9 152 läst ·
75 svar
9k läst
75 svar
Vilket material till denna dragningen?
Har nu tittat lite mer på detta och kan konstatera att i rummet(stort rum) utan för detta förråd finns det ingen jord alls medan i resten av källaren finns jorden bil biledaren.
Däremot så finns det en toalett på andra sidan väggen till förrådet, i en dosa där hittade jag en biledare som jag vet används som jord. Denna skulle man kunna bygga på, borra ett hål i väggen in till förrådet och dra in den där, det känn inte som så mycket jobb. Då får man jordade uttag vilket är att föredra. Frågan är om man måste dra om den fasta lampinstallationen också då med jord? Eller kan den ligga kvar som den gör?
Däremot så finns det en toalett på andra sidan väggen till förrådet, i en dosa där hittade jag en biledare som jag vet används som jord. Denna skulle man kunna bygga på, borra ett hål i väggen in till förrådet och dra in den där, det känn inte som så mycket jobb. Då får man jordade uttag vilket är att föredra. Frågan är om man måste dra om den fasta lampinstallationen också då med jord? Eller kan den ligga kvar som den gör?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 539 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 539 inlägg
Du ska inte ta för givet att någonting i den där anläggningen är jord. Det bästa är att följa kabeln hela vägen till central o kolla hur den är kopplad, det mer realistiska är att resistansmäta mot jordskenan i centralen (detta måste göras med jordskena och nollskena frånskiljda, men det är inte heller något du borde hålla på med)snowjim skrev:Har nu tittat lite mer på detta och kan konstatera att i rummet(stort rum) utan för detta förråd finns det ingen jord alls medan i resten av källaren finns jorden bil biledaren.
Ditt bästa val om du ska göra det själv är att följa den biledaren hela vägen till central för att se att det verkligen är ansluten mot jord. Sen har vi nästa problem med att biledaren inte får vara jordledare egentligen. Men en jordad biledare är fortfarande bättre än ingen jord alls enligt mig.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 539 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 539 inlägg
Han måste fortfarande fastställa att biledaren faktiskt är jord som sagt och det är inte helt enkelt för den som inte kan.Demmpa skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 891 inlägg
Det här börjar bli för komplicerat. Man följer gruppledningen bakåt mot centralen till dess att man hittar en skyddsjordsledare, väldigt enkelt (men kanske praktiskt svårt om kablar måste bytas ut). Sedan drar man fram denna samma väg som fas och nolla. Man drar inte en separat skyddsjord från ett angränsande rum, det blir inte bra.snowjim skrev:Har nu tittat lite mer på detta och kan konstatera att i rummet(stort rum) utan för detta förråd finns det ingen jord alls medan i resten av källaren finns jorden bil biledaren.
Du har helt rätt i att om rummet har jordade uttag så ska även lamputtagen vara jordade. Även om det inte riktigt är tillåtet så kan man komma runt detta genom att montera eurouttag.
Dosan i toaletten innehåller förmodligen även fas och nolla. Så lyckas du säkerställa att biledaren i dosan verkligen är skyddsjord så är du hemma. Då kan du som du skrev, borra genom väggen och dra en kabel till ett jordat uttag där du vill ha det.
Fas, nolla, och jord ska alla tas från samma gruppledning, som Bo påpekar.
Den fast installerade, befintliga belysningen behöver inte skyddsjordas så länge det inte görs någon ändring i utförandet.
Den fast installerade, befintliga belysningen behöver inte skyddsjordas så länge det inte görs någon ändring i utförandet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 891 inlägg
Jag skulle vilja återvända till frågan jag ställde tidigare om att se helheten. Det går inte att rekommendera att sno ström från toan utan att se helheten. Det är visserligen inte förbjudet att mata ett rum med två olika gruppledningar men som ändå tillhör samma grupp, men det blir ju konstigt. Kanske lättare att utgå ifrån elcentralen och se var första dosan sitter osv.
Denna fråga ställde jag till elektrikerna som drog el till hela vårt kök, jag tyckte det var konstigt att man tog el från intilliggande rum till diverse uttag. Detta innebär nämligen att drar man proppen för köket så försvinner också elen till ett och annat eluttag i andra rum, dock inte samtliga. Enligt dem så brukar de vilja göra så för att man ska kunna stänga av strömmen delvis i rum. För mig som lekman verkar det dock ganska opraktiskt och snarare en enkel lösning för att slippa mer jobb. Iallafall så får man se den lösningen vi kommit fram till på liknande vis, vi drar el från ett annat rum vilket vad jag förstår inte finns några hårda regler mot.Bo.Siltberg skrev:Jag skulle vilja återvända till frågan jag ställde tidigare om att se helheten. Det går inte att rekommendera att sno ström från toan utan att se helheten. Det är visserligen inte förbjudet att mata ett rum med två olika gruppledningar men som ändå tillhör samma grupp, men det blir ju konstigt. Kanske lättare att utgå ifrån elcentralen och se var första dosan sitter osv.
Vad jag förstår att det finns massor med "mjuka" regler inom installation och att det är bra om man kan följa dem alla men min uppfattning är att det är just "mjuka" regler, det är alltså inget krav? För det mesta så innebär det att även elektriker som man hyr in tar en och annan genväg.
Visst hade man velat utgå från centralen men det blir väldigt komplicerat att dra fram till detta förråd, att ta elen från toaletten intill är många gånger enklare.
Givetvis kommer jag kontrollera med min elektriker som är insatt i vårt system om vår tänkte lösning är rimlig.
Jo jag vet att det är skyddsjord då den är kopplad till jorden på de uttag som finns i övriga källaren och det bör därför vara enkelt att mäta sig fram till att denna billedare går till just jord i övriga uttag.Emil_K skrev:Dosan i toaletten innehåller förmodligen även fas och nolla. Så lyckas du säkerställa att biledaren i dosan verkligen är skyddsjord så är du hemma. Då kan du som du skrev, borra genom väggen och dra en kabel till ett jordat uttag där du vill ha det.
Lösningen med flera grupper till ett rum var t.o.m en rekommenderad lösning förr. Gäller rum över 10-15 m2. Jag kan faktiskt se fördelar vid renovering av ett kök. Med en smart fördelning av grupperna mellan faserna så får man fördelen av en flerfasgrupp men inte dess nackdelar. Rummen har ofta förbrukare med låg effekt, medan köket har stora förbrukare av resistiv typ ( vattenkokare m.m.). Detta är snälla laster med hög effekt.
Redigerat: