Ska renovera köket och byta spis mot häll och separat ugn. Behöver då modifierad inkoppling som diskuterats mycket på forumet. Noterade då av en händelse att man till inkopplingsdosan för nuvarande 3-fas spis dragit jorden med FK 1.5 trots att L1L2L3 och N var dragna med FK 2.5. Har detta varit tillåtet tidigare?

Räknar man på kortslutning till jord så kan man ofta klara sig med 1,5 på jordtåten, men oftast drar man 2,5 för att det är enklast.
Finns en artikel om detta någonstans men jag hittar den inte nu.

Om man drar skyddsledaren separat så kan man hänvisa till nedanstående kapitel i installationsstanndarden.

543.1.3
Separat framdragen skyddsledare som inte ingår i matande kabel skall ha minst följande area:
– 2,5 mm2 om den är skyddad mot mekanisk åverkan
– 4 mm2 om den inte är skyddad mot mekanisk åverkan.

Då skall det även göras kompleterande beräkningar göras med hänsyn till felström och uppvärmning enligt kapitel 543.1.1

Enklast är annars att följa tabellen, 54F i 543.1.2
Som säger att upp till 16mm2 skall fas- och skyddsledare ha samma area,
mellan 16 och 35mm2 fasledare skall skyddsledaren var minst 16mm2
och över 35mm2 fasledare skall skyddsledaren vara minst halva fasledararean.

Enligt SS436 40 00 543.1.2 Skall skyddsledare ha samma area som faslesaren upp till 16 mm2 area Tabell 54F

Det tyder på att jorden behöver dras om från centralen då. Installationen är från 1973, undrar fortfarande om det kan ha varit tillåtet då eller om det är ett nu preskiberat fel utfört av en behörig installatör...

fazer480 skrev:
Enligt SS436 40 00 543.1.2 Skall skyddsledare ha samma area som faslesaren upp till 16 mm2 area Tabell 54F
Om man använder den metoden. Annars gäller 543.1.3 med beaktande av 543.1.1.

Bele skrev:
Det tyder på att jorden behöver dras om från centralen då. Installationen är från 1973, undrar fortfarande om det kan ha varit tillåtet då eller om det är ett nu preskiberat fel utfört av en behörig installatör...
Det är inte säkert, jag kollade bara tillbaka till 1994 igår men jag har för mig att detta är en ganska så gamal skrivelse. Vill du veta vad som gällde 73 så får jag se på det på måndag.

Ah, där var den!!

Förr var det tillåtet att dra klenare jord (Antar jag, eftersom man ser de rätt ofta i tex spismatningar).

Det är fortfarande tillåtet som synes om förutsättningarna tillåter det (vilket dom nästan alltid gör)

Av nationalekonomiskt intresse borde det ju då finnas flerledarkabel (upp t.om. 16mm²) där skyddsledaren är klenare än övriga ledare så att man kan spara några ören och sätta myror i huvudet på de som undrar varför det är så. :D

Kul att det fanns en förklaring och att installationen kanske faktiskt inte måste dras om då. Hittade inte den där andra tråden själv trots ivrigt sökande.

mrfrenzy skrev:
Detta har vi diskuterat många gånger tidigare ;) Jag hittar inte den gamla tråden så jag länkar in pdfen med hänvisning till föreskrifterna och uträkningar

[länk]
Och hur ställer sig detta om man skall följa kraven i 543.1.3? Skyddsledaren skall om den ska vara klenare än 2,5mm² eller 4mm² ingå i kabeln. Eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.