T
K Kane skrev:
Finns upp till 3.2. [länk]
Men samtidigt så funkade ju inte den versionen så troligtvis är det ju en annan variant av moderkort som används här.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
T
Jag hade kastat ut grafikkortet också, ska du börja investera i detta så kan du ju inte ha en viktigt del som är 10 år äldre än det andra, känns ju helt bortkastat.

T TreeView skrev:
Men samtidigt så funkade ju inte den versionen så troligtvis är det ju en annan variant av moderkort som används här.
Men det finns indicier tidigt i tråden, inlägg #17;
Närbild på ett kretskort med texten "EP45 (B3)" betraktat genom en pincett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
Ok jag tar det som ett senare steg, förslag på låda, moderkort osv?

T
K Kane skrev:
Men det finns indicier tidigt i tråden, inlägg #17;
[bild]
Det har du helt rätt i!

Cheesen Cheesen skrev:
Msi har två olika senaste bios till moderkortet beroende på om det är rev 1.0 eller 1.1.
Gissar att det är inlagt fel bios.
Hittar inget i moderkortsmanualen att det går att flaska om bios om man brickan kortet tyvärr.
Det är 1.0

T
R Rolle85 skrev:
Ok jag tar det som ett senare steg, förslag på låda, moderkort osv?
Läs inlägg 127, där står ett förslag

Hehe ok men jag ska kasta moderkortet, förslag på nya delar?

T
R Rolle85 skrev:
Hehe ok men jag ska kasta moderkortet, förslag på nya delar?
Kolla inlägg 127

Aha missade det!
Så detta kan jag stoppa in i min nuvarande burk?!

BigR
Skittråkigt med biosproblem. Men tyvärr händer det alltför ofta. Det är ofta inte självklart hur man upgradera BIOS .

Förutom att man ska hitta en bios motsvarande den utgåva av moderkortet man har (printad på moderkortet) för att vara säker så finns det massor av andra problem som kan uppstå. Gamla moderkort kan vara defekta och så upptäcker man det vid flashningen.

Förutom det så kan man ibland behöva välja ett äldre BIOS beroende på konfigurationen, tex på detta moderkortet nämns på 3.x -versionerna bland annat dessa två punkter:

* MSI recommend you to update BIOS with ME8 only if you are using IvyBridge 22nm CPU.
* There is no way to reflash back to ME7 if you already updated to ME8.

ME är ett kritiskt delsystem i BIOS. Det betyder att man sannolikt brickar moderkortet om man installerar den senaste versionen med en Sandy Bridge processor.

Det lönar sig inte att älta och lägga ned tid på ett sådant problem, köpa nya grejer är det som gäller. Passa på att uppgradera om pengarna finns, annars köp ett likadant moderkort, fast då har du förmodligen minnesproblemen kvar.

T TreeView skrev:
Jag hade kastat ut grafikkortet också, ska du börja investera i detta så kan du ju inte ha en viktigt del som är 10 år äldre än det andra, känns ju helt bortkastat.
Nja, det är väl inte helt nödvändigt? Så länge pengar är någon form av begränsade faktor och man spelar de här spelen så ser jag inte syftet...

R Rolle85 skrev:
Starcraft2, Counter strike, age of empires 3

T TreeView skrev:
Kolla inlägg 127
Nej, nu pratar vi ju om att bygga ny dator dessutom med krav på spel. Då är det där inget att ha.

Behövs dedikerat grafikkort och kralligare cpu än en ryzen 3.

MathiasS MathiasS skrev:
Nej, nu pratar vi ju om att bygga ny dator dessutom med krav på spel. Då är det där inget att ha.

Behövs dedikerat grafikkort och kralligare cpu än en ryzen 3.
En 3100 har 4 kärnor/8 trådar, medans den 2500k TS sitter på idag bara har fyra kärnor, så för äldre spel känns det inte som någon idé att gå över det ändå.. Bättre att lägga pengarna på en snabb SSD....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.