Hej

Håller på med renovering av badrum och bastu och funderar på val av underlag. Totalt ca 10m2.

Det gamla golvet är bortrivet och det var uppreglad spånskiva med matta, ingen påverka av fukt noterad. Under det golvet är det uppgjutet ovanpå ”grund” plattan.

Kommer lägga våtrumsmatta på golv och väggar med golvvärme (el).

Frågor:
Behöver man använda våtrumsgips i hela badrummet eller bara i duschhörnan?

Till golvet funderar jag på tre alternativ:
1). Regla upp som det var med träreglar och 22mm spånskivor ”vanliga” i alla delar förutom i duschen där jag lägger våtrumsskivor.
2). Regla upp och lägga våtrums spånskivor i hela badrummet.
3). EPS gjuta för att få bort organiskt material och ändå få isolering.

Vad är nödvändigt för att följa branschregler? Tips och råd mottas gärna.

Plastmatta måste läggas på inorganiskt material. Alltså gips.

I mitt badrum använde jag 15mm plywood på väggarna, som sig bör, och sedan 6mm renoveringsgips.

Vägg täckt med plywood i renoverat badrum, med flera eldosor högst upp. En vit stege står på golvet framför väggen. Verktyg syns i fönsterkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
15mm plyfa

Renovering med plywood och gipsväggar, fönsteröppning och verktyg synliga; stege framför vägg med eluttag och rör.
Skapa konto
och 6mm renoveringsgips ovanpå

Gipsen är limmad och skruvad. Hur mycket kostar lite extra lim och skruv jämfört med en matta som flyttar sig?

Badrumsgolv med armeringsnät på plywood och gips, här syns en gul vattenpass, redo för spackling och mattläggning.
Skapa konto
Nämnde jag att jag har 3 lager rebar på golvet?

Badrum under renovering med gipsväggar och förberett golv. Flera vattenanslutningar i väggen och ett fönster utan lister.
Skapa konto
Allt är spacklat. Golvet redo för flytning #2

Badrum under renovering med plastmatta som läggs, verktyg på golvet och synliga rör på väggen.
Skapa konto
Mattläggaren jobbar

• Gilla
Maghog01
  • Laddar…
Jo det glömde jag skriva att jag självklart ska ha plywood bakom gipset. Men du har mao kört på vanligt kartongklätt gips? Inte våtrumsgips?

BirgitS
Om inte tillverkaren av våtrumsmattan skriver att det måste vara våtrumsgips så räcker det med vanlig gipsskiva överallt.

Har du läst branschreglerna från GVK och Säker vatten?
Säker vatten har även Byggtekniska förutsättningar som också är bra att läsa.

• Gilla
Maghog01
  • Laddar…
Tack för ditt svar, det kommer reglas och monteras plywood bakom för upphängning. Har läst dem men tänker att det även är bra med lite erfarenheter från de som renoverat före mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.