Har nyligen flyttat in i ett 70-tals hus med originaldörr och en halvt fungerande Yale Doorman (den fjädrar inte utan är helt stum i vred, och låser inte alltid). Efter år av krångel med yale i tidigare hus vill jag inte ha ett nytt Doorman lås. Har därför beställt en Switchbot-lösning som sätts på befintligt lås och som jag kan fjärrstyra. Haken är ju att jag inte har något befintligt lås när Yalen försvinner. Äldre lås fanns ej kvar i huset.
Vill inte lägga en förmögenhet på låset, verkar ju som att ett Assa 200X-lås med cylinder drar iväg betydligt - är dessutom osäker på om det ens går att montera ett smartlås på insidan då Assahar en konstig (och ful) tjock metallplåt på insidan mellan handtag och vred/nyckel.
Någon som gjort liknande resa och kan rekommendera. Habo? Något annat?
Vill inte lägga en förmögenhet på låset, verkar ju som att ett Assa 200X-lås med cylinder drar iväg betydligt - är dessutom osäker på om det ens går att montera ett smartlås på insidan då Assahar en konstig (och ful) tjock metallplåt på insidan mellan handtag och vred/nyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som gjort liknande resa och kan rekommendera. Habo? Något annat?
Det går utmärkt att köpa ASSA låshus/låskista utan trycke (handtag), låsskylt, mm.
Vad du vill ha för trycke, cylind(er/rar), låsvred mm kan du välja "helt fritt" i förhållande till låshuset.(inom vissa gränser).
Du behöver ta reda på om elektroniska låset fungerar med 360⁰ vridning på nyckeln/låsvredet eller om det måste vara ±45⁰ vridning.
Vad du vill ha för trycke, cylind(er/rar), låsvred mm kan du välja "helt fritt" i förhållande till låshuset.(inom vissa gränser).
Du behöver ta reda på om elektroniska låset fungerar med 360⁰ vridning på nyckeln/låsvredet eller om det måste vara ±45⁰ vridning.
Den snurrar ett helt varv (eller ännu mer om det krävs). Men! Det får inte vara låsvred på insidan, måste vara nyckel.Demmpa skrev:
Det går utmärkt att köpa ASSA låshus/låskista utan trycke (handtag), låsskylt, mm.
Hade hoppats på att hitta ett bra kit som har allt jag behöver (låshus, låskista, cyliner och trycken... Men, som sagt mer prisvärt än Assa som verkar dra iväg många tusenlappar, iaf på vad jag sett så här långt.
Du behöver inte montera/använda vredskylten som medföljer kompletta låssatsen.
Du behöver ta reda på om det ska vara symmetrisk eller osymmetrisk stolpe på låshuset, vilket donavstånd det ska vara,
https://www.laskompaniet.se/product/information-om-lashus-och-slutbleck
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du behöver ta reda på om det ska vara symmetrisk eller osymmetrisk stolpe på låshuset, vilket donavstånd det ska vara,
https://www.laskompaniet.se/product/information-om-lashus-och-slutbleck
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Även jag går i dessa tankar, dvs att beställa ett Switchbot Lock Ultra.
Även jag har konstaterat att jag kan behöva byta ett antal komponenter i låset för att det ska fungera, men jag har inte ännu tagit mig tid i att sätta mig in i vilka. Jag följer tråden med spänning.
Även jag har konstaterat att jag kan behöva byta ett antal komponenter i låset för att det ska fungera, men jag har inte ännu tagit mig tid i att sätta mig in i vilka. Jag följer tråden med spänning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden