16 809 läst ·
208 svar
17k läst
208 svar
Vilket ramminne ska jag ha? bild
Och sen när krävs det kralligare grejer för Starcraft2, Counter strike, age of empires 3?MathiasS skrev:
Men håller ändå egentligen med dig, svarade dock bara på TS fråga om förslag och det där var ett fungerande förslag, som hade skickats in långt tidigare.
Jag håller med, men då finns det ju ingen anledning att byta nåt annat är moderkortet eller hur?Dan_Johansson skrev:
Ska det in kralligare grejer som nån utryckte det så är det ju väldigt begränsande att då spara en spinkig del som begränsar mycket, ja det var så jag tänkte
Jag tänker att om man spelar så verkar det lite pundigt att köpa dator för att klara gamla spel. Gillar man att spela så kommer man spela även nya spel och då verkar det konstigt att inte ha lite höjd för det om man bygger nytt. Man behöver ju inte en 20kkr dator bara för att det är lite game-fokus.T TreeView skrev:
Kanske kan man välja något här som passar plånboken:
https://www.komplett.se/category/10306/dator-surfplatta/komplett-pc?nlevel=10723§10306§383211
Jag köpte precis ny dator, Ryzen 9 3950X och EVGA 3080 blev det då att driva runt den, så jag håller med om att det är pundigt att köra gammalt när man köper nytt.
Men nu känns det budget från dag 1 i detta fall.
Men nu känns det budget från dag 1 i detta fall.
Alltså, om man nu ser på helheten så har Rolle85 antagligen en 10 år gammal skärm, att börja med att köpa en speldator för att spela moderna spel i 4K är helt bortkastat isåfall.. då måste man börja med:
1. Ny skärm
2. Ny speldator.
Förslaget jag gav var baserat på att det är en budjetlösning som går att införliva i TS nuvarande system. Grafikkortet som sitter i datorn i dag fungerar ypperligt för moderna spel i lägre upplösning vilket är relevant så länge som Rolle inte vill lägga 5-7000 kr på en ny skärm också.
Om man istället inte har något emot att det får kosta pengar så får man ju naturligtvis komma med ett annat förslag, men jag antog rimligen att det är en viss budjetlösning som efterfrågas då Rolle85 från början ville vara nöjd med en minnesuppgradering.
Sen har det vart en massa snack om installation hit och installation dit i tråden. Men om jag uppfattat saken rätt så har Rolle85 redan Windows 10 på sin dator och då behöver han med 95% säkerhet bara koppla in sin hårddisk och sin SSD i sitt "Nya" system så kommer datorn själv att boota och uppdatera drivrutiner så att den fungerar.
Att han sedan kommer att "behöva" installera nya chipset drivrutiner är en parantes då den vanliga användaren aldrig märker någon skillnad på en standard rutin och en dedikerad drivrutin... (Nämner detta bara för att det kommer att tas upp i tråden vid ett senare tillfälle)
Drivrutiner till grafikkortet finn redan på hårddisken.
Ljudkortet kommer med 97,5% säkerhet att fungera med standarddrivrutin
samma sak gäller för inbyggt wifi.
1. Ny skärm
2. Ny speldator.
Förslaget jag gav var baserat på att det är en budjetlösning som går att införliva i TS nuvarande system. Grafikkortet som sitter i datorn i dag fungerar ypperligt för moderna spel i lägre upplösning vilket är relevant så länge som Rolle inte vill lägga 5-7000 kr på en ny skärm också.
Om man istället inte har något emot att det får kosta pengar så får man ju naturligtvis komma med ett annat förslag, men jag antog rimligen att det är en viss budjetlösning som efterfrågas då Rolle85 från början ville vara nöjd med en minnesuppgradering.
Sen har det vart en massa snack om installation hit och installation dit i tråden. Men om jag uppfattat saken rätt så har Rolle85 redan Windows 10 på sin dator och då behöver han med 95% säkerhet bara koppla in sin hårddisk och sin SSD i sitt "Nya" system så kommer datorn själv att boota och uppdatera drivrutiner så att den fungerar.
Att han sedan kommer att "behöva" installera nya chipset drivrutiner är en parantes då den vanliga användaren aldrig märker någon skillnad på en standard rutin och en dedikerad drivrutin... (Nämner detta bara för att det kommer att tas upp i tråden vid ett senare tillfälle)
Drivrutiner till grafikkortet finn redan på hårddisken.
Ljudkortet kommer med 97,5% säkerhet att fungera med standarddrivrutin
samma sak gäller för inbyggt wifi.
Se då mitt inlägg 127. Om du inte vill söka begagnat på tradera så är det antagligen din bästa lösning. (Du får bättre prestanda än vad du har idag men som normalanvändare så märker man inte av den ökningen speciellt mycket förrän man stoppar in en NVME SSD i datorn).
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Som sagt, inlägg #127 (eller motsvarande) och att du behåller ditt grafikkort. Lägg lite pengar på en NVME SSD istället.R Rolle85 skrev:
Har du pengar över kanske det kan vara bra (för framtida uppgraderingsbarhet) att lägga lite mer pengar på ett bättre moderkort, ibland är ju AMD duktiga på att berätta vilka chipset som kommer att hänga med lite längre..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Fördelen med NVME är att de går direkt på PCIE-bussen, och har betydligt bättre fart än en SATA SSD...R Rolle85 skrev:
https://www.google.com/search?q=nvm...d-huawei-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-t540-90lw0038mw-stationär-gamingdator-1327296.html
Skulle jag rekommendera. Även om det inte är något monster så är den ungefär dubbelt så bra som det du hade och lär hålla i några år utan krångel. Uppgradera grafikkort när du vill spela nyare spel med höga inställningar (men är som sagt ungefär redan dubbelt så bra som du du har :
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-660-vs-Nvidia-GTX-1650/2162vs4039)
Edit: det är alltså svårt att hitta nya saker som inte är bättre än det du hade.
Skulle jag rekommendera. Även om det inte är något monster så är den ungefär dubbelt så bra som det du hade och lär hålla i några år utan krångel. Uppgradera grafikkort när du vill spela nyare spel med höga inställningar (men är som sagt ungefär redan dubbelt så bra som du du har :
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-660-vs-Nvidia-GTX-1650/2162vs4039)
Edit: det är alltså svårt att hitta nya saker som inte är bättre än det du hade.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Då är nog det bästa du kan göra att köpa bara samma eller snarlikt moderkort. Vilket du redan beställt om jag förstod dig rätt, men att du inte orkade vänta?R Rolle85 skrev:
2500k och gtx660 är fortfarande ok till en budget-dator. Faktum är att just 2500k är lite av en legendar och är bara ca 20% sämre än många av de nyare cpu:erna i de flesta användningsområden.
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9400F-vs-Intel-Core-i5-2500K/4051vs619