1 128 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Vilket isolermaterial till -67hus på vind?
Vi har ett hus från -67 där vi tänkt tilläggsisolera på vinden. Blir inte klok på vilket material vi ska välja - alla har sina för/nackdelar.
Vi har luftspalt längst ut och det som ligger idag ser ut som gamla plattor med nått gult inne i.. det är detta som e för tunn isolering så vi vill komplettera för o spara energi. Taket ligger på huset som är ca 132 kvm.
Vill anlita firma och inte göra det själv. Vad är rimlig kostnad, mellan tummen o pekfingret?
Vi har luftspalt längst ut och det som ligger idag ser ut som gamla plattor med nått gult inne i.. det är detta som e för tunn isolering så vi vill komplettera för o spara energi. Taket ligger på huset som är ca 132 kvm.
Vill anlita firma och inte göra det själv. Vad är rimlig kostnad, mellan tummen o pekfingret?
Det är ju inget komplicerat jobb och här har du Rockwools guideH Hildor skrev:Vi har ett hus från -67 där vi tänkt tilläggsisolera på vinden. Blir inte klok på vilket material vi ska välja - alla har sina för/nackdelar.
https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/takisolering/vind/?selectedCat=broschyrer
Själv valde jag vanliga skivor 2x70 eftersom det även var ett större golv på vinden.
Sen se till att luftspalten behålls, mycket viktigt!
Slutligen så via en firma är säkert en lösullslösning det billigaste men har inga priser.
Finns alltid olika teorier, men ett 60-tals hus fungerar det. Sedan finns det olika teorier kring hur tjockt man ska tilläggsisolera, dvs befintlig + extra ovanpå.H Hildor skrev:
Jag själv gjort det på ett 60-talshus, fanns 150-200 mm glasfibernattor. Rullade upp dem och lade i 195 mm stenull. Rullade tillbaka glasfibermattorna och sedan 45 mm med papp ovanpå och i andra riktningen som ett skikt med luftstopp.
Fortfarande en frisk vind efter 30år.
Tack för svar. Vi har småbarn o en nyfödd på 8 v så därför har vi vare sig tid eller ork att sätta oss in i detta, därför vi tänkt att en firma ska göra det
Jag fattar lixom knappt hälften av det som står i Rockwools broschyr o just nu klarar min gravidhjärna inte av att ta in mer info är dessutom urusel på matte o räkna vad jag behöver, hur det behöver skäras o hanteras.
Jag fattar lixom knappt hälften av det som står i Rockwools broschyr o just nu klarar min gravidhjärna inte av att ta in mer info är dessutom urusel på matte o räkna vad jag behöver, hur det behöver skäras o hanteras.
Ok, kolla där du bor efter en firma som gör lösull eller vindsullsjobb.H Hildor skrev:Tack för svar. Vi har småbarn o en nyfödd på 8 v så därför har vi vare sig tid eller ork att sätta oss in i detta, därför vi tänkt att en firma ska göra det
Klicka här för att svara