Hej på er, håller på med att fixa till gräsklippare nr 2. Tog isär förgasaren idag men blir osäker på om membranet satt fel sedan innan då jag har sett bilder där membranet sitter närmast tanken och sedan packningen närmast förgasaren. Ngn som vet ordningen?
Sen är jag osäker på om membranet är ok eller inte så tänkte beställa ett nytt kit men hittar inte modellen på förgasaren eller klipparen, ngn som råkar veta? Den är väldigt svag å låter som den inte mår 100. SQ40 å Briggs and stratton hjälper mig inte riktigt hela vägen :/
Tack på förhand.
Sen är jag osäker på om membranet är ok eller inte så tänkte beställa ett nytt kit men hittar inte modellen på förgasaren eller klipparen, ngn som råkar veta? Den är väldigt svag å låter som den inte mår 100. SQ40 å Briggs and stratton hjälper mig inte riktigt hela vägen :/
Tack på förhand.
Köpte en helt ny förgasare med packning och membran men klipparen är fortf väldigt svag å lägger nästan av när jag går med den i slänten. Dom på motoraffären sa att membranet skulle vara närmast förgasaren. Jag förstår dig som att Du säger att packningen sitter mot förgasaren och membranet mot tanken. Är du 100% säker? Om så river jag förgasaren igen....tror jag hunnit med 5ggr denna veckaR RobbanMar skrev:
Hej! Bra att du är noggrann o ifrågasätter!K Kålhagen skrev:Köpte en helt ny förgasare med packning och membran men klipparen är fortf väldigt svag å lägger nästan av när jag går med den i slänten. Dom på motoraffären sa att membranet skulle vara närmast förgasaren. Jag förstår dig som att Du säger att packningen sitter mot förgasaren och membranet mot tanken. Är du 100% säker? Om så river jag förgasaren igen....tror jag hunnit med 5ggr denna veckaMen det går snabbare och snabbare! Har försökt hitta sprängskiss utan lyckat resultat. Tack!
Sprängskiss, du har ett motornr instansat på kåpan, troligen ovan för tändstiftet. Det är se första ”gänget” siffror (ev ngn bokstav tex 110813-0187-01, hitte på
Antingen googla briggs nr eller hitta det via sprängskisser på reservdelaronline.se, händer att jag får välja -x1 istället för -01.
.
Är en amarör o var ngt år sedan jag bytte membran på ngn Pulsa, har ett gäng dock:-!
För säkerhets skull
Dom på firman har kanske inte mekar en Pulsa förgasare, var nog närmare 30år sedan briggs slutade med dem classic o gick över till flöttörförgasare som inte har membran.
De har rätt överlag, så är det på en zama/wallbo på en 2-taktare (röjsåg, motorsåg) sitter membranet gummiflärparna först, sen packning. Man kan säga att tanken är en del av förgasern på dessa Pulsaförgasare.,
Med det sagt, Briggs classic/sprint med pulsa/pulsa prime är grymma små motorer. Lättmekade o driftsäkra, ta hand om den, oljebyre varannat år, lufrfiilter o ngt membran var 5e kanske, membranet är förbrukningsvara
Redigerat:
bytta plats på membran (numera närmast tanken) och packning igår kväll och nu går den bättre. Vart tvungen att öka tomgången för annars är det för svag så fort det lutar eller blir för mycket gräs. Nu uppstår "luftpuffar" ibland men det kanske bara får vara Så eller är detta ett klassiskt fel som är enkelt avhjälpt? Tycker allt sitter som det ska.R RobbanMar skrev:Hej! Bra att du är noggrann o ifrågasätter!
Sprängskiss, du har ett motornr instansat på kåpan, troligen ovan för tändstiftet. Det är se första ”gänget” siffror (ev ngn bokstav tex 110813-0187-01, hitte på.
Antingen googla briggs nr eller hitta det via sprängskisser på reservdelaronline.se, händer att jag får välja -x1 istället för -01.
.
Är en amarör o var ngt år sedan jag bytte membran på ngn Pulsa, har ett gäng dock:-!
För säkerhets skull, en video, han har haft en firma många är, en av många bra kanaler på yt
[media]
Dom på firman har kanske inte mekar en Pulsa förgasare, var nog närmare 30år sedan briggs slutade med dem classic o gick över till flöttörförgasare som inte har membran.
De har rätt överlag, så är det på en zama/wallbo på en 2-taktare (röjsåg, motorsåg) sitter membranet gummiflärparna först, sen packning. Man kan säga att tanken är en del av förgasern på dessa Pulsaförgasare.,
Med det sagt, Briggs classic/sprint med pulsa/pulsa prime är grymma små motorer. Lättmekade o driftsäkra, ta hand om den, oljebyre varannat år, lufrfiilter o ngt membran var 5e kanske, membranet är förbrukningsvara
Stort tack för hjälp, uppskattas
Snyggt jobbat! Är bara en amatör, men samlar på Klippo så har ett stort antal Briggsmotorer.K Kålhagen skrev:bytta plats på membran (numera närmast tanken) och packning igår kväll och nu går den bättre. Vart tvungen att öka tomgången för annars är det för svag så fort det lutar eller blir för mycket gräs. Nu uppstår "luftpuffar" ibland men det kanske bara får vara Så eller är detta ett klassiskt fel som är enkelt avhjälpt? Tycker allt sitter som det ska.
Stort tack för hjälp, uppskattas![]()
Lite störande med lite puffar men i flera fall har jag gett upp, några ”är så”
Så både och, rätt vanligt att de puffar och vissa saker är enkla att kolla, vissa rätt mkt jobb (byta kolvringar är inte värt besväret tex, stort arbete)
Skulle inte oroa mig, men håll koll på oljenivån ett par gånger så den inte förbrukar olja, fyll på då o kör på
Nedan mest babbel:
Kan komma en del puffande om det är för mkt olja i motorn(men då brukar det ryka från avgasburken oxå), för fet blandning eller ventilsäten som inte håller helt tätt. Revor i blocket och/eller kolvringar slitna (kommer ut lite olja till förbränningskammaren) o säkert något mer
Ibland tycker jag mig ha kollat/fixat att o den puffar ändå o låter den då vara. Byt olja varje/varannat år, rengör/byt luftilter, då går den säkert många år till. Fått in väldigt vanskötta motorer som går helt ok efter en bra service, stryktåliga dessa gamla Briggsmotorer
Puffande har minskat sedan jag ställde klippnivån jämnt på bak + fram. Lite oklart hur det kan påverka...R RobbanMar skrev:Snyggt jobbat! Är bara en amatör, men samlar på Klippo så har ett stort antal Briggsmotorer.
Lite störande med lite puffar men i flera fall har jag gett upp, några ”är så”
Så både och, rätt vanligt att de puffar och vissa saker är enkla att kolla, vissa rätt mkt jobb (byta kolvringar är inte värt besväret tex, stort arbete)
Skulle inte oroa mig, men håll koll på oljenivån ett par gånger så den inte förbrukar olja, fyll på då o kör på
Nedan mest babbel:
Kan komma en del puffande om det är för mkt olja i motorn(men då brukar det ryka från avgasburken oxå), för fet blandning eller ventilsäten som inte håller helt tätt. Revor i blocket och/eller kolvringar slitna (kommer ut lite olja till förbränningskammaren) o säkert något mer
Ibland tycker jag mig ha kollat/fixat att o den puffar ändå o låter den då vara. Byt olja varje/varannat år, rengör/byt luftilter, då går den säkert många år till. Fått in väldigt vanskötta motorer som går helt ok efter en bra service, stryktåliga dessa gamla Briggsmotorer
Har en del gammal 4-takts 5-30 olja både öppnat och oöppnat. Tror du man törs använda den? Den är avsedd för kallare temperaturer vad jag vet...kanske risk ett den blir För tunn tänker jag i värmen.
Glad sommar och tack för all hjälp
Inte så kunnig i frågan men är inga F1 motorerK Kålhagen skrev:Puffande har minskat sedan jag ställde klippnivån jämnt på bak + fram. Lite oklart hur det kan påverka...
Har en del gammal 4-takts 5-30 olja både öppnat och oöppnat. Tror du man törs använda den? Den är avsedd för kallare temperaturer vad jag vet...kanske risk ett den blir För tunn tänker jag i värmen.
Glad sommar och tack för all hjälp![]()
Menar, går nog bra med 5-30 i en gammal briggs även om den främst används för snöslunga, som blir mer lättstartad vid låga temp
Vid högre temp (när motorn blivit varm), ingen skillnad.
Är oljan i kolsvart byt 2ggr. Varmkör några min, töm o fyll på. Kör 20min, byt igen. Så gör jag när jag får in ngt som inte sett ett oljebyte på många år.
Ha en bra sommar!
Klicka här för att svara