Hallå! Jag är mitt i en källarrenovering och behöver lite tips/råd angående tätskikt i planerat badrum. Golvet kommer få 15 cm isolering, XPS eller isodrän och vattenburen golvvärme. Ytterväggarna kommer få isodränskivor under jord. Ca 1 m ligger ovan jord. Dränering kommer alltså att genomföras.

Även om konstruktionen är mycket bättre avseende nu avseende tillskjutande fukt så ligger sulan oisolerat mot jord.

Hur har ni som gjort liknande renoveringar gjort dem tätskikt i badrummet? Foliesystem i hela, eller endast vid dusch/badkar? Ånggenomsläppligt tätskikt?

T tompalito skrev:
Hallå! Jag är mitt i en källarrenovering och behöver lite tips/råd angående tätskikt i planerat badrum. Golvet kommer få 15 cm isolering, XPS eller isodrän och vattenburen golvvärme. Ytterväggarna kommer få isodränskivor under jord. Ca 1 m ligger ovan jord. Dränering kommer alltså att genomföras.

Även om konstruktionen är mycket bättre avseende nu avseende tillskjutande fukt så ligger sulan oisolerat mot jord.

Hur har ni som gjort liknande renoveringar gjort dem tätskikt i badrummet? Foliesystem i hela, eller endast vid dusch/badkar? Ånggenomsläppligt tätskikt?
Ingen som har erfarenhet av detta?

Du ska då använda ett diffusionsöppet tätskikt. Mina hantverkare körde med Schönox 1K DS på golvet med samma förutsättningar.

Våra väggar är uppreglade så därför kördes foliebaserat där.

Mitt råd är att du rådgör med tätskiktstillverkare direkt - det är de som har bäst koll på hur deras system fungerar.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Gör en liknande renovering, landade i att diffusionsöppet tätskikt är bäst i min gamla källare efter diskussion med allt från isodrän till tätskiktleverantörer.

Då är konstruktionen byggd underifrån och upp:

Lera
Markduk
Avjämningslager flis
Pordrän/isodrän
Duk (tror jag)
Betong
Diffusionsöppet tätskikt

Men det där kan kanske ändras beroende på förutsättningarna, tex om man vill spärra radon.

Det brukar gå att komplettera med folie om du har något ställe du inte vill ska andas, jag har tex byggt in avloppsrör med gips.

Produkter som är diffusionsöppna när jag sökt efter detta är Ardex 7+8, Kiilto A+X, Alfix 2K. Vill minnas även mapei och weber hade produkter men minns ej namnen.

Lycka till med ditt projekt!

• Gilla
tompalito
  • Laddar…
Tack för era svar, då får det bli diffusionsöppet tätskikt och foliebaserat på uppreglade väggar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.