Bosse_A skrev:
Vilken är vänligast och på vilket sätt skiljer de sig i så fall?
//Bosse
En lambdapanna relerar helt automatsik spjällen och ser till att man har optimal förbränning under hela eldningscykeln, dvs startfas, huvudfas, avslutningsfas, nedstängning (spjällen stängs för att minska förluster genom skorstenen efter avslutad eldning)

Ska man själv åstadkomma detta manuellt får man bosätta sig i pannrummet och hela tiden kontrollera lambdavärden, rökgastemp och justera spjällen. Det troligaste resultatet blir att man skiter i det och alltid ställer spjällen i samma läge (oberoende av trätyp och fuktkvot) för uppstart och sen 10-15min senare (när lambdaägaren redan sitter i soffan framför TVn) så ställer man in spjällen för driftsfas på de värden man brukar och sen får de stå så tills nästa gång man eldar.

Dessutom, de miljövärden en panna har fått i test sker med kunniga eldare som bokstavligen har betalt för att titta till pannan och med ved av högsta kvalité. En lambdapanna lär vara mycket bättre på att erhålla de uppmätta miljövärdena "i verkligheten" utanför laboratoriet. Framförallt bör de vara mycket bättre i uppstart och avslutningsfasen.
 
Gaselle har en panna med spaksotning Gaselle 35 ht tror jag att den heter. 135 liter vedvolym, ca 50 liter pannvattenvolym. Tyvärr vet jag inget pris på den.
 
Majgårdarna
stedevil skrev:
Dessutom, de miljövärden en panna har fått i test sker med kunniga eldare som bokstavligen har betalt för att titta till pannan och med ved av högsta kvalité. En lambdapanna lär vara mycket bättre på att erhålla de uppmätta miljövärdena "i verkligheten" utanför laboratoriet. Framförallt bör de vara mycket bättre i uppstart och avslutningsfasen.
Spjällen ändras ju inte under ett miljötest! Man använder björk vid testet och det får väl anses som ett mycket vanligt bränsle vid ved eldning?
 
Namdil skrev:
Gaselle har en panna med spaksotning Gaselle 35 ht tror jag att den heter. 135 liter vedvolym, ca 50 liter pannvattenvolym. Tyvärr vet jag inget pris på den.
Gaselle HT 35 kostar 38000:- + moms enligt aktuell prislista från Vedsol AB

/R
 
Andreas_Hansson skrev:
Spjällen ändras ju inte under ett miljötest! Man använder björk vid testet och det får väl anses som ett mycket vanligt bränsle vid ved eldning?
Kan nämna att vi sålt ett antal Inova 50 till personer som aldrig skulle börja pilla med något. Där står ställskruvarna på originalinställning i år efter år och förbränningen ser väldigt bra ut. Jämför man med föregångaren Solo Plus är det en enorm skillnad. På Solon är man tvungen att elda första halvan av brasan med fet blandning för att det ska brinna bra andra halvan, alternativt justera under eldningen.

Så nog finns det skillnader mellan pannor alltid.
 
Det vore intressant att försöka reda ut om en panna måste ha lamdasond för att anses vara prisvärd.
Tycker vi det?
 
stedevil skrev:
(spjällen stängs för att minska förluster genom skorstenen efter avslutad eldning)
Det finns väl inga moderna pannor idag som har spjällen öppna efter avslutad eldning vare sig de har lamdasond eller ej.
//Bosse
 
Utifrån egna erfarenheter:

Jag konverterade ifjol från direktel och jag försökte kolla ordentligt innan jag bestämde mej för panna. Kollade och hörde med tillverkare/installatörer. Sedan hälsade jag på ALLA mina bekanta OCH deras bekanta och kollade vedoluxar, calmarisar, arimaxar, baxisar och så vidare. Kollade även vad sotaren hade för erfarenheter.

Vad jag ganska snabbt insåg att jag hade som krav, var att pannan skulle vara lätt att sköta och elda, frugan eller ungarna skulle kunna göra upp eld utan att huset skulle rökskadas. Jag ville inte heller ha en panna som då och då är på väg ut ur pannrummet (och tro mej, jag har sett exempel på det oxo..) utan den skulle sköta sej själv.

När jag sedan sammanfattade vad alla sagt/visat/tyckt så vad det inte så många olika pannor kvar och särskilt en som framstod som ett bra köp. När jag kollade priset så var min första tanke inte "oj, va prisvärd" men när jag sammanfattade alla erfarenheter så blev det ändå den som inhandlades.

Jag är idag, efter ett år mycket nöjd, faktiskt över förväntan. Pannan är otroligt enkel, det går i stort sätt inte att misslyckas att göra upp eld. Man har 5, max 10 minuter i pannrummet, mer beroende på om man sopar ihop lite på golvet eller inte. Bara att tända upp, vänta två minuter och sen fylla fullt. Sedan om man vill, så kan man kika in efter 4 timmar och ev. lägga i några klabbar till för att fylla upp tankarna ordentligt om dom var riktigt "tomma" då man började.

En av fördelarna är ju att pannan sköter sej själv. Då vi var nya på eldandet så klappade frugan i en full panna istället för dom där extra klabbarna, men pannan stod kvar och inget expantionskärl på väg till månen. Har eldat rätt fuktig ved samt riktigt torr, både rätt grov och mycket spinkig utan att pannan puffat eller härjat. Inga upphakningar eller annat gorm.

Så, idag, efter ett år så kan jag istället säga att pannan ÄR prisvärd. Jag hade om jag skulle gjort samma sak idag köpt samma panna (den enda skillnaden vore nog att jag skulle köpt den större och ett snäpp till tank).

/Snigeln
 
Stirra er inte blinda på effekten. Har ni stort vedutrymme i pannan så kommer energin i veden iaf att hamna i acktanken även om det tar något längre tid. Med stort vedutrymme behöver ni inte springa till pannan för att fylla på så ofta. Det är bortkastade pengar att betala för att energin ska hamna där på kortast möjliga tid. Storleken på acktanken och värmebehovet i huset måste avgöra hur effektiv pannan ska vara.
Kolla på tråden "ETA-pannor är dyra, men är de bra?" Där finns en lång debatt om dessa pannor med bra och dåliga argument för och emot diverse pannor.
 
Bosse_A skrev:
Det finns väl inga moderna pannor idag som har spjällen öppna efter avslutad eldning vare sig de har lamdasond eller ej.
//Bosse
Nämn 5 icke lambda pannor som själv stänger primär och sekundär efter eldning. :)
 
Andreas_Hansson skrev:
Spjällen ändras ju inte under ett miljötest!
Ja, det kan ju förklara varför en Woddy utan lambda har 3% sämre vg, den har troligen för lite keramik för att överbrygga normalt varierande gengasproduktion.
Sen mäter ju som sagt miljötestet endast det som spelar absolut minst roll, huvudeldningsfasen. Uppstart, men även avslut, är ju när pannan släpper ut absolut mest skräp för den inte brinner rent.

Man använder björk vid testet och det får väl anses som ett mycket vanligt bränsle vid ved eldning?
2år torkad björk tror jag, tyvärr, inte är så vanligt. Nog väldigt många som kastar på lite surved då och då.
 
roke skrev:
Det vore intressant att försöka reda ut om en panna måste ha lamdasond för att anses vara prisvärd.
Tycker vi det?
Väldigt konstig fråga då lambda avsevärt höjer priset och det man spar in i virke aldrig kommer betala det högre priset. Vinsterna med lambda är ju av annan karaktär än rent ekonomiska vilket gör det väldigt subjektivt.
 
stedevil skrev:
Väldigt konstig fråga då lambda avsevärt höjer priset och det man spar in i virke aldrig kommer betala det högre priset. Vinsterna med lambda är ju av annan karaktär än rent ekonomiska vilket gör det väldigt subjektivt.
Vad är vinsterna med lamda då?
 
Lamda är bra för miljön

Lamdan är dyr i inköp och dom ekonomiska vinsterna för driftskostnaden är nog försumbar och kan då knappast alls ge + då man pratar om "prisvärd"?

Men uppenbart är begreppet "prisvärd" också lika suggestivt som alla andra personliga uppfattningar som liksom allt annat :)

/R
 
rog_ohl skrev:
Lamda är bra för miljön



/R
Menar du att man ska rekomendera folk att elda med sur ved oxå? Bara pannan har lamda så är det helt ok?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.