Ska parkett vändas som i vardagsrummet eller som i köket i den här planlösningen?
Finns det en branschstandard eller arkitektstandard eller annat som säger vilken riktning på parketten som upplevs vara bäst med tanke på rummens form?
Ska man kanske försöka komma så nära nord-sydlig riktning som möjligt, eller öst-västlig, eller spelar det ingen roll (tänker på hur solljus faller på golvet)?
Tanken är att det ska vara ett stort sammanhängande golv (förutom i badrummet). Möjligen kan sovrummet vara separat, med minimal golvlist/tröskel, och ha annan riktning på parketten om det blir bäst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det en branschstandard eller arkitektstandard eller annat som säger vilken riktning på parketten som upplevs vara bäst med tanke på rummens form?
Ska man kanske försöka komma så nära nord-sydlig riktning som möjligt, eller öst-västlig, eller spelar det ingen roll (tänker på hur solljus faller på golvet)?
Tanken är att det ska vara ett stort sammanhängande golv (förutom i badrummet). Möjligen kan sovrummet vara separat, med minimal golvlist/tröskel, och ha annan riktning på parketten om det blir bäst.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det finns några olika riktlinjer för riktningen på parkettgolv.
Brädorna i samma riktning som det huvudsakliga ljusflödet.
Brädorna i den riktning som man oftast går.
Om taket består av brädor etc. i samma riktning som de brädorna.
Det går inte alltid att lägga brädor tvärs korridorer, pga. att det då inte går att uppfylla läggningsinstruktioner om minsta brädlängd och minsta förskjutning mellan brädorna.
I ditt fall tycker jag det verkar bäst att ha brädorna längs med korridoren, längs med ljusflödet i korridoren och alltså som strecken du har ritat i vardagsrummet.
Brädorna i samma riktning som det huvudsakliga ljusflödet.
Brädorna i den riktning som man oftast går.
Om taket består av brädor etc. i samma riktning som de brädorna.
Det går inte alltid att lägga brädor tvärs korridorer, pga. att det då inte går att uppfylla läggningsinstruktioner om minsta brädlängd och minsta förskjutning mellan brädorna.
I ditt fall tycker jag det verkar bäst att ha brädorna längs med korridoren, längs med ljusflödet i korridoren och alltså som strecken du har ritat i vardagsrummet.
Jag har sammanhängande i hela huset, allt ligger i riktning som du ritat i vardagsrummet, längds med ljuset.
Med erfarenheten idag efter 10 år skulle jag inte ha parkett i köket.
Det blir överlägset störst slitage i köket, och det är där nu golvet skulle behövas slipas om. Men då jag har genomgående utan trösklar eller lister, måste jag tömma hela huset för att slipa.
Med erfarenheten idag efter 10 år skulle jag inte ha parkett i köket.
Det blir överlägset störst slitage i köket, och det är där nu golvet skulle behövas slipas om. Men då jag har genomgående utan trösklar eller lister, måste jag tömma hela huset för att slipa.
Tumregeln är att lägga sådana här brädor är från dörr mot fönster. Ljuset från från fönstret går då längs brädorna och man får inga skuggor så golvet ser jämnt ut.H hustomte2 skrev:
Ju större och längre rum ju viktigare.
Ljus från sidan ger skuggor som gör att alla skarvar längs brädorna syns och golvet kan se ojämnt ut.
Du tänker på rätt sak. Men ljuset kommer inte från syd utan från fönstret.H hustomte2 skrev:
Lägg allt som du har ritat i vardagsrummet.
Köket är så litet att det inte spelar så stor roll. Dessutom anar jag att det skall in ett köksbord med stolar som ändå kommer skymma det mesta av golvet
Tillverkare brukar sälja sina golv lackade. Oavsett vad de säger är det bra att lacka efter att golvet är lagt. Det ger ett bättre skydd och det tätar osynliga springor och repor. Och hindrar vätskor att komma in och ge fula märken.Isakare skrev:
För att minska denna risk ytterligare kan man lacka golvet ett par extra lager. Speciellt i kök och hall.
BirgitS skrev:
Tack för alla svar. Min tanke var redan innan att lägga allt som i vardagsrummet, men det känns bra att få veta att jag inte tänkt helt fel. 600x2400-skivorna i taket är i den riktningen vilket styrker att man borde lägga så. Största anledningen till min osäkerhet är att nuvarande golv är lagt som i köket, vilket känts OK förutom i hallen.O skrev:
Klicka här för att svara