M Mrs November skrev:
Ha,ha, nej det är ingen fårdoft😅Jag har använt ullsängkläder i 15 år och är mycket nöjd. Gubben var lite skeptisk innan första köpet. Nu vill inte han heller ha något annat 😉
Så skall man välja vilken ull?
Alpacka låter dyrt. Tibetanska bergsfår eller bara vanliga bonnafår?

M
G gaidin skrev:
Merinoull är det billigaste. Ska du bara ha ett täcke så skulle jag testa det. Ska du ha även bäddmadrass skulle jag gå på bättre kvalite.

G gaidin skrev:
Jag har börjat svettas mycket på nätterna även om jag inte är varm, det täcke jag har verkar inte andas så det blir fuktigt under. Jag brukar vända på det för att "vädra" på natten men det är ju inte en bra lösning.

Vad har ni för rekommendationer? Dun? Ull?
Börja med att sänka temperaturen i rummet. Alternativet är att välja ett tunnare/kallare/mindre isolerande täcke.

Att man svettas beror på att täcket är för varmt/tjockt/isolerande för rumstemperaturen. Det är ganska enkelt i teorin. Och i praktiken.

Lakanens kvalitet, dvs vilket material de är tillverkade av har betydelse. Men vad man har som isolering spelar ingen roll för detta problem.

Skall man köpa nytt skulle jag bara välja sådant som tål att tvättas i minst 60C.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Tack för alla goda råd och ideer men för att förtydliga mig är det inte ett svalt täcke jag vill ha, jag vill ha ett som andas.

Jag behöver ändå byta och ett av mina problem är att när jag svettas så blir det instängt i mitt täcke.

Jag kom precis hem efter ett par veckor i tropikerna och där svettades jag inte med bara påslakan. Hemma är sovrummet för kallt för bara påslakan.

Jag är nog inne på MsNovembers m fl att ull verkar bra. Jag har aldrig provat, ingen fårdoft?
Har använt ulltäcke och kudde i tjugo år.

Ingen fårdoft.

Ull är en fantastisk produkt, som transporerar bort fukt.

Dessutom så värmer täcket bra på vintern, och på något märkligt sätt, så upplever man ulltäcken som svala på sommaren.

Ullen funkar ju så på fåren också.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vanlig svensk fårull funkar utmärkt i täcken och kuddar.

Något exotiskt från långtbort behövs inte.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Jag är väldigt förtjust i ull och dom egenskaper som ullen har. Har helt kit i ull. Bäddmadrass, täcke o kudde. Upplever att temperaturen blir jämn o behaglig. Första gången köpte jag dyrt utomlands. Sedan upptäckte jag att det finns nog så bra produkter i Sverige. Ullbädden i Karlstad är bra att ha att göra med. Ringer man dit så kan man få god rådgivning om man inte är helt klar med vad man vill ha. 🙂
Kollade Ullbädden men de var ganska dyra med exklusiva ullsorter, bl a alpacka och kashmir.

Hittade denna som jag tänkte prova, billigt och verkar vara OK kvalitet. Vad tror du?
https://www.home-tex.se/shop/ulltacke-100%-ren-19696p.html

M Mrs November skrev:
Jag är väldigt förtjust i ull och dom egenskaper som ullen har. Har helt kit i ull. Bäddmadrass, täcke o kudde. Upplever att temperaturen blir jämn o behaglig. Första gången köpte jag dyrt utomlands. Sedan upptäckte jag att det finns nog så bra produkter i Sverige. Ullbädden i Karlstad är bra att ha att göra med. Ringer man dit så kan man få god rådgivning om man inte är helt klar med vad man vill ha. 🙂
Intressant. Är själv frusen av mig och tycker bomull känns kallt mot kroppen ofta om jag inte är väldigt uppvärmd, men kan då vakna av att det känns kallt. Så nu kör jag en gammal yllefilt under påslakanet med täcke i. Ylle både värmer, svalkar och reglerar mycket bättre än bomull. Har funderat på om det finns lakan och påslakan av ylle. Ska kolla upp affären i Karlstad

M marp68 skrev:
Intressant. Är själv frusen av mig och tycker bomull känns kallt mot kroppen ofta om jag inte är väldigt uppvärmd, men kan då vakna av att det känns kallt. Så nu kör jag en gammal yllefilt under påslakanet med täcke i. Ylle både värmer, svalkar och reglerar mycket bättre än bomull. Har funderat på om det finns lakan och påslakan av ylle. Ska kolla upp affären i Karlstad
Bambu är ett bra material som jag är mycket nöjd med på underkläder.
Har inte testat det som lakan men de finns här: https://www.home-tex.se/shop/lakan-i-bambu-3344s1.html

M
G gaidin skrev:
Kollade Ullbädden men de var ganska dyra med exklusiva ullsorter, bl a alpacka och kashmir.

Hittade denna som jag tänkte prova, billigt och verkar vara OK kvalitet. Vad tror du?
[länk]
Det kan du absolut testa. Det var ett bra extrapris🙂 och dessutom 5 års garanti. Om du har någon äldre yllefilt så skulle jag lägga den istället för ett lakan för bästa effekt mot kroppen. Ett vanligt lakan kan kännas kallt mot kroppen.🙂

M
M marp68 skrev:
Det jag kallar ull är ull och inte bomull. Bomull blir både kallt och fuktigt och transporterar inte bort fukten. Din gamla yllefilt är även den en typ av ull🙂 Men en riktig bäddmadrass i ull och ett ulltäcke är i mitt tycke trevligare. Men det är alltid bra att testa sig fram. Dumt att köpa dyrt om man sen inte trivs med det. Jag använder ull året om eftersom det ger en jämn temperatur😉

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag fick täcket i fredags och har nu sovit två nätter med det.
Det är riktigt skönt! Att jag inte upptäckt ull tidigare!

Det var ganska tunt och lite svalare än jag trott på ett året runttäcke men helt ok för mig. Nu känns det inte som att jag sover instängd i en blöt plastkorv längre.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
K
G gaidin skrev:
Jag fick täcket i fredags och har nu sovit två nätter med det.
Det är riktigt skönt! Att jag inte upptäckt ull tidigare!

Det var ganska tunt och lite svalare än jag trott på ett året runttäcke men helt ok för mig. Nu känns det inte som att jag sover instängd i en blöt plastkorv längre.
Vilket täcke köpte du? Länken funkar ej 🤷‍♂️

K
G gaidin skrev:
Den funkade för mig...

[länk]
Hm, nä den funkar ej. Det står "bad request" 🤷‍♂️

K Kakelugnen566 skrev:
Hm, nä den funkar ej. Det står "bad request" 🤷‍♂️
Googla på home-tex ulltäcke så kommer du nog fram.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.