Mina täcken är riktigt gamla och behöver bytas.

Jag har börjat svettas mycket på nätterna även om jag inte är varm, det täcke jag har verkar inte andas så det blir fuktigt under. Jag brukar vända på det för att "vädra" på natten men det är ju inte en bra lösning.

Vad har ni för rekommendationer? Dun? Ull?
 
K Kane skrev:
Höie har några varianter, [länk]
Att hitta olika täcken är lätt, tanken var att få lite input och erfarenheter kring vilka täcken som är bra.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Syntetiska material går bort. Jysk sålde förut silkestäcken som var svala, men jag tror att de inte längre gör så.
Ett alternativ är att helt vara utan täcke i påslakanet, men då kanske man fryser om man inte vill höja temperaturen i sovrummet.
Jag använder en yllefilt i påslakanet.
En annan sak att tänka på är vad man har under sig. Madrass med fjädrar är svalare än resårmadrass. Likaså bör man fundera på om det finns bäddmadrass av naturmaterial. Att madrasskydd finns i 100% bomull vet jag.

Tillägg: ser att Jysk fortfarande säljer silkestäcken för 799 kronor.
 
Redigerat:
  • Gilla
SandraU och 1 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Syntetiska material går bort. Jysk sålde förut silkestäcken som var svala, men jag tror att de inte längre gör så.
Ett alternativ är att helt vara utan täcke i påslakanet, men då kanske man fryser om man inte vill höja temperaturen i sovrummet.
Jag använder en yllefilt i påslakanet.
En annan sak att tänka på är vad man har under sig. Madrass med fjädrar är svalare än resårmadrass. Likaså bör man fundera på om det finns bäddmadrass av naturmaterial. Att madrasskydd finns i 100% bomull vet jag.

Tillägg: ser att Jysk fortfarande säljer silkestäcken för 799 kronor.
Jag tror det är viktigt med rätt fyllning, jag antar att det inte är fyllt med silke?

Edit
Kollade nu, silke låter ju bekvämt,.Kanske lite svalt.
 
G gaidin skrev:
Jag tror det är viktigt med rätt fyllning, jag antar att det inte är fyllt med silke?

Edit
Kollade nu, silke låter ju bekvämt,.Kanske lite svalt.
Det är någon form av råsilke som ej tål tvätt, möjligen kemisk tvätt.
 
L L A Axelsson skrev:
Det är någon form av råsilke som ej tål tvätt, möjligen kemisk tvätt.
Nä, nu lät det inte lika roligt...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag slutade med täcken för länge sedan. Tror att det bli bättre ventilation i sängen med naturmaterial.
Ovanpå: Närmast mig ett bomullslakan. På den en äkta yllefilt. Överst en bomullsfilt med rejäla mått, så att kanterna går att vika ner under bäddmadrassen.
Sommartid tar jag bort yllefilten. Vid heta värmeböljor blir det bara lakanet.

Under: Bytte nyligen bäddmadrass. Okänd fyllning, men sannolikt syntetisk. Det var ändå ett lyft. Ovanpå bäddmadrassen ligger ett bomullslakan.

Bomullslakan absorberar bra, och ännu bättre efter tvätt.

Det blir många lager, men det tar bara 2 minuter extra att bädda en säng.
Det är en smaksak, alltihop.
 
Redigerat:
M
Jag är väldigt förtjust i ull och dom egenskaper som ullen har. Har helt kit i ull. Bäddmadrass, täcke o kudde. Upplever att temperaturen blir jämn o behaglig. Första gången köpte jag dyrt utomlands. Sedan upptäckte jag att det finns nog så bra produkter i Sverige. Ullbädden i Karlstad är bra att ha att göra med. Ringer man dit så kan man få god rådgivning om man inte är helt klar med vad man vill ha. 🙂
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nä, nu lät det inte lika roligt...
Ha ha. Såg att Jysk även sålde bomullstäcke som är tunt och tålde en tvättemperatur på 60 grader.
Sommarduntäcke har jag provat, men tyckte för egen del att det var för varmt.
 
Jag köpte det svalaste sidentäcket på Jysk för några år sedan. Då sålde de två kvaliteter, ett billigare som inte går att tvätta och ett dyrare med längre fibrer som kan tvättas i 40 grader. Jag har tvättat mitt nu ganska många gånger och det funkar jättebra.
Jag blir lätt varm när jag sover, på sommaren kör jag bara påslakan. Så här års är sidentäcket lagom och på vintern har jag sidentäcket med en yllefilt på.
 
E Elspet skrev:
Jag köpte det svalaste sidentäcket på Jysk för några år sedan. Då sålde de två kvaliteter, ett billigare som inte går att tvätta och ett dyrare med längre fibrer som kan tvättas i 40 grader. Jag har tvättat mitt nu ganska många gånger och det funkar jättebra.
Jag blir lätt varm när jag sover, på sommaren kör jag bara påslakan. Så här års är sidentäcket lagom och på vintern har jag sidentäcket med en yllefilt på.
Du kanske menar silkestäcke?
 
L L A Axelsson skrev:
Du kanske menar silkestäcke?
Jag tycker nog att man kan säga båda? Silke brukar det kallas så länge det är en råvara medan siden oftast syftar till en färdig produkt. Vadden i täcket är gjord av silkesfibrer men täcket kan kallas siden eller silke, det är ju i grunden samma sak.
 
  • Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla goda råd och ideer men för att förtydliga mig är det inte ett svalt täcke jag vill ha, jag vill ha ett som andas.

Jag behöver ändå byta och ett av mina problem är att när jag svettas så blir det instängt i mitt täcke.

Jag kom precis hem efter ett par veckor i tropikerna och där svettades jag inte med bara påslakan. Hemma är sovrummet för kallt för bara påslakan.

Jag är nog inne på MsNovembers m fl att ull verkar bra. Jag har aldrig provat, ingen fårdoft?
 
M
G gaidin skrev:
Tack för alla goda råd och ideer men för att förtydliga mig är det inte ett svalt täcke jag vill ha, jag vill ha ett som andas.

Jag behöver ändå byta och ett av mina problem är att när jag svettas så blir det instängt i mitt täcke.

Jag kom precis hem efter ett par veckor i tropikerna och där svettades jag inte med bara påslakan. Hemma är sovrummet för kallt för bara påslakan.

Jag är nog inne på MsNovembers m fl att ull verkar bra. Jag har aldrig provat, ingen fårdoft?
Ha,ha, nej det är ingen fårdoft😅Jag har använt ullsängkläder i 15 år och är mycket nöjd. Gubben var lite skeptisk innan första köpet. Nu vill inte han heller ha något annat 😉
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.