Köpte ingen ny dator, köpte en begangnad istället men när jag uppdaterade bios pajjade den..

Fan va piss man mår nu...

Men vad är det som gör att jag inte kan köpa nytt moderkort?

R Rolle85 skrev:
Men vad är det som gör att jag inte kan köpa nytt moderkort?
Klart du kan, men är det värt det? CPU'n kan vara dålig och då är det ingen höjdare.
Hur ser bestyckningen ut på datorn?

Jag skall till återvinningen i morrn med två gamla datorer, skall kolla vad det är för moderkort i dem.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Varför är cpu dålig? Datorn funkade perfekt minuten innan jag uppdaterade bios..

R Rolle85 skrev:
Varför är cpu dålig? Datorn funkade perfekt minuten innan jag uppdaterade bios..
För att du har varit där och petat i samband med kylarbytet.
Bestyckning?

Vad är bestyckning?
Efter kylarbytet funkade allt, spelade spel osv sen uppdatera jag bios

Grafikkort?

Såhär ser de ut
Ett dator-moderkort med blå RAM-kortplatser, processorsockel och olika anslutningsportar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Specifikationer för en dator: I5 2500K CPU, 8GB RAM, GTX 660 DDR5 GPU, 120GB SSD, 640GB HDD, trådlöst nätverkskort, 500W PSU.

Ta bort grafikkortet, nätverkskortet och sätt dit ett gammalt RAM-minne som du vet funkade. Har du CD/DVD på datorn? Har du en annan dator med CD/DVD-brännare? Ladda ned Ubuntu Live CD och bränn en CD med det (brukar funka bättre än med USB-versionen). Försök boota datorn med Ubuntu (det är Linux). Om det inte funkar, byt till ett annat RAM, osv. Om den hoppar igång får du sätta tillbaka hårdvara efter hårdvara för att se att allt lirar. Sen är den stora utmaningen att lyckas backa bioset om det inte är någon hårdvara som har ställt till det.

Finns lite träffar på nätet med ditt fenomen, https://www.google.com/search?q=com...457j69i57j0.8247j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Plockade bort allt, bytte det lilla batteriet också, samma fel....

Vilket moderkort kan jag byta till?

Hur tycker ni jag ska göra? Nuvarande moderkort verkar förstört efter bios uppdateringen

Ett förslag är att köpa ett uppgraderingspaket från tex Komplett som innehåller matchande moderkort, cpu, ram. Hålla på och kludda med att byta enskilda komponenter i så här gammal utrustning är utmanande, bättre byta hela rasket som jag ser det.
___
Finns ju extremt mycket att välja på beroende på behov osv men jag skulle kunna tänka mig något i denna stilen, AMD Ryzen är vad som gäller idag om man är spelintresserad: https://www.komplett.se/product/113...deringspaket/uppgraderingspaket-ryzen-7-3800x

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.