Hej,

När vi öppnade sommarstugan efter vintern så noterade vi att någon gnagt på en av stolarna till farstubron. Det ser att vara alldeles för stort för att kunna vara möss eller råtta. Kan det var bäver? Men varför skulle något djur vilja lägga så mycket energi på att gnaga söner och n stolpe?

Stugan ligger i södra Södermanland.

• Sliten träpelare med avskalad vit färg och skador på ytan, stående på en stenfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad trästolpe med flagande vit färg och tydliga tecken på röta, placerad vid en betongyta utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bävergnag är släta, som om du använt yxa.
Jag tycker det påminner om ställen ute i ladan där mina katter klöst, men grövre. Kan det vara något större djur som klöst?

• Gilla
Martin_Janson
  • Laddar…
Skulle gissa på ett klövdjur som gnagt, men det är ganska långt ner vilket talar emot.

Lika med klösande, det djur som klöser så där mycket under kort tid är så stort att det bör sitta högre upp.

• Gilla
Martin_Janson
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Skulle gissa på ett klövdjur som gnagt, men det är ganska långt ner vilket talar emot.

Lika med klösande, det djur som klöser så där mycket under kort tid är så stort att det bör sitta högre upp.
R Räknenisse skrev:
Bävergnag är släta, som om du använt yxa.
Jag tycker det påminner om ställen ute i ladan där mina katter klöst, men grövre. Kan det vara något större djur som klöst?
L Lutte skrev:

Det är gott om hjort i området, men varför skulle en hjort gnaga på en trästolpe?

Det verkar vsra en bit upp från marken?!

Kanske har en hjort fejat hornen där?

• Gilla
Martin_Janson
  • Laddar…
Är stolpen lite murken, så kanske en hackspett har letat efter smådjur ?

• Gilla
Martin_Janson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.