tommib
snowjim skrev:
Jo jag vet att det är skyddsjord då den är kopplad till jorden på de uttag som finns i övriga källaren och det bör därför vara enkelt att mäta sig fram till att denna billedare går till just jord i övriga uttag.
Det där är ett feltänk. Det är inte (direkt) intressant att veta att den går till jorden i de andra uttagen. Det är intressant att veta att den går till jordskenan i centralen.

snowjim skrev:
Denna fråga ställde jag till elektrikerna som drog el till hela vårt kök, jag tyckte det var konstigt att man tog el från intilliggande rum till diverse uttag. Detta innebär nämligen att drar man proppen för köket så försvinner också elen till ett och annat eluttag i andra rum, dock inte samtliga. Enligt dem så brukar de vilja göra så för att man ska kunna stänga av strömmen delvis i rum. För mig som lekman verkar det dock ganska opraktiskt och snarare en enkel lösning för att slippa mer jobb. Iallafall så får man se den lösningen vi kommit fram till på liknande vis, vi drar el från ett annat rum vilket vad jag förstår inte finns några hårda regler mot.

Vad jag förstår att det finns massor med "mjuka" regler inom installation och att det är bra om man kan följa dem alla men min uppfattning är att det är just "mjuka" regler, det är alltså inget krav? För det mesta så innebär det att även elektriker som man hyr in tar en och annan genväg.

Visst hade man velat utgå från centralen men det blir väldigt komplicerat att dra fram till detta förråd, att ta elen från toaletten intill är många gånger enklare.

Givetvis kommer jag kontrollera med min elektriker som är insatt i vårt system om vår tänkte lösning är rimlig.
Att mata ett rum med flera olika grupper förekommer ju, och rekommenderas faktiskt. Men här handlar det troligen om samma grupp som delar på sig och via omvägar sedan gå in i ett och samma rum igen. Det är ingen lösning man väljer från början. Men är det enda rimliga nödlösningen under givna förhållanden så kan det gå an. Det behöver man nog se på plats i detta fall, men för just detta fall ser jag ännu inga hinder för att följa gruppen bakåt för att där se på möjligheterna att dra fram en skyddsjord, eller om det är rimligare att montera ett eurouttag.

Verkar inte som att vi kommer så mycket längre i denna tråd så det blir kanske bäst om du tar in din elektriker som kan bedöma om våra råd är rimliga...

Tobbe_3 skrev:
Lösningen med flera grupper till ett rum var t.o.m en rekommenderad lösning förr. Gäller rum över 10-15 m2. Jag kan faktiskt se fördelar vid renovering av ett kök. Med en smart fördelning av grupperna mellan faserna så får man fördelen av en flerfasgrupp men inte dess nackdelar. Rummen har ofta förbrukare med låg effekt, medan köket har stora förbrukare av resistiv typ ( vattenkokare m.m.). Detta är snälla laster med hög effekt.
Aha, tycker annars det inte är särskilt svårt att dra in en förlängningssladd från annat rum om man nu behöver tillfälligt strömuttag till någon maskin. De flesta verkar dessutom jobba med batteridrivet nu förtiden.

De blir ju inte jätte lätt när man behöver dra proppen för ett viss uttag i ett rum, man har ingen aning vilken propp den är kopplad på.

Det finns säkert bra anledningar till att blanda det men jag som vill ha ordning och reda hade helt klart föredraget att proppar är kopplade till 1 och endast 1 rum, sen om det är flera proppar till ett rum det är inte lika viktigt så länge det märks upp.

tommib skrev:
Det där är ett feltänk. Det är inte (direkt) intressant att veta att den går till jorden i de andra uttagen. Det är intressant att veta att den går till jordskenan i centralen.
Aha, så säg att jag kan reda ut med säkerhet att billedaren jag hittat faktiskt är kopplad till jordpolen på alla andra strömuttag i hela källaren vilket som sagt inte bör vara svårt att reda ut så menar du att det är direkt förbjudet att dra vidare jord kabel från denna billedare? Vad är de riktiga riskerna?

Mikael_L
snowjim skrev:
menar du att det är direkt förbjudet att dra vidare jord kabel från denna billedare? Vad är de riktiga riskerna?
Alla kablar i samma strömkrets ska följas åt i samma kabel eller installationsrör. Det är en regel och en viss fara med att inte följa detta.
Om du tar både jord och fas och nolla ifrån samma ställe bryter du inte mot detta.

Nästa sak är att om biledaren använts som jord i den tidigare installationen så kan det vara regelvidrigt, men i praktiken är det dock inte speciellt mycket farligare än det mesta andra med el om man bara är lite omsorgsfull.
Och det är inte ens säkert något formellt fel då det funnits kabel förr som var godkänd för att ha jord i biledaren och med lite större area på biledaren.

Men hur man än gör så är det viktigaste att man verkligen kollar att det man ansluter såsom skyddsjord verkligen är det på riktigt. :)

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Alla kablar i samma strömkrets ska följas åt i samma kabel eller installationsrör. Det är en regel och en viss fara med att inte följa detta.
Om du tar både jord och fas och nolla ifrån samma ställe bryter du inte mot detta.
Jo det känns för mig som självklart, min tanke var aldrig att endast ta skyddsjord utan även ledare.

Mikael_L skrev:
Nästa sak är att om biledaren använts som jord i den tidigare installationen så kan det vara regelvidrigt, men i praktiken är det dock inte speciellt mycket farligare än det mesta andra med el om man bara är lite omsorgsfull.
Och det är inte ens säkert något formellt fel då det funnits kabel förr som var godkänd för att ha jord i biledaren och med lite större area på biledaren.
Jo vad jag förstår så är det inte regelrätt att använda billedare för skyddsjord men vad jag förstår så var det inte helt ovanligt och inget som egentligen orsakade något problem om man gjorde det på rätt vis.

Mikael_L skrev:
Men hur man än gör så är det viktigaste att man verkligen kollar att det man ansluter såsom skyddsjord verkligen är det på riktigt. :)
Absolut.

Dagens biledare har en mindre area än 1,5 mm2. I föreskrifterna står det att skyddsledaren skall ha minst samma area som fasledarna. Dom är ofta 1,5 eller 2,5 mm2 i en EKLK. Det gör att skyddsledaren skall utföras av en kabel i detta falI. I EKkj har kopparflätan däremot samma area som fasledarna och är tillåten att använda som skyddsledare och vissa fall som Pen ledare. Denna ordning gäller för kablar upptill 16 mm2 (tror jag). Vid tjocka kablar tillåts skyddsledaren vara en dimension tunnare. En av orsakerna till kravet är att beröringsspänningen på apparathöljet inte skall överskrida 115 V innan säkringen eller jordfelsbrytaren löser ut.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Mikael_L
Tobbe_3 skrev:
Dagens biledare har en mindre area än 1,5 mm2. I föreskrifterna står det att skyddsledaren skall ha minst samma area som fasledarna. Dom är ofta 1,5 eller 2,5 mm2 i en EKLK. Det gör att skyddsledaren skall utföras av en kabel i detta falI. I EKkj har kopparflätan däremot samma area som fasledarna och är tillåten att använda som skyddsledare och vissa fall som Pen ledare. Denna ordning gäller för kablar upptill 16 mm2 (tror jag). Vid tjocka kablar tillåts skyddsledaren vara en dimension tunnare. En av orsakerna till kravet är att beröringsspänningen på apparathöljet inte skall överskrida 115 V innan säkringen eller jordfelsbrytaren löser ut.
Allt är inte helt korrekt i detta inlägg.
Ang jordens area gentemot fasledarnas så går det att minska arean på jord. Man måste dock ha koll på utlösningstiden för kortslutningsskydden, se denna tråd och länken i den.
https://www.byggahus.se/forum/el/107707-klenare-jord-vid-3-fas.html
Däremot finns det en regel i ss436 40 00 att arean i starkströmskretsar aldrig får understiga 1,5mm2

Sen fanns det förut ett ganska vanligt förfarande att dra PE i biledare/blymantel. Jag har fått för mig att det var tillåtet enligt tidens föreskrifter och att det fanns kablar med större area på biledare (EKKL, EDIL ??)
Och då kan en äldre anläggningsdel på sin tid vara korrekt utförd och därmed fortfarande OK.
Idag använder man naturligtvis inte biledaren i t.ex. EKLK till PE, då det idag är för liten area och otillåtet.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
...

Sen fanns det förut ett ganska vanligt förfarande att dra PE i biledare/blymantel. Jag har fått för mig att det var tillåtet enligt tidens föreskrifter och att det fanns kablar med större area på biledare (EKKL, EDIL ??)
Och då kan en äldre anläggningsdel på sin tid vara korrekt utförd och därmed fortfarande OK.
Idag använder man naturligtvis inte biledaren i t.ex. EKLK till PE, då det idag är för liten area och otillåtet.
Riktigt långt tillbaka var de blymantlade kablarna utan biledare men manteln användes som jordledare ändå genom att man fick löda på trådändar där den skulle användas och anslutas. Detta gav givetvis problem över tid genom att små rispor, skador i blymanteln var utmärkta brottanvisningar och så stod man utan PE. Därav införandet av sk biledare för att säkerställa kontinuitet även vid brott och givetvis underlätta hanteringen i övrigt också.

Nu gällde inte de sentida kraven på area för ledare tex min 1.5 mm2 och biledare i tex EKLK som inte är en så gammal kabeltyp nådde inte ensamt upp i area som de isolerade ledarna. Dock ska man se den som sammanlagrad och i princip parallell med den stora blyledaren och då har den rejäl kapacitet. Dessutom fin mjuk förtent koppar av ganska grova kardeler i dessa äldre kablar så nog kan man se dem som ok PE-ledare.

I sentida EKLK och främst ännu mer moderna ekvivalenta typer är det ofta sämre beställt med både kvaliten på biledaren och ofta även dess kontakt mot aluminiumskärmen. Värst är vissa fabrikats sk Easy varianter där allt ligger löst utan utfyllnad och man gjort en pliktskyldig krusad veckning på biledaren så att den mer troligt ligger mot höljet här och där.

tommib
snowjim skrev:
Aha, så säg att jag kan reda ut med säkerhet att billedaren jag hittat faktiskt är kopplad till jordpolen på alla andra strömuttag i hela källaren vilket som sagt inte bör vara svårt att reda ut så menar du att det är direkt förbjudet att dra vidare jord kabel från denna billedare? Vad är de riktiga riskerna?
Vad jag menar är att du inte kan tänka att det är ok bara för att ledaren du hittat har kontakt med jordblecken i de andra uttagen. Det kan fortfarande finnas ett avbrott någon annan stans. Det du ska mäta mot är centralens jordskena/plint, inget annat.

tommib skrev:
Vad jag menar är att du inte kan tänka att det är ok bara för att ledaren du hittat har kontakt med jordblecken i de andra uttagen. Det kan fortfarande finnas ett avbrott någon annan stans. Det du ska mäta mot är centralens jordskena/plint, inget annat.
Gängse metod som används av många är att som du skriver säkra mot centralens PE i tex ett uttag och sen flytta fram fronten därifrån. Så om TS är klar över alla uttagen så bara att göra en sista mätning mot centralen i någon punkt.

tommib
GK100 skrev:
Gängse metod som används av många är att som du skriver säkra mot centralens PE i tex ett uttag och sen flytta fram fronten därifrån. Så om TS är klar över alla uttagen så bara att göra en sista mätning mot centralen i någon punkt.
Ja, självklart. I de fall jag har kopplat hela vägen från centralen så tjänar mätningen mest till att förvissa sig om att jag inte gjort en dålig koppling.

I TS fall så beskrevs ingenstans att han faktiskt verifierat att biledaren är skyddsledare, bara att den är ansluten till jordblecken i källarens uttag. Hårklyverier, absolut, men ett viktigt hår... ;)

Jag har för mig att vi sett TS källare i en annan tråd om någon taklampa för något år sedan och där tror jag det konstaterades att det var jordat via biledaren. Det är lite mycket begärt att någon som ramlar in på tråden ska veta det dock...

Mikael_L skrev:
Allt är inte helt korrekt i detta inlägg.
Ang jordens area gentemot fasledarnas så går det att minska arean på jord. Man måste dock ha koll på utlösningstiden för kortslutningsskydden, se denna tråd och länken i den.
[länk]
Däremot finns det en regel i ss436 40 00 att arean i starkströmskretsar aldrig får understiga 1,5mm2

.
Det har funnits krav att skyddsledaren skall ha minst samma area som fasledarena i starkströmsföreskrifterna 1999 543.1.2 tabell 54 F.. detta gäller upp till 16 mm2.
Men det kan ha försvunnit i senare regelverk??

Mikael_L
Jag gjorde en frågeattack och sen fick jag en massa annat att göra hela tiden, istället för långa svar ... :o
Men nu kanske ..

Det finns ett flertal vägar att angripa detta.

Att fortsätta ifrån den inkommande matningen till strömbrytaren.
Personligen skulle jag dragit fram jord här. Det kommer i rör, så det borde gå att lösa med ett antal meter FK och lite arbete, bara att backa bakåt tills man hittar en säker och korrekt skyddsjord.
Annars göra sniklösningen med euro-uttag.

Byta strömbrytare, sätta en ny över rörutloppet, och koppla i denna.
T.ex. ELKO e1841221 som har ett par överkopplingsklämmor på sig som kan vara bra att ha. Problemet med denna är dock att den inte egentligen är avsedd för att föra in ledare i botten. Det finns ingen knock-out och öht rätt dåligt med plats. Men jag anser att den går att skohorna på plats.
Ett annat alternativ är en vanlig infälld strömbrytare i en förhöjningsram, och då kan man ju dessutom fundera på en tvåfacksram och sätta ett uttag tillsammans med brytaren. En väldigt fin lösning om man nu dragit fram jord.

Sen ska det till lite ny kabel.
Antingen en liten kulodosa uppe vid taket, eller nära taket. Det ser ut att vara någon slags kanal över dörren som man måste vara lite försiktig med, annars skulle det nog vara mest estetisk att sätta dosan på den. Och så en fyrledare eller femledare (4g1,5, 5g1,5) upp till dosan. Brun obruten fas. En annan färg som tändtråd från strömbrytaren. Sen klamra vidare åt höger med 3g1,5, EKRK om det är ett torrt "bostadsutrymme", EXLQ, EQLQ eller EKLK blir annars bra, oavsett utrymme. Letti-klammer eller klemmi (TKK) klammer blir nog snyggast.
Sen får man fundera på om man ska gå uppe vid tak hela vägen eller gå ner till golvlisten efter dörrhålet/första hörnet.
Jag själv skulle som sagt försökt fiska fram skyddsjord.

Men så dök det upp ett nytt alternativ också. Att borra in en annan ny matning ifrån ett annat angränsande rum. Helt klart möjligt om det blir snyggare, bättre eller enklare. Det går ju att överväga att låta även den befintliga belysningen gå på denna matning då, och skrota och dra ut kablarna från den tidigare matningen.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Mikael_L
Tobbe_3 skrev:
Det har funnits krav att skyddsledaren skall ha minst samma area som fasledarena i starkströmsföreskrifterna 1999 543.1.2 tabell 54 F.. detta gäller upp till 16 mm2.
Men det kan ha försvunnit i senare regelverk??
Det finns olika sätt att välja dimensionering.
Läs länken i den tråd som jag postade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.