17 658 läst ·
63 svar
18k läst
63 svar
Vilket solcellsbatteri är bäst?
Jag provade nu att skicka in en fråga till elsäkerhetsverket kring ev. krav på denna typ av brytare, återkommer om/när jag får svar. Tar tacksamt emot all typ av faktabaserad info kring vilken typ av brytare/omkopplare/frånskiljning som är godkänd eller ej när det gäller ödrift i privatbostad.GK100 skrev:
Det är inte elsäkerhetsverket du ska fråga om sådant utan ditt elnätsbolag! Ditt elnätsbolag har nämligen fått monopol av svenska regimen och är egen påve och bestämmer vad som får anslutas till deras elnät.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Jag skulle bli förvånad om du får något exakt svar av dem. De får inte ge några exakta svar då de är tillsynsmyndigheten och dem som skall kolla om det elektrikern gjort uppfyller ELSÄK-FS. Då kan de inte tala om hur något skall utföras.F Flenis skrev:
Som Robert skriver kommer du inte få något användbart svar från det hållet. Beskriv hellre vad du själv tänker dig och vill åstadkomma och med vad. Då går det åtminstone diskutera lite kring det här.F Flenis skrev:
https://www.elbutik.se/product.html...31ToKrdD4cIw7T2NP03dlgG4ci-XGQKxoCfRkQAvD_BwEF Flenis skrev:
Jag misstänker starkt att en sådan brytare accepteras av alla elbolag då den är byggd så att näten alltid hålls åtskilda osv.
Ok, det jag är ute efter är ett system med solpaneler och batterilagring, som:
a. Vid längre strömavbrott låter mig förbruka ström ur batterilagret och ladda detta med solpanelerna. (dvs ödrift) På hela fastigheten, inte bara något enskilt specialuttag.
b. Om möjligt, vid kortare strömavbrott växlar snabbt från nätdrift till ödrift likt UPS-funktionalitet.
Nu är punkt b inte någon dealbreaker för mig, men det vore intressant att reda ut vad som accepteras av nätbolagen och inte. Nätägare är Vattenfall i mitt fall.
Jag är förresten förbluffad att ödrift är så ovanligt och något som så få solelinstallatörer vill jobba med, har pratat med flera. Skulle bli helt vansinnig om jag hade fullt med solpaneler på taket men hade lika mycket rutten mat i kyl o frys som grannarna vid ett rejält avbrott. Det här är också anledningen att jag vill komplettera med batterilager - inte för att det nödvändigtvis är ekonomi i det utan för att ha det den dagen då det behövs.
Men visst, det faktum att det verkar så ovanligt får väl tolkas som att det på något vis är knepigt att fixa/få tillåtelse till.
Om jag ska tolka in vad som skrivits tidigare här kring Victron-systemen (ex Quattro II, Multiplus II) så låter det som att de möjligtvis är gjorda för att snabbt växla över till ödrift när man exempelvis kopplar loss landkabeln från båten eller husvagnen, kanske inte så mycket vid ett strömavbrott i en svensk villa. Kanske skulle detta kunna lösas med någon typ av separat brytare mot elnätet, som vid strömavbrott automatiskt isolerar fastigheten från nätet? Om den satt "ytterst" mot nätet skulle det inte göra något om den tog några sekunder på sig för omkoppling
a. Vid längre strömavbrott låter mig förbruka ström ur batterilagret och ladda detta med solpanelerna. (dvs ödrift) På hela fastigheten, inte bara något enskilt specialuttag.
b. Om möjligt, vid kortare strömavbrott växlar snabbt från nätdrift till ödrift likt UPS-funktionalitet.
Nu är punkt b inte någon dealbreaker för mig, men det vore intressant att reda ut vad som accepteras av nätbolagen och inte. Nätägare är Vattenfall i mitt fall.
Jag är förresten förbluffad att ödrift är så ovanligt och något som så få solelinstallatörer vill jobba med, har pratat med flera. Skulle bli helt vansinnig om jag hade fullt med solpaneler på taket men hade lika mycket rutten mat i kyl o frys som grannarna vid ett rejält avbrott. Det här är också anledningen att jag vill komplettera med batterilager - inte för att det nödvändigtvis är ekonomi i det utan för att ha det den dagen då det behövs.
Men visst, det faktum att det verkar så ovanligt får väl tolkas som att det på något vis är knepigt att fixa/få tillåtelse till.
Om jag ska tolka in vad som skrivits tidigare här kring Victron-systemen (ex Quattro II, Multiplus II) så låter det som att de möjligtvis är gjorda för att snabbt växla över till ödrift när man exempelvis kopplar loss landkabeln från båten eller husvagnen, kanske inte så mycket vid ett strömavbrott i en svensk villa. Kanske skulle detta kunna lösas med någon typ av separat brytare mot elnätet, som vid strömavbrott automatiskt isolerar fastigheten från nätet? Om den satt "ytterst" mot nätet skulle det inte göra något om den tog några sekunder på sig för omkoppling
Flenis,
Det finns reservkraftomkopplare, automatiska sådana. Enwitec t.ex. för Fronius Symo Gen24 hybridväxelriktare, se fotot. Den är ganska stor, 238 mm x 480 mm x 162 mm. Då har du ström i huset från ditt egna batteri även när ditt elnätbolag har sina strömavbrott. Solcellspanelerna fyller på det.
Det är kontaktorer och säkerhetsgrejer i den. Den kostar väl en ca 15000 à 20000 kr, och sedan ska den kopplas in i ditt elmätarskåp.
Det finns reservkraftomkopplare, automatiska sådana. Enwitec t.ex. för Fronius Symo Gen24 hybridväxelriktare, se fotot. Den är ganska stor, 238 mm x 480 mm x 162 mm. Då har du ström i huset från ditt egna batteri även när ditt elnätbolag har sina strömavbrott. Solcellspanelerna fyller på det.
Det är kontaktorer och säkerhetsgrejer i den. Den kostar väl en ca 15000 à 20000 kr, och sedan ska den kopplas in i ditt elmätarskåp.
Omkopplare av den typen är självklart ok oberoende vad man kopplar in som alternativ matning. Den löser ju inte så mycket om man vill kombinera att sälja solel parallellt med nätet och samtidigt ha möjlighet till ö-drift och ev batterilagring.martin43 skrev:
Du kan lösa det med en mer kvalificerad nätvakt och två kontaktorer om du vill ha det i stort automatiskt. Kan man acceptera kort avbrott när nätet kommer igen går det att använda lite enklare skydd. Och med brytare likt den Martin visar dvs helt manuell är det ännu enklare med mindre krav.F Flenis skrev:Ok, det jag är ute efter är ett system med solpaneler och batterilagring, som:
Allt bygger på att man har omformare som medger ö-drift det är nog där det faller i många fall. Tekniskt är det inga svårigheter att få tex Vattenfall godkänna lösningar bara det presenteras korrekt. Lådan Arnodt visar är ett exempel avpassad för givet fabrikat dessutom med onödigt högt pris.
Det är ingen jättebra ide att krångla till det, bättre/enklare att köpa en växelriktare med Ö-drift och tillhörande eller inbyggd transferswitch som står med på "rikta-rätt"-listan så är det bara att installera och köra.GK100 skrev:
Du kan lösa det med en mer kvalificerad nätvakt och två kontaktorer om du vill ha det i stort automatiskt. Kan man acceptera kort avbrott när nätet kommer igen går det att använda lite enklare skydd. Och med brytare likt den Martin visar dvs helt manuell är det ännu enklare med mindre krav.
Allt bygger på att man har omformare som medger ö-drift det är nog där det faller i många fall. Tekniskt är det inga svårigheter att få tex Vattenfall godkänna lösningar bara det presenteras korrekt. Lådan Arnodt visar är ett exempel avpassad för givet fabrikat dessutom med onödigt högt pris.
Det GÅR dock att "Ö-drifta" vissa växelriktare tillsammans med generator eller annan enhet som håller stabiliteten och då behövs separat transferswitch.
Tack för Rikta Rätt-listan! Det var pusselbiten jag saknade. Ser att en Victron Multiplus II står med på listan. Eftersom den har inbyggd transferswitch skulle jag få mitt önskesystem med snabb växling till ödrift utan extra transferbox. På xx msmartin43 skrev:
Det är ingen jättebra ide att krångla till det, bättre/enklare att köpa en växelriktare med Ö-drift och tillhörande eller inbyggd transferswitch som står med på "rikta-rätt"-listan så är det bara att installera och köra.
Det GÅR dock att "Ö-drifta" vissa växelriktare tillsammans med generator eller annan enhet som håller stabiliteten och då behövs separat transferswitch.
Behöver förvisso en per fas och listpris ex. moms är kring 22k sek så dyrare än en Fronius Symo Gen24 + Enwitec-box á ca 40+20k men inte orimligt.
Stort tack för all input!
Du bör göra klart med nätägaren kring tex Victron hur nätfrånkopplingen ordnas. Jag har inte skrivit tidigare för att jävlas bara försöka ge en korrekt syn på lösningar. En svindyr box med några kontaktorer likt den Arnodt visade är att bli skinnad i onödan.F Flenis skrev:Tack för Rikta Rätt-listan! Det var pusselbiten jag saknade. Ser att en Victron Multiplus II står med på listan. Eftersom den har inbyggd transferswitch skulle jag få mitt önskesystem med snabb växling till ödrift utan extra transferbox. På xx ms
Behöver förvisso en per fas och listpris ex. moms är kring 22k sek så dyrare än en Fronius Symo Gen24 + Enwitec-box á ca 40+20k men inte orimligt.
Stort tack för all input!
Martin själv la ju in en manuell RK-omkopplare och sen förespräkar han automatiska lösningar vet inte varför det ska jämföras. Det jag menade var lösning som tillåter viken generering som helst som kan verka självständigt på din sida och samtidigt mot nät både import/export.
Jag tror vi ligger på skilda "öar' i denna diskussionen så detta får avsluta för min del.
Enwitecs "låda" i inlägg Nr 52, kostar en stor slant. Men den är färdigkopplad inuti och genomtänkt och dessutom godkänd med S-märkning, numer heter det väl EU-märkning. Lättare då att få godkänt av elnätsbolaget och elektrikern behöver inte lägga arbetstid på att tänka ut vilka komponener han ska använda och hur de ska kopplas. Det är nog det Enwitec, lådans tillverkare, tar betalt för.
Martin43,
vilken växelriktare menar du mer precist har inbyggd reservkraftomkopplare?
Kvalitetsfabrikaten tyska SMA och österrikiska Fronius har nog inte det.
Martin43,
Då undrar jag först om SMA eller Fronius ens säljer växelriktare med tre-fas ö-drift? Alltså behöver de inte ha några VR med inbyggda eller externa omkopplare heller.A Arnodt skrev:Enwitecs "låda" i inlägg Nr 52, kostar en stor slant. Men den är färdigkopplad inuti och genomtänkt och dessutom godkänd med S-märkning, numer heter det väl EU-märkning. Lättare då att få godkänt av elnätsbolaget och elektrikern behöver inte lägga arbetstid på att tänka ut vilka komponener han ska använda och hur de ska kopplas. Det är nog det Enwitec, lådans tillverkare, tar betalt för.
Martin43,
Fronius gen24 har enfas "reservströmsuttag" men detta är INTE avsett för ö-drift med frånskiljning av elnät, utan en möjlighet att t.ex. dra en separat skarvsladd från det uttaget till kyl och frys tillfälligt vid strömavbrott.
Solaredge Home Hub har äkta trefas ö-drift med en tillhörande backup-låda som frånskiljer nätet:
https://www.solaredge.com/sites/def...rter-three-phase-backup-datasheet-eng-row.pdf
https://www.mg-solar-shop.com/media/pdf/44/f9/d7/datasheet_solaredge_backup_interface.pdf
Sungrow har trefas ö-drift med inbyggd transferswitch, den verkar dock mer avsedd för en sektionerad del av anläggningen för backup: https://www.europe-solarstore.com/download/Sungrow/Sungrow_3-Phase Hybrid_Factsheet_Backup_Real-benefits.pdf
Detta är alltså en sådan lösning jag är lite mer tveksam till gällande frånskiljningsegenskaper osv.
Huawei har både enfas och trefas backup-box men man får bara en fas för backup dit man bör koppla allt man vill ha backup på: https://solar.huawei.com/en-GB/download?p=/-/media/Solar/attachment/pdf/eu/datasheet/backup-box.pdf
Solaredges backup box switchar inte på 20 ms utan fungerar mer som "riktiga" transferswitchar som gör överkopplingen i en väldefinierad, förreglad, godkänd och säker sekvens. Precis som transferswitchar för reservkraft med dieselaggregat likt de som visats i tråden. Man måste fortfarande ha en liten riktig UPS om man t.ex. kör en styrsystem eller server man aldrig vill ha avbrott på. Home hub är nylanserad och är på väg ut i verkligheten nu i höst, så det är lite knapphändigt med publik information.
Redigerat:
SMAs nyaste har trefasbackup, men inte med nätfrånskiljare för hela huset, utan via integrerad switch avsedd att man kopplar in de laster man vill ha backup på direkt i växelriktaren. "If automatic battery-backup operation is activated, the selected backup loads connected to the AC-BACKUP terminal are connected and supplied to the AC-GRID terminal in parallel grid operation mode via an integrated bypass contactor"
https://files.sma.de/downloads/STPxx-3SE-40-DS-en-11.pdf
https://files.sma.de/downloads/STPxx-3SE-40-DS-en-11.pdf