46 131 läst ·
239 svar
46k läst
239 svar
Vilken vedpanna är prisvärdast?
En lambdapanna relerar helt automatsik spjällen och ser till att man har optimal förbränning under hela eldningscykeln, dvs startfas, huvudfas, avslutningsfas, nedstängning (spjällen stängs för att minska förluster genom skorstenen efter avslutad eldning)Bosse_A skrev:
Ska man själv åstadkomma detta manuellt får man bosätta sig i pannrummet och hela tiden kontrollera lambdavärden, rökgastemp och justera spjällen. Det troligaste resultatet blir att man skiter i det och alltid ställer spjällen i samma läge (oberoende av trätyp och fuktkvot) för uppstart och sen 10-15min senare (när lambdaägaren redan sitter i soffan framför TVn) så ställer man in spjällen för driftsfas på de värden man brukar och sen får de stå så tills nästa gång man eldar.
Dessutom, de miljövärden en panna har fått i test sker med kunniga eldare som bokstavligen har betalt för att titta till pannan och med ved av högsta kvalité. En lambdapanna lär vara mycket bättre på att erhålla de uppmätta miljövärdena "i verkligheten" utanför laboratoriet. Framförallt bör de vara mycket bättre i uppstart och avslutningsfasen.
Spjällen ändras ju inte under ett miljötest! Man använder björk vid testet och det får väl anses som ett mycket vanligt bränsle vid ved eldning?stedevil skrev:Dessutom, de miljövärden en panna har fått i test sker med kunniga eldare som bokstavligen har betalt för att titta till pannan och med ved av högsta kvalité. En lambdapanna lär vara mycket bättre på att erhålla de uppmätta miljövärdena "i verkligheten" utanför laboratoriet. Framförallt bör de vara mycket bättre i uppstart och avslutningsfasen.
Kan nämna att vi sålt ett antal Inova 50 till personer som aldrig skulle börja pilla med något. Där står ställskruvarna på originalinställning i år efter år och förbränningen ser väldigt bra ut. Jämför man med föregångaren Solo Plus är det en enorm skillnad. På Solon är man tvungen att elda första halvan av brasan med fet blandning för att det ska brinna bra andra halvan, alternativt justera under eldningen.Andreas_Hansson skrev:
Så nog finns det skillnader mellan pannor alltid.
Utifrån egna erfarenheter:
Jag konverterade ifjol från direktel och jag försökte kolla ordentligt innan jag bestämde mej för panna. Kollade och hörde med tillverkare/installatörer. Sedan hälsade jag på ALLA mina bekanta OCH deras bekanta och kollade vedoluxar, calmarisar, arimaxar, baxisar och så vidare. Kollade även vad sotaren hade för erfarenheter.
Vad jag ganska snabbt insåg att jag hade som krav, var att pannan skulle vara lätt att sköta och elda, frugan eller ungarna skulle kunna göra upp eld utan att huset skulle rökskadas. Jag ville inte heller ha en panna som då och då är på väg ut ur pannrummet (och tro mej, jag har sett exempel på det oxo..) utan den skulle sköta sej själv.
När jag sedan sammanfattade vad alla sagt/visat/tyckt så vad det inte så många olika pannor kvar och särskilt en som framstod som ett bra köp. När jag kollade priset så var min första tanke inte "oj, va prisvärd" men när jag sammanfattade alla erfarenheter så blev det ändå den som inhandlades.
Jag är idag, efter ett år mycket nöjd, faktiskt över förväntan. Pannan är otroligt enkel, det går i stort sätt inte att misslyckas att göra upp eld. Man har 5, max 10 minuter i pannrummet, mer beroende på om man sopar ihop lite på golvet eller inte. Bara att tända upp, vänta två minuter och sen fylla fullt. Sedan om man vill, så kan man kika in efter 4 timmar och ev. lägga i några klabbar till för att fylla upp tankarna ordentligt om dom var riktigt "tomma" då man började.
En av fördelarna är ju att pannan sköter sej själv. Då vi var nya på eldandet så klappade frugan i en full panna istället för dom där extra klabbarna, men pannan stod kvar och inget expantionskärl på väg till månen. Har eldat rätt fuktig ved samt riktigt torr, både rätt grov och mycket spinkig utan att pannan puffat eller härjat. Inga upphakningar eller annat gorm.
Så, idag, efter ett år så kan jag istället säga att pannan ÄR prisvärd. Jag hade om jag skulle gjort samma sak idag köpt samma panna (den enda skillnaden vore nog att jag skulle köpt den större och ett snäpp till tank).
/Snigeln
Jag konverterade ifjol från direktel och jag försökte kolla ordentligt innan jag bestämde mej för panna. Kollade och hörde med tillverkare/installatörer. Sedan hälsade jag på ALLA mina bekanta OCH deras bekanta och kollade vedoluxar, calmarisar, arimaxar, baxisar och så vidare. Kollade även vad sotaren hade för erfarenheter.
Vad jag ganska snabbt insåg att jag hade som krav, var att pannan skulle vara lätt att sköta och elda, frugan eller ungarna skulle kunna göra upp eld utan att huset skulle rökskadas. Jag ville inte heller ha en panna som då och då är på väg ut ur pannrummet (och tro mej, jag har sett exempel på det oxo..) utan den skulle sköta sej själv.
När jag sedan sammanfattade vad alla sagt/visat/tyckt så vad det inte så många olika pannor kvar och särskilt en som framstod som ett bra köp. När jag kollade priset så var min första tanke inte "oj, va prisvärd" men när jag sammanfattade alla erfarenheter så blev det ändå den som inhandlades.
Jag är idag, efter ett år mycket nöjd, faktiskt över förväntan. Pannan är otroligt enkel, det går i stort sätt inte att misslyckas att göra upp eld. Man har 5, max 10 minuter i pannrummet, mer beroende på om man sopar ihop lite på golvet eller inte. Bara att tända upp, vänta två minuter och sen fylla fullt. Sedan om man vill, så kan man kika in efter 4 timmar och ev. lägga i några klabbar till för att fylla upp tankarna ordentligt om dom var riktigt "tomma" då man började.
En av fördelarna är ju att pannan sköter sej själv. Då vi var nya på eldandet så klappade frugan i en full panna istället för dom där extra klabbarna, men pannan stod kvar och inget expantionskärl på väg till månen. Har eldat rätt fuktig ved samt riktigt torr, både rätt grov och mycket spinkig utan att pannan puffat eller härjat. Inga upphakningar eller annat gorm.
Så, idag, efter ett år så kan jag istället säga att pannan ÄR prisvärd. Jag hade om jag skulle gjort samma sak idag köpt samma panna (den enda skillnaden vore nog att jag skulle köpt den större och ett snäpp till tank).
/Snigeln
Stirra er inte blinda på effekten. Har ni stort vedutrymme i pannan så kommer energin i veden iaf att hamna i acktanken även om det tar något längre tid. Med stort vedutrymme behöver ni inte springa till pannan för att fylla på så ofta. Det är bortkastade pengar att betala för att energin ska hamna där på kortast möjliga tid. Storleken på acktanken och värmebehovet i huset måste avgöra hur effektiv pannan ska vara.
Kolla på tråden "ETA-pannor är dyra, men är de bra?" Där finns en lång debatt om dessa pannor med bra och dåliga argument för och emot diverse pannor.
Kolla på tråden "ETA-pannor är dyra, men är de bra?" Där finns en lång debatt om dessa pannor med bra och dåliga argument för och emot diverse pannor.
Ja, det kan ju förklara varför en Woddy utan lambda har 3% sämre vg, den har troligen för lite keramik för att överbrygga normalt varierande gengasproduktion.Andreas_Hansson skrev:
Sen mäter ju som sagt miljötestet endast det som spelar absolut minst roll, huvudeldningsfasen. Uppstart, men även avslut, är ju när pannan släpper ut absolut mest skräp för den inte brinner rent.
2år torkad björk tror jag, tyvärr, inte är så vanligt. Nog väldigt många som kastar på lite surved då och då.
Väldigt konstig fråga då lambda avsevärt höjer priset och det man spar in i virke aldrig kommer betala det högre priset. Vinsterna med lambda är ju av annan karaktär än rent ekonomiska vilket gör det väldigt subjektivt.roke skrev:
Lamda är bra för miljön
Lamdan är dyr i inköp och dom ekonomiska vinsterna för driftskostnaden är nog försumbar och kan då knappast alls ge + då man pratar om "prisvärd"?
Men uppenbart är begreppet "prisvärd" också lika suggestivt som alla andra personliga uppfattningar som liksom allt annat
/R
Lamdan är dyr i inköp och dom ekonomiska vinsterna för driftskostnaden är nog försumbar och kan då knappast alls ge + då man pratar om "prisvärd"?
Men uppenbart är begreppet "prisvärd" också lika suggestivt som alla andra personliga uppfattningar som liksom allt annat
/R