Jag tror att det är en väldigt liten del som kommer att göra något eget de första de gör.
Jag själv kommer inte att göra det, men jag vill samtidigt säkra upp att en produkt inte är beroende av en leverantör som jag inte har någon kontroll över.
Trist att sitta i knät på (ex.) Tibber om de helt plötsligt bestämmer sig för att ta ut en månadsavgift på 1000 kr för deras smarta styrning av batteriet, och utan den kopplingen skulle det inte fungera alls.

Jag gör mig inga illusioner om att jag på egen hand skulle kunna skapa någon bättre styrning än en drös mjukvaruutvecklare på vilket företag som helst, så jag skulle absolut använda den köpta lösningen normalt sett.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jag tackar varmt för alla goda råd.

Vi har efter mycket funderande bestämt oss för att skaffa ett Emaldo-system genom Solarkraft.

Tibber föll bort på att man måste köpa elen genom dem för att få grid rewards. Jag gillar inte att vara bunden till en levenatör. Dessutom verkar Tibber ge mindre av grid rewards tillbaka till sina kunder jämfört med Emaldo.

Efter att ha pratat med kompisar som har Emaldo är det uppenbart att systemet inte är så smart som Emaldo påstår - än. Det verkar dock hela tiden bli bättre.
 
C Ceril skrev:
Jag tackar varmt för alla goda råd.

Vi har efter mycket funderande bestämt oss för att skaffa ett Emaldo-system genom Solarkraft.

Tibber föll bort på att man måste köpa elen genom dem för att få grid rewards. Jag gillar inte att vara bunden till en levenatör. Dessutom verkar Tibber ge mindre av grid rewards tillbaka till sina kunder jämfört med Emaldo.

Efter att ha pratat med kompisar som har Emaldo är det uppenbart att systemet inte är så smart som Emaldo påstår - än. Det verkar dock hela tiden bli bättre.
Hur har det gått med erat Emaldo batteri?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi installerade batteriet i juni och installatören Solarkraft var väldigt bra att ha med att göra. Vi valde att installera batteriet i källaren på ett uthus och trodde vi skulle behöva dra tomrör mellan elmätaren och uthusets källare men de hittade en lösning att koppla in sig i elcentralen i uthuset så vi behövde bara dra in IP-kabel.

Solarkrafts elektriker var fantastiskt kunnig, lösningsorienterad och trevlig.

Hur har batteriet funkat då. Låt oss kolla på data:

Tabell som jämför effektkostnader och elförbrukning mellan åren 2024 och 2025 för månaderna juni till september, inklusive såld och köpt el.

Tabell över skillnad i köpt el och total besparing inklusive effektkostnad i kWh, procent, sparad kostnad och SEK. Besparingen varierar över månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så gick effektkostnaden upp enormt mycket jämfört med innan och besparingen är rätt modest. Vi installerade batteriet runt midsommar så besparingen i juni är inte så stor.

Systemet verkar optimera på att ladda batteriet när spotpriset är lågt. Vi har sett ett beteende där batterier tokladdar på natten och sedan säljer solelen till 0 kr när solen går upp. Systemet ser ut att hantera prismodellen för när elen är dyr och billig väldigt bra, och den hanterar att ta hänsyn till laddning från solcellerna väldigt dåligt.

Fram till den 2/10 så var det ett jätteproblem att systemet skapade superhöga effekttoppar. Vi har betalat 519 kr mer i effektavgift juni-september 2025 jämfört med 2024. Nu har de dock lagt till en funktion så man kan sätta ett tak på hur mycket effekt systemet tillåter. Den laddar max till det från nätet, och blir förbrukningen mer än så tar den från batteriet. Detta system funkar men man får manuellt ändra taket månadsvis när det blir kallare, och senare varmare.

Många som använder systemet verkar fortfarande manuellt ställa in det för AI-lösningen är fortfarande väldigt svag.

Som sammanfattning så tycker jag AI-systemet är förvånandsvärt svagt, men de jobbar hårt på det och de kommer förbättringar. Är man villig att manuellt ställa in systemet så fungerar det klart bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
jespersoderlund och 1 till
  • Laddar…
Hej! Hur har det sett ut nu på senare månader, har det kommit fler förbättringar? Jag har nyss fått en offert på detta och undrar lite hur det fungerar, enligt säljare är det så klart fantastiskt! :)
 
Vilket/vilka system har du fått offert på?
 
Det är ifrån Solarkraft, men fick inte pris på batteriet med på första offerten, men jag räknar med att det är Emaldo, därför jag undrar om hur nöjd du är.
 
C Ceril skrev:
Vilket/vilka system har du fått offert på?
Jag förstod det som att du hade det systemet och undrade mest om du tycker det fungerat bättre och bättre eller om det fortfarande är mycket problem?
 
Ursäkta sent svar. Jo du har rätt att vi har det systemet.

Jag vet inte om jag haft för höga förväntningar men Emaldo kanske gjorde ett misstag när de skapade en community blend sina kunder. Nu kan folk jämföra systemets beteende. Det är uppenbart att det inte finns något AI. Systemet är regelstyrt och alla i samma elhandelszon hanteras lika.

Reglerna är också märkligt uppsatta. Systemet är emellanåt helt passivt när priset är lågt för att sedan ladda batteriet när priset går upp.

Det kan sälja el när priset är billigt för att sedan köpa när det är dyrt, alternativt ladda ur batteriet när priset är lägre och ha ett tomt batteri när priset går upp.

Skärmdump av Emaldo AI-appen som visar solenergiproduktion på 8,3 kWh, med graf över energipriser och laddstatus, appens logotyp och ikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel från i fredags. Där det är gröna prickar längs toppen laddar batteriet ur, där det är vita prickar laddar det. Den gröna kurvan är priset.

Skulle jag valt ett annat batteri med vad jag vet idag? Osäkert om andra system fungerar bättre. Med alla dess problem så har vi ändå sparat pengar med batteriet.
 
D
C Ceril skrev:
Ursäkta sent svar. Jo du har rätt att vi har det systemet.

Jag vet inte om jag haft för höga förväntningar men Emaldo kanske gjorde ett misstag när de skapade en community blend sina kunder. Nu kan folk jämföra systemets beteende. Det är uppenbart att det inte finns något AI. Systemet är regelstyrt och alla i samma elhandelszon hanteras lika.

Reglerna är också märkligt uppsatta. Systemet är emellanåt helt passivt när priset är lågt för att sedan ladda batteriet när priset går upp.

Det kan sälja el när priset är billigt för att sedan köpa när det är dyrt, alternativt ladda ur batteriet när priset är lägre och ha ett tomt batteri när priset går upp.

[bild]

Exempel från i fredags. Där det är gröna prickar längs toppen laddar batteriet ur, där det är vita prickar laddar det. Den gröna kurvan är priset.

Skulle jag valt ett annat batteri med vad jag vet idag? Osäkert om andra system fungerar bättre. Med alla dess problem så har vi ändå sparat pengar med batteriet.
Ja det där med AI-styrning låter bara dumt, varför skulle man ha det när det löses bättre med algoritmer, det finns inget i AI man önskar här?
 
S
C Ceril skrev:
Ursäkta sent svar. Jo du har rätt att vi har det systemet.

Jag vet inte om jag haft för höga förväntningar men Emaldo kanske gjorde ett misstag när de skapade en community blend sina kunder. Nu kan folk jämföra systemets beteende. Det är uppenbart att det inte finns något AI. Systemet är regelstyrt och alla i samma elhandelszon hanteras lika.

Reglerna är också märkligt uppsatta. Systemet är emellanåt helt passivt när priset är lågt för att sedan ladda batteriet när priset går upp.

Det kan sälja el när priset är billigt för att sedan köpa när det är dyrt, alternativt ladda ur batteriet när priset är lägre och ha ett tomt batteri när priset går upp.

[bild]

Exempel från i fredags. Där det är gröna prickar längs toppen laddar batteriet ur, där det är vita prickar laddar det. Den gröna kurvan är priset.

Skulle jag valt ett annat batteri med vad jag vet idag? Osäkert om andra system fungerar bättre. Med alla dess problem så har vi ändå sparat pengar med batteriet.
Så här gjorde mitt Homevolt med Tibbers styrning. Jag tycker det funkar bra.
Om jag fattat det rätt styr Tibber med algoritmer och ingen AI.

Den laddade ur när det var pristopp på morgonen och laddade sen upp med solelen.
 
  • Dashboard som visar batteriaktivitet med grafer för solenergi, elpris och batterinivå under en dag, styrt av Tibbers algoritmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ni som har kört med batteri ett tag. Hur ser ekonomin ut hittills?
Kort och gott hur snabbt beräknar ni investeringen att köpa och installera är intjänad?
 
S sinuslinus skrev:
Så här gjorde mitt Homevolt med Tibbers styrning. Jag tycker det funkar bra.
Om jag fattat det rätt styr Tibber med algoritmer och ingen AI.

Den laddade ur när det var pristopp på morgonen och laddade sen upp med solelen.
Jag tror att Tibber har ett bättre system. Jag ogillar bara att man låses in att köpa deras el.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.