och påslakan i ull. Kan man lltså köpa hela bäddset i ull?
Ja det kan man göra. Bäddmadrass kan man köpa i olika storlekar så att det passar den säng man har. Ofta blir det lite billigare att köpa ett helt set. Jag har god erfarenhet av ullbädden i Karlstad. Om du är osäker så kan du ringa dit och få en bild av vad du behöver. Du kan säkert även hitta andra som säljer om du söker på set av ullbäddar. Lycka till🙂

• Gilla
marp68
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Mina täcken är riktigt gamla och behöver bytas.

Jag har börjat svettas mycket på nätterna även om jag inte är varm, det täcke jag har verkar inte andas så det blir fuktigt under. Jag brukar vända på det för att "vädra" på natten men det är ju inte en bra lösning.

Vad har ni för rekommendationer? Dun? Ull?
Jag har ett ulltäcke. Använder det både sommar och vinter. Är dock inte så hardcore så att jag kör utan påslakan. Påslakan i ren bomull och mitt ulltäcke blir varmt och mysigt på vintern och svalt och skönt på sommaren. Ren magi.🤔

G gaidin skrev:
Mina täcken är riktigt gamla och behöver bytas.

Jag har börjat svettas mycket på nätterna även om jag inte är varm, det täcke jag har verkar inte andas så det blir fuktigt under. Jag brukar vända på det för att "vädra" på natten men det är ju inte en bra lösning.

Vad har ni för rekommendationer? Dun? Ull?
En sak: använd inte gamla ullfiltar ”varaktigt malsäker”. De är väldigt giftiga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.