Okej, så det finns inget moderkort jag kan lägga beställning på idag? Jag kan byta cpu i samma veva.

Cheesen
H Harald Blåtumme skrev:
Ett förslag är att köpa ett uppgraderingspaket från tex Komplett som innehåller matchande moderkort, cpu, ram. Hålla på och kludda med att byta enskilda komponenter i så här gammal utrustning är utmanande, bättre byta hela rasket som jag ser det.
___
Finns ju extremt mycket att välja på beroende på behov osv men jag skulle kunna tänka mig något i denna stilen, AMD Ryzen är vad som gäller idag om man är spelintresserad: [länk]
Det moderkortet passar inte i lådan... Det nuvarande kortet är ett MATX enligt msi.

...ör det inte vettigare att försöka förstå vad som blivit fel?

1. Verifiera vilket bios du lagt på och vilken modell det borde varit?
2. Lägga på rätt bios igen.

Vilka meddelanden kommer upp på skärmen under uppstart, går det att komma in i biosinställningarna...

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Dator startar en sekund och dör igen

T
Var fick du den nya BIOS versionen? När jag kollar så verkar ju 1.15 vara senaste versionen?

Men som de flesta skriver så är nog enda sättet framåt att byta moderkort, kolla på eBay där finns MATX versioner att köpa hyfsat billigt.

Jag kan tänka mig att byta hela lådan/burk om det behövs!

Cheesen
T TreeView skrev:
Var fick du den nya BIOS versionen? När jag kollar så verkar ju 1.15 vara senaste versionen?

Men som de flesta skriver så är nog enda sättet framåt att byta moderkort, kolla på eBay där finns MATX versioner att köpa hyfsat billigt.
Msi har två olika senaste bios till moderkortet beroende på om det är rev 1.0 eller 1.1.
Gissar att det är inlagt fel bios.
Hittar inget i moderkortsmanualen att det går att flaska om bios om man brickan kortet tyvärr.

Till Rolle85 kan jag bara tipsa om
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14636661
Men jag lämnar inga garantier, att uppgradera en 10 år gammal dator är vanskligt då gammal hårdvara och ny kan ha svårt att vara kompatibla. Ditt nätaggregat kan ge fel spänning och funka med ditt gamla system men förstöra ett nytt moderkort eller processor på 2 tiondels sekund.
Jag vet ju inte hur ditt wifikort ser ut idag så jag föreslår därför kortet ovan med inbyggd Wifi.
Min tanke var först en processor med inbyggd vega11 grafik men jag misstänker att det är en nedgradering från ditt gtx660.

T
Jag tycker du ska försöka få igång den här, bra att lära sig.

Skaffa ett begagnat moderkort, du lär ju få installera om Windows men det är ju inte hela världen.

Sen när allt funkar så kan du ju bygga ihop en ny dator!

R Rolle85 skrev:
Dator startar en sekund och dör igen
Det där är lite för vagt. Kan du lägga upp en film på detta?

Jag la nu en beställning på samma moderkort på ebay...bara att vänta :sweat:

Hej igen, är sugen på att bygga en helt ny dator paralellt :D
Om jag återvinner mina hårddiskar, ramminnen, grafikkort, vilket moderkort, nätagg, Cpu och burk kan man köpa för att få likvärdig prestanda som idag och kanske lite bättre?!

Frågan är väl fortfarande vad du gör med datorn...

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Va? Jag beställde nytt moderkort men orkar inte vänta, vill bygga en ny

R Rolle85 skrev:
Va? Jag beställde nytt moderkort men orkar inte vänta, vill bygga en ny
Vilka program använder du?

Starcraft2, Counter strike, age of empires 3

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.