16 809 läst ·
208 svar
17k läst
208 svar
Vilket ramminne ska jag ha? bild
Som du ser i CPU-Z så står det "Single". Alltså sitter minnena inte som de ska om man vill nyttja dem som bästCheesen skrev:
Ja det kunde man ju ge sig på att MSI har colorkodat på ett ologiskt sätt... man brukar ju har varje kanal färgkodat för sig så att kanal 1 har en färg och kanal 2 har en annan och så vidare... Jag noterade inte att det stod singel i CPU-Z.K Kane skrev:
Så oerhört dum färgkodning... blir ju skitsvårt att besätta två olika par dimmar rätt på det moderkortet...
Har ju två MSIkort här hemma men dom saknar färgkodning helt...
Asus korten och Gigabytekorten är då i alla fall färkodade med en färg för varje kanal.
Jag tror aldrig jag har haft ett moderkort där man ska sätta RAM-minnena i olika färger om man enbart har 2 stickor?Cheesen skrev:
Ja det kunde man ju ge sig på att MSI har colorkodat på ett ologiskt sätt... man brukar ju har varje kanal färgkodat för sig så att kanal 1 har en färg och kanal 2 har en annan och så vidare... Jag noterade inte att det stod singel i CPU-Z.
Så oerhört dum färgkodning... blir ju skitsvårt att besätta två olika par dimmar rätt på det moderkortet...
Har ju två MSIkort här hemma men dom saknar färgkodning helt...
Asus korten och Gigabytekorten är då i alla fall färkodade med en färg för varje kanal.
Tillägg till TS: enligt bilden från manualen så är det minnet längst till höger (i den svarta platsen) som du bör flytta till platsen längst till vänster (så att du har minnena i de två blåa platserna). De eventuellt nya minnena stoppar du sedan in i de två svarta platserna.
H Hajjen skrev:Jag tror aldrig jag har haft ett moderkort där man ska sätta RAM-minnena i olika färger om man enbart har 2 stickor?
Tillägg till TS: enligt bilden från manualen så är det minnet längst till höger (i den svarta platsen) som du bör flytta till platsen längst till vänster (så att du har minnena i de två blåa platserna). De eventuellt nya minnena stoppar du sedan in i de två svarta platserna.
Jag har haft många kort som är färgkodade på det viset... både Asus och Gigabyte som jag senast bytt ut.H Hajjen skrev:Jag tror aldrig jag har haft ett moderkort där man ska sätta RAM-minnena i olika färger om man enbart har 2 stickor?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 417 inlägg
Visst kan det ju vara kul med mer minne, men frågan är ju om du märker att det börjar ta slut?R Rolle85 skrev:
Vilka program kör du?
Vet inte om man ska ha samma minnen på samma kanal, eller ett av varje på de två kanalerna, men det går ju att prova sig fram.. Läs manualen, där bör det finnas lite stöd i frågan....
I teorin, men då det inte är precis likadana minnen du kommer beställa så rekommenderar jag starkt att du flyttar om dina minnen samtidigt som du stoppar i dina nya så att du parar ihop dem som de är köpta. Det lär i alla fall minska risken för problem (RAM-minnen kan vara lite kinkiga ibland).R Rolle85 skrev: