17 662 läst ·
63 svar
18k läst
63 svar
Vilket solcellsbatteri är bäst?
BYD, LG mfl har batterier som fungerar med olika växelriktare. Men aldrig att det universellt bara är att koppla in. Man måste kolla i respektive växelriktares lista vilka batterier den stödjer.F fsn skrev:
Victron har växelriktare som fungerar "med lite vad som helst" men de har en lite annan målgrupp (offgrid, båt etc) och har ingen färdig 3-fasväxelriktare för sol och batteri.
precis, det jag hängde upp mig på var det @Gräsklipparmannen skerv i inlägg #15 ”men tänk på att batterierna inte matas och töms direkt med likström vilket det hade gjort om jag haft en hybrid Växelriktare”martin43 skrev:
BYD, LG mfl har batterier som fungerar med olika växelriktare. Men aldrig att det universellt bara är att koppla in. Man måste kolla i respektive växelriktares lista vilka batterier den stödjer.
Victron har växelriktare som fungerar "med lite vad som helst" men de har en lite annan målgrupp (offgrid, båt etc) och har ingen färdig 3-fasväxelriktare för sol och batteri.
Jag har fått för mig att BYD batterierna absolut är DC anslutna till just hybridväxelriktare från SMA, Fronius och Kostal (och säkert några till) men att det som sagt är just DC-laddning och hybridväxelriktare.
Det är möjligt att Victron har växelriktare som kan ansluta till lite allt möjligt men dt är helt ointressant för min del då det är ”från fel håll”. Jag har redan en växelriktare som inte är en hybrid men söker efter batteri. Det finns kapacitet på huset att alänga upp lite fler maneler, runt 5kW men har redan 17kW installerat. Så lurar på att antingen:
1. köpa ett separat, nytt hybrissystem på 5kW och ett ordentligt batteri till det och låta befintliga systemet leva sitt liv. Det blir rimligtvis en begränsning där batteriet bara ligger på 1 fas då antar jag?
2. Koppla på ett ”AC” batteri på befintligt system
3. Bygga ut befintligt system (det finns lite kapacitet i växelriktaren och den har 3 st optimerare) med ytterliggare 3-5kW och koppla på AC-batteri.
Det enda batteriet jag har hittat hittills som fixar det är Sonnen. Jag är medveten om att det är ”dubbla” förluster att först gå från DC till AC i växelriktaren för att sen likrikta det igen i batteriet så det uppenbara behöver inte kommenteras.
Medlem
· Uppsala
· 13 inlägg
Det blir ingen begränsning, det man i normalfallet jagar är att uppnå netto noll vid anslutningen till nätet. Det man drar in i huset på säg fas 2 och 3 kompenseras ut via fas 1 av batteri om man har ett komplett homogent system.
Så här ser det ut hos mig just nu, c:a 0W på totalen och drar 966 + 1019W från nätet på fas 2 och 3 men kompenserar med batteri och sol med motsvarande 1973W på fas1
Idag är det mulet men när batteriet är fullt blir det naturligtvis mer PV som matas ut på nätet
Redigerat:
Detta är inte riktigt sant, batterierna ifrån Huaweii kan ge max 5kw om jag minns rätt. Med två seriekopplade batterier så kan det ge 10kw till en VR.R Robert-san01 skrev:Nej, det är bara vid offgrid läge som den inte ger mer och det beror på backupboxen. Vid normal drift ger den 10kW från batteriet. AC uteffekt från systemet beror sedan på vilken storlek på växelriktare man valt. Är det en 10ktl kan den ge 10kW AC från batteriet.
Jag skulle rekommendera dig att läsa på om Huawei EMMA innan du väljer system.
Hur ofta uppstår behovet att ha mer än 5kw?
Medlem
· Uppsala
· 13 inlägg
Det beror till stor del på vad man har för förbrukare i hushållet som behöver kompenseras för, har man VP och VV-beredare så blir naturligtvis behovet större än om man har FJV.
Alt hur många dammsugare man kör samtidigt
Alt hur många dammsugare man kör samtidigt
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Vad jag kan se skiljer det inte speciellt mycket i pris mellan fabrikaten, Huawei kanske något billigare så varför välja något som är lite sämre.R Robert-san01 skrev:Nej, det är bara vid offgrid läge som den inte ger mer och det beror på backupboxen. Vid normal drift ger den 10kW från batteriet. AC uteffekt från systemet beror sedan på vilken storlek på växelriktare man valt. Är det en 10ktl kan den ge 10kW AC från batteriet.
Jag skulle rekommendera dig att läsa på om Huawei EMMA innan du väljer system.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Du får nog kolla lite närmare på hur det funkar i verkligheten, garantier mm. Huawei har ex inbyggd brandsläckning i sina batterier, elbilsladdare i samma app osv.E el camino skrev:
Finns troligen en anledning till att de är störst i världen på växelriktare.
Alla batterier är DC-anslutna till växelriktaren.F fsn skrev:precis, det jag hängde upp mig på var det @Gräsklipparmannen skerv i inlägg #15 ”men tänk på att batterierna inte matas och töms direkt med likström vilket det hade gjort om jag haft en hybrid Växelriktare”
Jag har fått för mig att BYD batterierna absolut är DC anslutna till just hybridväxelriktare från SMA, Fronius och Kostal (och säkert några till) men att det som sagt är just DC-laddning och hybridväxelriktare.
Det är möjligt att Victron har växelriktare som kan ansluta till lite allt möjligt men dt är helt ointressant för min del då det är ”från fel håll”. Jag har redan en växelriktare som inte är en hybrid men söker efter batteri. Det finns kapacitet på huset att alänga upp lite fler maneler, runt 5kW men har redan 17kW installerat. Så lurar på att antingen:
1. köpa ett separat, nytt hybrissystem på 5kW och ett ordentligt batteri till det och låta befintliga systemet leva sitt liv. Det blir rimligtvis en begränsning där batteriet bara ligger på 1 fas då antar jag?
2. Koppla på ett ”AC” batteri på befintligt system
3. Bygga ut befintligt system (det finns lite kapacitet i växelriktaren och den har 3 st optimerare) med ytterliggare 3-5kW och koppla på AC-batteri.
Det enda batteriet jag har hittat hittills som fixar det är Sonnen. Jag är medveten om att det är ”dubbla” förluster att först gå från DC till AC i växelriktaren för att sen likrikta det igen i batteriet så det uppenbara behöver inte kommenteras.
Den enda extra förlusten som uppstår med AC-kopplat batteri eller en separat växelriktare för batteriet är när batteriet laddas från solen, ca 3%, så det har egentligen ingen betydelse.
När du förbrukar batteriet eller laddar från nätet är det inga extra omvandlingar.
Enda nackdelen med en enfaslösning för batteriet är att effekten blir begränsad, så se till att kolla att din nätägare mäter över alla faser samtidigt.
Redigerat:
Medlem
· Uppsala
· 13 inlägg
Jag måste säga att detta var ett snurrigt inlägg ”Martin43”, du får nog spalta upp bättre och förtydliga för detta blev snurrigt.martin43 skrev:
Alla batterier är DC-anslutna utom de som kommer färdiga att anslutas till elnätet, typ Tesla Powerwall.
Sen finns det batterier med och utan inbyggd DC/DC-omvandlare.
De utan är lågspänning, t.ex. 48V och ansluts till växelriktare med separat DC/DC-omvandlare för batteriet.
"Högspänningsbatterier" har inbyggd DC/DC och ansluts direkt till växelriktarens DC-buss dit även DC/DC-omvandlarna för solcellerna (kallas MPPT) och den dubbelriktade AC/DC DC/AC-omvandlaren ansluts.
Tänk på att den enda extra förlusten som uppstår med AC-kopplat batteri är endast när batteriet laddas från solen, ca 3%, möjligen 4% (DC/AC+AC/DC är väldigt effrktiv).
Övriga driftfall (köra huset från batteri, ladda batteri från nätet) innebär samma omvandlingar.
Inget att ta hänsyn till alltså om alternativet är att betala extra tusenlappar för att slippa.
Vi håller oss väl till högspänningsbatterier i denna tråd.
Medlem
· Uppsala
· 13 inlägg
Ok, då får jag kommentera det som är kvar.martin43 skrev:
Sant, oavsett om det är en hybrid VR eller separat lagrings VR så är batterier anslutna med DC. Dvs kan i princip ses som en solcellssträng
Detta är inte sant om jag förstår påståendet rätt, oavsett om du laddar batteriet med DC direkt från solen och sen laddar ur direkt med DC in i en hybrid VR eller om du laddar batteriet via AC baklänges in i en hybrid VR eller i/ur i separat VR så så kommer förluster att ske. Förlusterna är större när omvandling måste ske mellan AC/DC än när batteri direkt nyttjar DC i/ur laddning ”bakom” tex en hybrid VR. Vart laddströmmen kommer ifrån spelar ingen roll, nät eller sol, förluster kommer att ske.martin43 skrev:
En hybridäxelriktare som ”normalt” laddar batteri i/ur DC skillt från AC, ökar naturligtvis förlusterna när man matar den baklänges från nätet och man åker på en AC/DC omvandling. Tänk på att en hybrid VR där i-laddning sker med DC mot batteriets DC har låga förluster, men när den ska ladda ur så blir det precis samma DC/AC förluster som en fristående lagrings VR har.
Detta är bara sant om man saknar central egen lösning för mätning och justering av in och utgående effekt vid överlämningspunkt mot nätet och/eller om man har för låg nivå på sitt abonnemang (huvudsäkringar).martin43 skrev:
Att man i normalfallet skulle jobba för att ansluta batterier mot flera faser är totalt bortkastat, det är alltid frågan om att på den batterianslutna fasen kompensera för förbrukning på övriga faser vid överlämningspunkten.
Alla nätägare mäter nettot vid anslutningen på alla 3 faser, d.v.s. du kan dra från nätet på 2 faser och kompensera motsvarande på den 3:dje och då uppnå noll förbrukning både från nätägare och elbolag
Redigerat: