5 480 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Vilket hus-underhåll ska vi göra först? Hjälp oss prioritera! :)
Sida 1 av 2
Hej! När vi flyttade in i vårt hus för ca 1,5 år sen hade vi två saker högst på prio-listan: sätta in en kassett i eldstaden för att minska uppvärmningskostnader, samt bygga ett badrum då duschen vid inflytt låg i källaren och det var inte så kul att gå ner i kylan för att duscha. Pengar sparades och nu har vi både kamin och nytt badrum men vi har fortfarande ett stort antal små och stora saker som behövs göras med huset. Vi har inte så höga löner men vi lever rätt billigt så efter amortering och privat pensionssparande lyckas vi lägga undan 5000-10 000 i månaden för framtida hus-underhåll och nu har vi drygt 60 000. Frågan är: vad ska vi prioritera? (Vi är nya på hus och inte super-händiga så vi kommer behöva anlita personer). Här är vår to do-list:
- DRÄNERING. Källaren har fuktpåslag på två ställen och dräneringen är 20 år gammal. Å andra sidan finns inget organiskt material där nere som kan mögla och det upplevs ej som fuktigt. Men behövs göras innan altanbygge och ev. inredning av källaren.
- VENTILATION. I dagsläget finns bara en mekanisk frånluftsfläkt i det nya badrummet och ett par inluftsventiler, men ventilationen är (förmodligen?) undermålig då det bildas kondens på insidan av fönstren på vinterhalvåret.
- ÖPPNA UPP TORPARGRUND + EV. ÅTGÄRD. En liten del av huset har torpargrund från typ förra sekelskiftet och det finns inget sätt att ta sig in dit. Skulle behöva anlita nån som öppnar upp och kollar läget + ev. åtgärd vid fukt.
Vad hade ni satsat på först och varför?
- DRÄNERING. Källaren har fuktpåslag på två ställen och dräneringen är 20 år gammal. Å andra sidan finns inget organiskt material där nere som kan mögla och det upplevs ej som fuktigt. Men behövs göras innan altanbygge och ev. inredning av källaren.
- VENTILATION. I dagsläget finns bara en mekanisk frånluftsfläkt i det nya badrummet och ett par inluftsventiler, men ventilationen är (förmodligen?) undermålig då det bildas kondens på insidan av fönstren på vinterhalvåret.
- ÖPPNA UPP TORPARGRUND + EV. ÅTGÄRD. En liten del av huset har torpargrund från typ förra sekelskiftet och det finns inget sätt att ta sig in dit. Skulle behöva anlita nån som öppnar upp och kollar läget + ev. åtgärd vid fukt.
Vad hade ni satsat på först och varför?
En torpargrund som ej är inspekterad sedan det byggdes från förra sekelskiftet skull jag nog anse att det borde prioriteras. Kan i värsta fall ta mycket tid och pengar att åtgärda om gynnsamma förhållanden funnits.aliceandrews skrev:
Ventilation bra om man vet att grunden är ok annars kan även ventilation förvärra läget i grunden om undertrycket ökar i huset så dras mer fuktig luft in i grund
Dränering bra om man vet att resten är ok
Det är bara en mycket liten del av huset som är torpargrund, ca 10 kvadrat (resten är källare - man kan ju undra varför föregående ägare murade igen alla möjligheter att inspektera torpargrunden). Icke desto mindre är det kanske det vi borde prioritera.H Håbbe01 skrev:En torpargrund som ej är inspekterad sedan det byggdes från förra sekelskiftet skull jag nog anse att det borde prioriteras. Kan i värsta fall ta mycket tid och pengar att åtgärda om gynnsamma förhållanden funnits.
Ventilation bra om man vet att grunden är ok annars kan även ventilation förvärra läget i grunden om undertrycket ökar i huset så dras mer fuktig luft in i grund
Dränering bra om man vet att resten är ok
Kondens på insidan av fönstren låter mycket oroväckande. Om du inte menar kondens mellan glasen.
Jag skulle placera en hygrometer i källaren och en på ovanvåningen till att börja med. Inte billigaste som går att hitta, dom funkar inte bra alls.
Själv har jag inluftsventiler i varje rum i källaren och på övervåningen + en avfuktare i min relativt torra källare. Det funkar bra för mig med bara en frånluftsfläkt i badrummet på övervåningen men då är mitt hus också väldigt litet, 60 kvm.
Jag skulle placera en hygrometer i källaren och en på ovanvåningen till att börja med. Inte billigaste som går att hitta, dom funkar inte bra alls.
Själv har jag inluftsventiler i varje rum i källaren och på övervåningen + en avfuktare i min relativt torra källare. Det funkar bra för mig med bara en frånluftsfläkt i badrummet på övervåningen men då är mitt hus också väldigt litet, 60 kvm.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag hade prioriterat ventilationen, det behöver inte bli så väldigt dyrt heller, nödvändigtvis. Också bra att ni eldar och värmer murstocken, det mår gamla hus bra av, så fortsätt med det.
Sågade upp ett hål i golvet på min stuga från 1700 talet med helt igenmurad torpargrund.
Jag hittade ingenting mer än torr död jord.
De spontade golvplanken, gissningsvis från 1800 talets senare hälft var fina under, såg nästan ut som nya.
Alltså, torpargrund utan ventilation behöver inte alls betyda problem.
Jag hittade ingenting mer än torr död jord.
De spontade golvplanken, gissningsvis från 1800 talets senare hälft var fina under, såg nästan ut som nya.
Alltså, torpargrund utan ventilation behöver inte alls betyda problem.
Torpargunden är nästan gratis att kolla, då vet du om det är ett problem som måste lösas eller inte.aliceandrews skrev:
Hej! När vi flyttade in i vårt hus för ca 1,5 år sen hade vi två saker högst på prio-listan: sätta in en kassett i eldstaden för att minska uppvärmningskostnader, samt bygga ett badrum då duschen vid inflytt låg i källaren och det var inte så kul att gå ner i kylan för att duscha. Pengar sparades och nu har vi både kamin och nytt badrum men vi har fortfarande ett stort antal små och stora saker som behövs göras med huset. Vi har inte så höga löner men vi lever rätt billigt så efter amortering och privat pensionssparande lyckas vi lägga undan 5000-10 000 i månaden för framtida hus-underhåll och nu har vi drygt 60 000. Frågan är: vad ska vi prioritera? (Vi är nya på hus och inte super-händiga så vi kommer behöva anlita personer). Här är vår to do-list:
Vad hade ni satsat på först och varför?![]()
Hyr en borrhammare och borra ett hål, köp ett billigt boroskåp och kolla hur det ser ut.
Jag får googla på vad en hygrometer är! Vi har redan en avfuktare i källaren men frånluftsfläkten i badrummet räcker uppenbarligen inte.S Spoz skrev:Kondens på insidan av fönstren låter mycket oroväckande. Om du inte menar kondens mellan glasen.
Hur vet man dock vilken typ av ventilationslösning man behöver...?
Vi tog faktiskt in en ventilationsfirman förra vintern (vår första vinter i huset då vi upptäckte kondensen) som gav offert på 67 000 minus ROT för installation av FTX. Just då kändes det väldigt dyrt och vi prioriterade badrumsbygge så vi slapp duscha i källaren. I dagsläget skulle vi ha råd med den summan (även om den troligen ökat lite) men hur vet man att FTX är den bästa lösningen, och hur kan man (som ohändig/ny på hus) lösa bättre ventilation som inte blir så dyr...?K Karl Heinz skrev:
Man kan sätta in ytterligare pax-fläkt (sån som ni har i badrummet nu) och evnt fler friskluftsventiler.aliceandrews skrev:
Vi tog faktiskt in en ventilationsfirman förra vintern (vår första vinter i huset då vi upptäckte kondensen) som gav offert på 67 000 minus ROT för installation av FTX. Just då kändes det väldigt dyrt och vi prioriterade badrumsbygge så vi slapp duscha i källaren. I dagsläget skulle vi ha råd med den summan (även om den troligen ökat lite) men hur vet man att FTX är den bästa lösningen, och hur kan man (som ohändig/ny på hus) lösa bättre ventilation som inte blir så dyr...?![]()
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Inget!aliceandrews skrev:
Vad hade ni satsat på först och varför?![]()
Avvakta o läs på minst 1,5 till..
Hur var huset värmt förr (tex oljepanna) och hur är huset värmt nu (tex bergvärme/LVVP/LLVP) ?? - och hur länge sedan gjordes konverteringen, är det nygjort så skall man vara extra observant - framförallt hur vinden och källaren mår.
Sätt fjärravläst hygrometrar på känt känsliga ställen som vinden, källare, tvättstuga, se till att ni har undertrycksventilation i tillräcklig grad - dvs. om ni har vindslucka, att det blåser lätt lite i ansiktet när du lyfter luckan några mm. Har du ingen lucka - leta reda på fönstren med högsta överkant i övervåningen och se om det dra in lite luft i överkanten, kanske genom att öppna fönstret en aning om tätningslisterna gör som de skall... blåser det in så kan du vara lugnare.
Får du ingen blås in så blir det att titta efter att förbättra utsuget och minska luftinflödet in med början längst ned i huset där undertrycket är som störst. dvs. fixa tätningar i fönsterlister, dörrlister, att det inte läcker kalluft efter vatten och avloppsörens genomgångar i golv etc. Fins inte konstant gående eller varvtalsstyrd ventilationsfläkt i toa/badrum så blir det att montera upp sådana. - inget av detta är några dyra åtgärder och det mesta kan göras av er själva - ja förutom elektrikern som sätter upp fläktarna i toa och badrummen.
När det är gjort och fukten på vind och källare inte är på farlig nivå ( farlig nivå = >80% Rh) i för långa perioder (mer än 7 dagar i sträck) och håller sig under 70% Rh större delen av vintern så är som redan sagt innan - gör inget mer och samla pengar på hög i någon eller ett par år till saker som ni efter en tid känner verkligen behöver fixas.
Sätt fjärravläst hygrometrar på känt känsliga ställen som vinden, källare, tvättstuga, se till att ni har undertrycksventilation i tillräcklig grad - dvs. om ni har vindslucka, att det blåser lätt lite i ansiktet när du lyfter luckan några mm. Har du ingen lucka - leta reda på fönstren med högsta överkant i övervåningen och se om det dra in lite luft i överkanten, kanske genom att öppna fönstret en aning om tätningslisterna gör som de skall... blåser det in så kan du vara lugnare.
Får du ingen blås in så blir det att titta efter att förbättra utsuget och minska luftinflödet in med början längst ned i huset där undertrycket är som störst. dvs. fixa tätningar i fönsterlister, dörrlister, att det inte läcker kalluft efter vatten och avloppsörens genomgångar i golv etc. Fins inte konstant gående eller varvtalsstyrd ventilationsfläkt i toa/badrum så blir det att montera upp sådana. - inget av detta är några dyra åtgärder och det mesta kan göras av er själva - ja förutom elektrikern som sätter upp fläktarna i toa och badrummen.
När det är gjort och fukten på vind och källare inte är på farlig nivå ( farlig nivå = >80% Rh) i för långa perioder (mer än 7 dagar i sträck) och håller sig under 70% Rh större delen av vintern så är som redan sagt innan - gör inget mer och samla pengar på hög i någon eller ett par år till saker som ni efter en tid känner verkligen behöver fixas.
Tack för ett utförligt svar! Huset värms upp med luft- och vattenvärmepump samt vid behov eldning i kamin men det är mest på helgerna, det är vi som satt in kaminen, tidigare var det öppen spis som funnits sen 60-talet och LVVP har funnits ca 10 år (?).X xxargs skrev:Hur var huset värmt förr (tex oljepanna) och hur är huset värmt nu (tex bergvärme/LVVP/LLVP) ?? - och hur länge sedan gjordes konverteringen, är det nygjort så skall man vara extra observant - framförallt hur vinden och källaren mår.
Vi har bara kattvindar som man inte kan komma in på (ytterligare något som står på to do-listen att fixa...) och ett litet utrymme under nocken då nuvarande övervåning troligen är en inredd f.d. vind, och sannolikt är det inte särskilt bra luftflöde på övervåningen då det bara finns en inluftsventil på ena sidan. Lite märkligt gjort av föregående ägare. Men ska undersöka allt du nämnt samt skaffa hygrometer! TACK!