Cheesen Cheesen skrev:
Nej, det är i det här fallet fel. Man ska utnyttja kanalerna... moderkortet har två kanaler och har man två stickor så ska man ha en sticka på ena kanalen och andra stickan på andra kanalen...
När man uppgraderar så sätter man ett par på blå kanal och det andra paret på svart kanal.
Som du ser i CPU-Z så står det "Single". Alltså sitter minnena inte som de ska om man vill nyttja dem som bäst

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nej, det är i det här fallet fel. Man ska utnyttja kanalerna... moderkortet har två kanaler och har man två stickor så ska man ha en sticka på ena kanalen och andra stickan på andra kanalen...
När man uppgraderar så sätter man ett par på blå kanal och det andra paret på svart kanal.
Har du och MSI olika uppfattningar?
Illustration som visar regler för befolkningsordning av arbetsminnen i Dual-Channel mode med markerade installerade och tomma DIMM-platser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cheesen
K Kane skrev:
Har du och MSI olika uppfattningar;
[bild]
Ja det kunde man ju ge sig på att MSI har colorkodat på ett ologiskt sätt... man brukar ju har varje kanal färgkodat för sig så att kanal 1 har en färg och kanal 2 har en annan och så vidare... Jag noterade inte att det stod singel i CPU-Z.
Så oerhört dum färgkodning... blir ju skitsvårt att besätta två olika par dimmar rätt på det moderkortet...
Har ju två MSIkort här hemma men dom saknar färgkodning helt...
Asus korten och Gigabytekorten är då i alla fall färkodade med en färg för varje kanal.

Cheesen Cheesen skrev:
Ja det kunde man ju ge sig på att MSI har colorkodat på ett ologiskt sätt... man brukar ju har varje kanal färgkodat för sig så att kanal 1 har en färg och kanal 2 har en annan och så vidare... Jag noterade inte att det stod singel i CPU-Z.
Så oerhört dum färgkodning... blir ju skitsvårt att besätta två olika par dimmar rätt på det moderkortet...
Har ju två MSIkort här hemma men dom saknar färgkodning helt...
Asus korten och Gigabytekorten är då i alla fall färkodade med en färg för varje kanal.
Jag tror aldrig jag har haft ett moderkort där man ska sätta RAM-minnena i olika färger om man enbart har 2 stickor?

Tillägg till TS: enligt bilden från manualen så är det minnet längst till höger (i den svarta platsen) som du bör flytta till platsen längst till vänster (så att du har minnena i de två blåa platserna). De eventuellt nya minnena stoppar du sedan in i de två svarta platserna.

Cheesen
H Hajjen skrev:
Jag tror aldrig jag har haft ett moderkort där man ska sätta RAM-minnena i olika färger om man enbart har 2 stickor?

Tillägg till TS: enligt bilden från manualen så är det minnet längst till höger (i den svarta platsen) som du bör flytta till platsen längst till vänster (så att du har minnena i de två blåa platserna). De eventuellt nya minnena stoppar du sedan in i de två svarta platserna.
H Hajjen skrev:

Jag har haft många kort som är färgkodade på det viset... både Asus och Gigabyte som jag senast bytt ut.

Cheesen Cheesen skrev:
Jag har haft många kort som är färgkodade på det viset... både Asus och Gigabyte som jag senast bytt ut.
Är du säker på att du har dual channel? ;)

Här är en bild från mitt nuvarande ASUS-moderkort:
Illustration av rekommenderade minneskonfigurationer för dual channel på ett ASUS-moderkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bakdtmN

Så vad säger ni nu? Ska jag ta ut minnet ur den svarta och sätta i blå?

R Rolle85 skrev:
Ja, prova det och då bör du få "dual channel" när du tittar på informationen om minnena i CPU-Z.

R Rolle85 skrev:
Titta på bilden i inlägg #32. Gör som punkt 1.

• Gilla
Hajjen
  • Laddar…
Kan jag inte bara fylla alla platser och sen är de bra? Köper 2st 4gb 1333mhz?

M mattoys skrev:
De du länkar till är för bärbara datorer.
Då är det extra viktigt att kolla så de ser rätt ut innan beställning :cool:;):thinking:

R Rolle85 skrev:
Visst kan det ju vara kul med mer minne, men frågan är ju om du märker att det börjar ta slut?

Vilka program kör du?

Vet inte om man ska ha samma minnen på samma kanal, eller ett av varje på de två kanalerna, men det går ju att prova sig fram.. Läs manualen, där bör det finnas lite stöd i frågan....

R Rolle85 skrev:
I teorin, men då det inte är precis likadana minnen du kommer beställa så rekommenderar jag starkt att du flyttar om dina minnen samtidigt som du stoppar i dina nya så att du parar ihop dem som de är köpta. Det lär i alla fall minska risken för problem (RAM-minnen kan vara lite kinkiga ibland).

Ok så hur bör jag flytta dem nu de jag har idag?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet inte om man ska ha samma minnen på samma kanal, eller ett av varje på de två kanalerna, men det går ju att prova sig fram.. Läs manualen, där bör det finnas lite stöd i frågan....
Se inlägg #32.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.