Hej,
När vi öppnade sommarstugan efter vintern så noterade vi att någon gnagt på en av stolarna till farstubron. Det ser att vara alldeles för stort för att kunna vara möss eller råtta. Kan det var bäver? Men varför skulle något djur vilja lägga så mycket energi på att gnaga söner och n stolpe?
Stugan ligger i södra Södermanland.
När vi öppnade sommarstugan efter vintern så noterade vi att någon gnagt på en av stolarna till farstubron. Det ser att vara alldeles för stort för att kunna vara möss eller råtta. Kan det var bäver? Men varför skulle något djur vilja lägga så mycket energi på att gnaga söner och n stolpe?
Stugan ligger i södra Södermanland.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Bävergnag är släta, som om du använt yxa.
Jag tycker det påminner om ställen ute i ladan där mina katter klöst, men grövre. Kan det vara något större djur som klöst?
Jag tycker det påminner om ställen ute i ladan där mina katter klöst, men grövre. Kan det vara något större djur som klöst?
L Lutte skrev:Skulle gissa på ett klövdjur som gnagt, men det är ganska långt ner vilket talar emot.
Lika med klösande, det djur som klöser så där mycket under kort tid är så stort att det bör sitta högre upp.
R Räknenisse skrev:Det är gott om hjort i området, men varför skulle en hjort gnaga på en trästolpe?L Lutte skrev:
Det verkar vsra en bit upp från marken?!
Kanske har en hjort fejat hornen där?
Kanske har en hjort fejat hornen där?
Är stolpen lite murken, så kanske en hackspett har letat efter smådjur ?
Klicka här för att svara

